کد خبر: 45188
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 بهمن 1400 - 09:54

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

اهدای اسناد وقفی کهن بیمارستان جوادالائمه به آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
اسناد وقفی کهن بیمارستان جوادالائمه مشهد از سوی دکتر نصرت‌الله آصف‌پور از نوادگان واقف به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهداء شد.
اهدای اسناد وقفی کهن بیمارستان جوادالائمه به آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، شکوه سادات سمیعی،کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، مجموعه اسناد اهدایی را متشکل از ده‌ها سند معاملات و ثبت اموال غیر منقول به شکل مبایعه‌نامه، مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، اظهارنامة مالیاتی، اسناد خاندانی و اسناد وقف کهن بیمارستان جوادالائمه عنوان کرد.

وی محدوده زمانی اسناد را از سال 1231 قمری تا 1359 شمسی عنوان کرد و گفت: از مجموعه اسناد ارسال شده به مرکز، یک سند وقف‌نامه متعلق به آپارتمانی در منطقه ولنجک تهران با مالکیت احمد ندیمی در سال 1359 ش. است که برای تأمین مخارج سازمان خیریه درمانی جوادالائمه در مشهد اختصاص داده شده است.

سمیعی، به وقف نامه‌ای دیگر متعلق به سال‌های 1353 و 54 در ارتباط با بیمارستان جوادالائمه اشاره کرد که از مراحل مختلفی چون خرید و آماده‌سازی زمین موقوفه، پیگیری برای ثبت املاک در اداره ثبت و اوقاف مشهد و تأکید بر تسریع در جمع‌آوری و ارسال اجاره‌بهای مستغلات در تهران، برای ساخت و سایر هزینه‌های بیمارستان در مشهد  اشاره دارد.

وی قدیمی‌ترین سند این مجموعه را اصل وصیت‌نامه میرزا اسدالله‌خان سرتیپ در سه صفحه با تاریخ 1291 ق عنوان کرد.

سمیعی ادامه داد: در مجموعه اسناد اهدا شده وقف‌نامه‌ای متعلق به دوره پهلوی نیز موجود است که به اختصاص منزلی در خیابان مسیّب تهران برای تجهیز یک مدرسه اسلامی با شرط تعلیم قرآن، آموزش‌های دینی و برگزاری مراسم مذهبی، از سوی عباس آصف اشاره دارد.

سمیعی تصریح کرد: اسناد معاملاتی در این مجموعه، اطلاعات دقیقی از لحاظ طریقة تنظیم اسناد رسمی، حدود ارزش و قیمت‌های املاک و مستغلات در هر شهر و میزان تعهدات  فروشنده و خریدار را به محققان ارائه می‌کند.

مرکز اسناد آستان قدس رضوی با سابقه‌ای طولانی و نگهداری ۱۳ میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی در بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می‌شود.