کد خبر: 45985
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 تیر 1401 - 10:47

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار شماره سوم از دوره بیستم فصلنامه IJISM

منبع : لیزنا
شماره سوم (July-September) از دوره بیستم سال 2022  فصلنامه بین المللیIJISM  به سردبیری دکتر جعفر مهراد منتشر شد.
انتشار شماره سوم از دوره بیستم فصلنامه IJISM

به گزارش لیزنا، دکتر محمدرضا قانع مدیر مسئول نشریه بین المللی International  Journal of Information science and  Management (IJISM)   با صاحب امتیازی مرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  با اعلام این خبر گفت : فصلنامه بین المللی IJISM   در سال در چهار نوبت (January-March)، (April-June)، (July-September)  و (October-December) منتشر      می شود و با هیأت تحریه بین المللی از کشورهای ایران، سوئیس، بریتانیا، کانادا، استرالیا، پاکستان، کره جنوبی، پرتغال و اتریش و سردبیری دکتر جعفر مهراد در حال انتشار است. فصلنامه  IJISM در گستره بین المللی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی از سال 2003 منتشر و در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی و نظام های استنادی معتبر داخلی و بین المللی از جملهISC ، SCOPUS، Elsevier، EBSCO،LISA   و همچنین پایگاه های اطلاعاتی عمومی DOAJ  و  RICeST نمایه می شود.

وی  در ادامه افزود: پژوهش هایی که محوریت موضوعی آنها مدیریت اطلاعات و دانش، پردازش داده و فناوری های اطلاعاتی و هوش مصنوعی با رویکرد فعالیت های علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه ای، پردازش زبان طبیعی، سواد اطلاعاتی، فلسفه علم اطلاعات و همچنین در حوزه ارتباطات با رویکرد رسانه های اجتماعی و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری و رتبه بندی دانشگاه ها است، مورد توجه فصلنامه IJISM هستند. باید یادآوری کرد مقالات، قبل از تصمیم گیری توسط اعضای هیئت تحریریه برای ارسال به داوری، از طریق سامانه های بین المللی معتبر جهت اطمینان از عدم سرقت علمی، مشابهت یابی می شوند. مدیر مسئول نشریه IJISM اضافه کرد که مدت زمان داوری یک مقاله به طور متوسط 6 هفته است.

قانع بیان کرد:  در شماره اخیر (July-September) تعداد 17 مقاله پژوهشی منتشر شده است که علاوه بر محققان داخلی از دانشگاه های مختلف، پژوهشگران از کشورهای مالزی، اندونزی، هند، نیجریه، بوسنی و هرزگوین و غنا در انتشار یافته های علمی خود با نشریه همکاری  داشته اند.

وی تصریح کرد: پژوهشگران گرامی که تمایل به همکاری با نشریه دارند خواهشمند است قبل از تهیه و ارسال مقاله به گزینه SUNMISSION GUIDELINES  در سایت نشریه مراجعه فرمایند و مقاله خود را مطابق با دستورالعمل اعلام شده تدوین کنند. در این رابطه مدیر مسئول نشریه IJISM اشاره کرد که بیشتر اشکالات در استنادهای درون متن و فهرست منابع است که علاوه بر تنظیم آنها مطابق با روش  APA، وجود تناظر یک به یک بین آنها و کامل بودن اطلاعات کتابشناختی ضروری و دارای اهمیت است. قانع اشاره داشت: عدم رعایت ساختار مقاله یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمان دریافت بعضی از مقالات مشاهده می شود. وی درخواست کرد که نویسنده مسئول قبل از ارسال، مقاله را از جمیع جهات برای مطابقت با دستورالعمل نشریه بررسی نماید. ساختار مقاله به ترتیب شامل Introduction، Literature Review، Materials and Methods، Results، Discussion، Conclusion و References است.

در ادامه قانع افزود: از استادان محترم و دانشجویان گرامی که نشریه افتخار دریافت مقالات مشترک آنها را دارد، تقاضا داریم که قبل از ارسال حتماً مقاله توسط استادان ذی­نفع بازبینی دقیق شود و سپس دانشجویان نسبت به ارسال آن اقدام نمایند. وی رعایت نگارش استاندارد زبان انگلیسی را مورد تأکید قرار داد و در پیوند با اشکالات مورد اشاره در خصوص مقالات ارسال شده افزود: مقالاتی که با این اشکالات مواجه هستند در بررسی اولیه (Desk Decision) عودت داده می شوند.   

 در پایان قانع افزود:  مقالات شماره 4 از دوره بیستم سال 2022  (October-December) در فرایند تولید قرار دارند و اشاره کرد: از تمامی داوران محترم داخلی و خارجی که با دقت نظر در کیفی سازی مقالات فصلنامه بین المللی IJISM با نشریه همکاری داشته اند مراتب سپاس و قدردانی گروه دبیران را اعلام کرد. در ضمن وی گفت: علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آخرین شماره نشریه (Vol. 20, No. 3, 2022, July-September)  و شماره های پیشین می توانند به این آدرس مراجعه کنند.