کد خبر: 46172
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 مرداد 1401 - 11:28

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دسترسی آزاد به مقاله های تحقیقاتی در مورد آبله میمون

منبع : لیزنا
مجله Science News در شماره اخیر خود( 13 مرداد برابر با 4 اگوست 2022) گزارش زیر را در رابطه با دسترسی آزاد به مقالاتی که در مورد آبله میمون منتشر شده یا در دست انتشار هستند را  منتشر کرد.
دسترسی آزاد به مقاله های تحقیقاتی در مورد آبله میمون

به گزارش لیزنا، درست چند ساعت قبل از اینکه ایالات متحده امروز (4 آگوست)،  آبله میمون را " وضعیت اضطراری ملی بهداشت عمومی" اعلام کند، دفتر سیاستگزاری علم و فناوری کاخ سفید (OSTP) و رهبران علمی از سراسر جهان از ناشران علمی خواستند که هر گونه تحقیق و داده‌های مرتبط با آبله میمون را فوراً و به رایگان در دسترس همه مردم دنیا قرار دهند تا به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کنند.

ایالات متحده اکنون در تعداد مطلق موارد تایید شده آبله میمون در جهان پیشتاز است، و در اعلامیه "اضطراری ملی به مقامات بهداشتی دولتی"، تعهد کرد بودجه کمکی لازم برای اعطای کمک های مالی، اعطای قراردادها و سهولت هماهنگی با مقامات بهداشت عمومی ایالتی و محلی را در اختیار واحدهای تحقیقاتی – بهداشتی می‌گذارد. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد از برخی موانع بوروکراتیک که می‌توانند کار پژوهش را کند کنند، اجتناب کنند.

کاخ سفید در اوایل این هفته رابرت فنتون، یکی از مقامات ارشد آژانس مدیریت اضطراری فدرال و سرپرست سابق آژانس را به عنوان هماهنگ کننده ملی برای جلوگیری از گسترش آبله میمون معرفی کرد. معاون او Demetre Daskalakis خواهد بود، پزشکی که بخش پیشگیری از HIV/AIDS را در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده هدایت می کند و تجربه طولانی کار در این زمینه را دارد.

موارد آبله میمون اولین بار در ماه مه عمدتاً از چند کشور در آفریقا گزارش و محدود به همان کشورها بود. از آن زمان تاکنون این ویروس به بیش از 70 کشور سرایت کرده و بیش از 25000 مورد ابتلا گزارش شده است.

مقامات OSTP امروز در درخواستی برای ناشران که توسط رهبران علم و فناوری و مشاوران ارشد علمی 19 کشور  امضا شده است، نوشتند: "با توجه به فوریت وضعیت، به ویژه مهم است که دانشمندان و عموم مردم بتوانند در اسرع وقت به نتایج و داده های تحقیقاتی در مورد آبله میمون و بیماریهای واگیر دار نوظهور دسترسی داشته باشند." در این نامه آمده است که ناشران باید به نشریات مربوطه دسترسی رایگان داده و آنها را در مخازن و واسپارگاههای عمومی قرار دهند. برای درخواست مشابهی در رابطه با تحقیقات COVID-19 در مارس 2019، رهبران علم از PubMedCentral  به عنوان یکی از این واسپارگاه‌ ها نام بردند.

این نامه توسط نمایندگانی از آلمان، غنا، سنگاپور و 16 کشور دیگر و همچنین گروه مشاوران ارشد علمی کمیسیون اروپا امضا شد. این نامه بر نیاز به نتایج و داده‌های تحقیقاتی برای دسترسی آزادانه به دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​که اغلب دسترسی بسیار کمتری به چنین اطلاعاتی وجود دارد، تأکید می‌کند.

فراخوان مشابهی در مارس 2020 از ناشران خواست تا تحقیقات مربوط به کووید-19 و کروناویروس‌ها را به اشتراک بگذارند و به دانشمندان اجازه دهند پیش‌چاپ کارهایی را که به مجلات ارسال کرده‌اند در یک واسپارگاه رایگان و دسترسی آزاد قرار دهند. بسیاری از مجلات، از جمله Science، در حال حاضر دسترسی رایگان به مقالات مربوط به بیماری های نوظهور را به دلیل ارتباط آنها با سلامت عمومی رایگان در دسترس قرار می‌دهد.

گرگ گونسالوز، اپیدمیولوژیست دانشگاه ییل، می گوید: "دسترسی آزاد به همه داده ها و تحقیقات حیاتی است. همه ما برای یافتن اطلاعات در حال تلاش هستیم و موانع چندانی در راه خود نداریم." بوگوما تیتانجی، ویروس شناس در دانشگاه اموری، نیز یادآوری می کند: انتشارات مهم اخیر در مورد آبله میمون در مجله‌های بسیار مهم New Englan Journal of Medicine، BMJ و Lancet همگی دسترسی آزاد هستند و امیدوارم این کار ادامه پیدا کند. اما من می دانم که متاسفانه همه ژورنال ها این کار را انجام نمی دهند، بنابراین باید فراخوان داد و از آنها خواست که مقالات در رابطه با آبله میمون و بیماریها واگیردار نوظهور را بصورت گسترده در دسترس پژوهشگران و پزشکان قرار دهند.