کد خبر: 45375
تاریخ انتشار: شنبه, 14 اسفند 1400 - 07:40

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار نمای نشریه‌های 2021

منبع : ایرانداک
تازه‌ترین گزارش سامانۀ «نما» با عنوان «نمای نشریه‌ها 2021: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی» منتشر شد.
انتشار نمای نشریه‌های 2021

به گزارش لیزنا، در این گزارش جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های جهانی ارزیابی در سال 2021 آمده است که داده‌های آن از عملکرد نشریه‌ها در سال 2020 گردآوری شده‌اند. افزون بر این، روند سالانۀ شمار و میزان تأثیر نشریه‌های ایرانی در این نظام‌ها به همراه جدول‌های مقایسه‌ای با کشورهای منطقه نیز گزارش شده است. حضور در نمایه‌نامۀ «وب آو ساینس»، حضور در نمایه‌نامۀ «اسکوپوس»، ضریب تأثیر، امتیاز استنادی، شاخص «اسنیپ»، و رتبه‌بندی نشریه‌های «سکیمگو» از سرنویس‌های این گزارش هستند.

با افزایش شمار نشریه‌ها در نیمۀ دوم سدۀ بیستم، متخصصان علم‌سنجی کوشیدند سنجه‌هایی برای ارزیابی اعتبار و کیفیت آنها درست کنند. از این روی، سنجه‌هایی کمی و کیفی ساخته شدند و پس از آن نظام‌هایی جهانی برای بررسی اعتبار و کیفیت نشریه‌ها بر پایۀ این سنجه‌ها پدید آمدند. دو نمایۀ استنادی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» نخستین نظام‌ها برای سنجش کیفیت و اعتبار نشریه‌ها بوده‌اند که حضور یک نشریه در این نمایه‌ها خود گویای سطحی از کیفیت است، ولی در یک دهۀ گذشته نهادهای علم‌سنجی دیگری نیز کوشیده‌اند چارچوبی برای این کار طراحی کنند. در این میان مؤسسۀ علم‌سنجی «سکیمگو» و «مرکز مطالعات علم و فناوری» در دانشگاه لایدن هلند نامدارترند.

بر پایۀ گزارش تازۀ سامانۀ «نما»، 40 نشریۀ ایرانی دارای ضریب تأثیر در نمایه‌نامۀ «وب آو ساینس» حضور داشته‌اند و بر این پایه ایران در جایگاه دوم میان کشورهای منطقه پس از ترکیه با 56 نشریه جای دارد. افزون بر نشریه‌های دارای ضریب تأثیر، 111 نشریه دیگر ایرانی نیز در «نمایه استنادی منابع نوپدید» هستند که ضریب تأثیر ندارند. روی هم، میانگین ضریب تأثیر نشریه‌های ایرانی نمایه‌شده در «جی. سی. آر.» 774/1 و میانة آنها 465/1 است. بر پایۀ گزارش «جی. سی. آر.» در سال 2021 میلادی شمار 12.315 نشریه در ویرایش 2020 این پایگاه «ضریب تأثیر» گرفته‌اند. بر پایۀ این گزارش، ایران سه نشریه در چارک نخست، یک نشریه در چارک دوم، 16 نشریه در چارک سوم، و 20 نشریه در چارک چهارمِ سیاهۀ نشریه‌های نمایه‌ شده در این پایگاه دارد. همچنین،  216 نشریۀ ایرانی در نمایه‌نامۀ «اسکوپوس» حضور داشته‌اند که 19 عنوان بیشتر از سال پیش است.

بر پایۀ گزارش نمای نشریه‌ها 2021، میانگین امتیاز استنادی نشریه‌های ایرانی 17/1 بوده که در برابر اندازة سال پیش (23/1) کاهش یافته است. افزون بر این، گزارش نشان می‌دهد که میانگین شاخص «اسنیپ» نشریه‌های ایرانی 53/0 است. همچنین، 206 نشریۀ ایرانی نیز در سیاهة رتبه‌بندی نشریه‌های «سکیمگو» دیده می‌شوند که پنج عنوان در برابر گزارش سال پیش افت داشته است و بر این پایه، ایران در جایگاه دوم کشورهای منطقه پس از ترکیه جای دارد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با راه‌اندازی سامانۀ «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی در دسترس سیاست‌گذاران بگذارد. سامانۀ «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

 

برچسب ها :