کد خبر: 45015
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 دی 1400 - 10:31

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

اعلام آمادگی آرشیویست‌های لهستانی در خصوص تبادل منابع آرشیوی با ایران

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
در راستای افزایش تعاملات فرهنگی میان دو کشور ایران و لهستان، ماچی فائوکوفسکی سفیر لهستان در ایران، با علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.
اعلام آمادگی آرشیویست‌های لهستانی در خصوص تبادل منابع آرشیوی با ایران

به گزارش لیزنا، ماچی فائوکوفسکی سفیر لهستان در ایران با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: حضور در این سازمان نخستین دیدار رسمی سفارتخانه در سال جدید میلادی است و این دیدار همزمان با هشتادمین سالگرد حضور پناهندگان لهستانی در ایران شده است. 

وی ادامه داد: ایران و لهستان میراث ارزشمندی با یکدیگر دارند و منابع آرشیوی و اسنادی بسیاری در این زمینه موجود است. در همین راستا می توان با برگزاری نمایشگاه تاریخی، موضوع ورود مهاجران لهستانی در سال های 1942 و 1943 میلادی در ایران را مورد بررسی قرار داد و در ادامه، همکاری های علمی در چارچوب حقوقی و رسمی پیگیری شود. 

سفیر لهستان در ایران گفت: آرشیویست های لهستانی تمایل دارند در حوزه تبادل منابع آرشیوی با کشور ایران همکاری داشته باشند و در همین راستا فعالیت های مشترک بین دانشگاه های ایران و لهستان در حوزه دانش آرشیو آغاز شده است. 

علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه این نشست با تبریک آغاز سال نو میلادی گفت: حضور مردم لهستان در ایران به واسطه یک واقعه تاریخی صورت گرفت که آثار فرهنگی و اجتماعی متعددی را در این دوره پدید آورد.

وی با اشاره به سوابق تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه و آرشیو کشور لهستان، گفت: سابق بر این 2 تفاهم نامه همکاری بین ایران و لهستان به امضا رسیده که مدت زمان این تفاهم نامه ها  پایان یافته است. با توجه به این موضوع که هر دو کشور تمایل به توسعه تعاملات و همکاری با یکدیگر دارند؛ مطلوب است برای احیا و تمدید تفاهم نامه های همکاری اقدام شود.

مختارپور با اشاره به فهرست منابع مربوط به اسناد ایرانشناسی، زبان وادبیات فارسی در کتابخانه و آرشیو ملی لهستان گفت: با تمدید تفاهم نامه همکاری بین این دوکشور و به اشتراک گذاری منابع مکتوب و غیرمکتوب مرتبط با موضوع تفاهم نامه ها، فصل جدیدی در روابط ایران و لهستان ایجاد خواهد شد و امیدواریم با کاهش فراگیری بیماری کرونا، به زودی امکان سفر کتابداران، کارشناسان و محققان کشورهای ایران و لهستان فراهم شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  در ادامه افزود: با تداوم روابط و امضای تفاهم نامه های جدید می توان تعاملات فرهنگی بین ایران و لهستان را گسترش داد و در همین رابطه از حضور پژوهشگران، محققان و دانش پژوهان و کارشناسان لهستانی در ایران نیز استقبال می کنیم. 

ماچی فائوکوفسکی سفیر لهستان با استقبال از پیشنهاد رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه تبادل اسناد و منابع بین دو کشور گفت: از آنجا که رسانه ها علاقه مند هستند تا روابط تاریخی کشورهای ایران و لهستان، به خصوص حضور لهستانی ها در ایران را انعکاس دهند، می توان در حوزه های مورد نظر، فهرستی از اسناد و منابع آرشیوی را تهیه و مقدمات تبادل تفاهم نامه را به انجام برسانیم.