کد خبر: 46067
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 تیر 1401 - 19:33

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

رونمایی از نسخه خطی اِقبالُ الاَعمالِ ابن طاووس با قدمت ۸ قرن

منبع : لیزنا
هـمـزمـان با عـيد سـعـيد غـديـر خـم و در يکـصـد و سـی و دومـين برنـامـه سـه‌شـنـبه‌هـای عـلـمی و فـرهنـگی آستان قدس رضوی، نسخه خطی اِقبالُ الاَعمالِ ابن طاووس با قدمت ۸ قرن، موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.
رونمایی از نسخه خطی اِقبالُ الاَعمالِ ابن طاووس با قدمت ۸ قرن

به گزارش لیزنا،حجت السلام والمسلين مرتضی دهشت؛ عضو کميسيون تبليغ شورای مديريت حوزه علميه خراسان و استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم، واقعه غدیر را با عظمت ترین جریان در اسلام خواند.

وی، با اشاره فرموده پیامبر اکرم(ص) بر مامور بودن ایشان از سوی خداوند بر ابلاغ این ولایت، یکی از مهمترین وظایف امت اسلام را در رساندن خبر این پیام بر نسل های پیش روی خود عنوان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، علما را وارثان انبیا برشمرد و با اشاره به امر تبلیغ به عنوان یکی از رسالت های انبیا، ابلاغ پیام ولایت امیرالمومنین علی (ع) و آنچه در غدیر گذشت برای آیندگان را یکی از وظایف ایشان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه وقوع حادثه کربلا به خاطر غفلت امت در ارسال این رسالت بود تصریح کرد: در واقعه غدیر پیامبر مکرم اسلام(ص) یک رسالت عمده را بر دوش امت اسلام گذاشت که هر کس به اندازه خودش در ابلاغ این پیام برای دیگران کوشا باشد.

مرتضی دهشت، رسالت ترویجی را تکلیفی عنوان کرد که همه امت مکلف به ترویج آن هستند و دغدغه مند بودن، داشتن منابع به عنوان پشتوانه های علمی فرهنگی و عمل به آنچه تکلیف شده را از ارکان آن برشمرد.

نسخه خطی اِقبالُ الاَعمالِ علی بن موسی بن طاووس از علمای معروف قرن ششم و هفتم هجری کتابت شده به سال ۶۵۰ هجری قمری که در ادامه این مراسم رونمایی شد، ۲۴۰ نسخه خطی از آن در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.

 بخشی از این اثر به مبحث عید غدیر و اعمال شب و روز این عید سعید از جمله نماز و دعا و فضیلت و ارزش روزه در آن اشاره دارد.

 این کتاب به زبان عربی بوده و به خاطر اهمیت آن همواره پس از تألیف مورد توجه و استفاده و استناد علمای مشهور قرار گرفته و تلخیص و ترجمه به فارسی شده است.

این اثر در ۴۹۸ برگ در ۱۹ سطر توسط عزیزالله بن فتح الله سمنانی کتابت شده و در سال۱۰۶۵ هجری قمری توسط فاضلخان وقف این آستان شده است.

فیلم ضبط شده این مراسم از طریق آدرس https://webinar.aqr.ir/farhangi در دسترس علاقه مندان است.