کد خبر: 45846
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 خرداد 1401 - 14:05

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

از سند 400 ساله حرم حضرت معصومه (س) و شهر قم رونمایی شد

منبع : لیزنا
«قدیمی‌ترین سند حرم حضرت معصومه(س) با 400 سال قدمت» موجود در مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یکصد و بیست و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
از سند 400 ساله حرم حضرت معصومه (س) و شهر قم رونمایی شد

به گزارش لیزنا، احمد جمراسی کارشناس مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س) طی ارتباط وبیناری با این مراسم، پیرامون اهمیت حفاظت و نگهداری اسناد بقاع مقدسه به ایراد سخن پرداخت.

وی، به جایگاه اسناد در حفاظت از موقوفات اماکن متبرکه اشاره کرد و گفت: در بسیاری اماکن مقدسه به دلیل عدم وجود بایگانی‌ها، بسیاری از موقوفات بلاتکلیف مانده و به تصرف غیر درآمده است.

جمراسی، به اسناد محمدباقر متولی باشی از متولیان حرم حضرت معصومه در دوران پهلوی اول به عنوان بخشی از اسناد تاراج شده حرم حضرت معصومه اشاره کرد که توسط دلالان خریداری و پراکنده شده‌اند.

وی افزود: به دلیل عدم وجود بایگانی تا سال 1309 در حرم حضرت معصومه(س)، بسیاری از اسناد که حکم انتصاب به خدمت در حرم از سوی حاکمان وقت را دارد در خاندان خادمان موروثی نگهداری می‌شود.

جمراسی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به جمع‌آوری 6 میلیون برگ سند در عمر 10 ساله تشکیل مرکز اسناد آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: تاکنون 70 هزار قطعه عکس جمع آوری و در آرشیو این مرکز نگهداری می‌شود.

زهرا فاطمی مقدم؛ مسئول امور ارزشیایی و پیش آرشیو اداره اسناد نیز در ادامه این مراسم، به وجود 50 سند مرتبط با حرم مقدس حضرت معصومه(س) در مرکز اسناد آستان قدس رضوی اشاره کرد.

وی، مکاتبات تولیت آستان حضرت معصومه(س) با مستاجران موقوفات آن آستان، گزارش‌هایی در مورد حضور زائران در حرم، ارتباط‌های میان حرم مطهر رضوی و حرم حضرت معصومه، سواد وقف نامه فتحعلی شاه برای روضه‌خوانی در حرم این بانوی گرامی، مشاغل و مناصب حرم مطهر، پرداخت‌های آستان قدس رضوی به برخی از کارکنان حرم حضرت معصومه(س) و مزار متولی حرم حضرت معصومه(س)  در حرم مطهر رضوی را برخی از موضوعاتی عنوان کرد که در این اسناد به آن اشاره شده است.

وی قدیمی‌ترین سند موجود که به آستانه حضرت معصومه اشاره دارد را مربوط به سال 1036 هجری قمری و دوره صفویه عنوان کرد و گفت: این سند که قدمتی بیش از 400 سال دارد ضمن تعیین مستوفی کل موقوفات ایران در آن زمان، به «سرکارآستانه مقدس معصومه (س) در قم» نیز اشاره کرده است.

این کارشناس همچنین به وجود بالغ بر 800 سند با موضوع شهر قم در مرکز اسناد آستان قدس رضوی اشاره کرد که موضوعاتی همچون اسناد شرعی، مالی، دیوانی و حکومتی، تجاری، گزارش وضعیت شهر قم و برخی نامه‌های شخصی را شامل می‌شود.

فاطمی مقدم به معرفی قدیمی‌ترین سند موجود در آرشیو این مرکز مرتبط با شهر قم پرداخت و این سند را مربوط به سال 1193 هجری قمری و دوره زندیه عنوان کرد که از جانب علی مراد خان زند صادر شده و به انتصاب آقا مهدی کاشی به عنوان وکیل الرعایای شهر قم اشاره دارد. 

این برنامه از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi و صفحه اینستاگرام digital.aqr.ir برای علاقه‌مندان در دسترس قرار گرفت.