کد خبر: 45455
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 اسفند 1400 - 12:07

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

رونمایی از نسخه خطی 419 ساله نظامی گنجوی در کتابخانه وزیری یزد

منبع : لیزنا
نسخه خطی 419 ساله حکیم نظامی گنجوی، در کتابخانه و موزه وزیری یزد از جمله کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی رونمایی شد.
رونمایی از نسخه خطی 419 ساله نظامی گنجوی در کتابخانه وزیری یزد

به گزارش لیزنا، حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری مدیر کتابخانه و موزه وزیری، طی سخنانی ضمن بیان جایگاه و شخصیت این حکیم فرزانه تاکید کرد: وظیفه همگانی است با معرفی به موقع بزرگان فرهنگی تمدن ایرانی اسلامی، از مصادره سرمایه‌های ملی و معنوی توسط بیگانگان جلوگیری کنیم.

احسان عابدی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد دیگر سخنران این برنامه نیز با اشاره به مصادره میراث فرهنگی کشور توسط کشورهای خارجی، این عمل از سوی کشورهای بیگانه را تاریخ‌سازی برای اعتلای فرهنگ کشور خود عنوان کرد.

وی با اشاره به برخی سهل انگاری‌ها در معرفی مفاخر کشور، حکیم نظامی گنجوی را از شخصیت‌های بزرگ ایران دانست که در دوره اخیر برای معرفی این شخصیت ادبی بیش از پیش تلاش شده است.

در ادامه سید محمود الهام؛ استاد و عضو هیات علمی دانشگاه یزد، با اشاره به جایگاه و شخصیت حکیم نظامی گفت: این حکیم فرزانه در زمینه خمسه نظامی و ادبیات غنایی در راستای حفظ زبان فارسی زحمات بسیاری را متحمل شد.

وی افزود: حکیم نظامی شاعر برجسته ایران، در زمینه سخن آرایی و داستان سرایی، الگوی بسیاری از شاعران بوده و بزرگانی همچون خواجوی کرمانی، امیر خسرو دهلوی، کاتبی ترشیری، جامی، هاتفی،  عرفی، فیضی دکنی، وحشی بافقی  و ... به تقلید از خمسه نظامی، منظومه‌هایی سروده‌اند.

الهام با بیان اینکه در خصوص تعلق حکیم نظامی به ایران جای هیچ شک و تردیدی نیست، در این خصوص به گفته‌هایی از بزرگان ادب کشور استناد کرد.

 در ادامه مراسم بخش‌هایی از خمسه نظامی توسط اساتید ادبیات دانشگاه یزد خوانش و ابیات آن شرح داده شد.