کد خبر: 46507
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 مهر 1401 - 07:45

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

یکصدهزار برگ سند ملی و تاریخی به آرشیو مرکز اسناد رضوی افزوده شد

منبع : لیزنا
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از افزوده شدن بیش از یکصد هزار برگ سند ملی و تاریخی به آرشیو این مرکز در نیمه نخست سال 1401 خبر داد.
یکصدهزار برگ سند ملی و تاریخی به آرشیو مرکز اسناد رضوی افزوده شد

به گزارش لیزنا، محمدهادی زاهدی، مجموعه اهداي اسناد انقلاب اسلامي عطاران طوسي را بخشی از این اسناد عنوان کرد که اطلاعات خوبی از مشهد دوره انقلاب در اختیار قرار می‌دهد.

وی این مجموعه یکهزار برگی را دارای اسنادی متعلق به سال‌های 56 تا 60 عنوان کرد و گفت: این اسناد که در لابه لای آن جزوه‌های آموزشی گروه‌های سیاسی وجود دارد، بیان کننده تفکرات حزب جمهوری اسلامی است.

زاهدی، اعلامیه علما و بیوت عظام مشهد در خلال سال‌های 42 الی 59، خبرنامه‌ها، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های  طیف‌های مختلف سیاسی در دهه 50 را دیگر اسناد موجود در این مجموعه اهدایی از اسناد انقلاب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بروشورهای تبلیغاتی بخش دیگری از این مجموعه است که در حمایت افراد حقیقی، حقوقی و احزاب در رفراندوم قانون اساسی و انتخابات سال‌های آغازین انقلاب اسلامی منتشر شده و بیان کننده مواضع سیاسی احزاب و گروه‌ها در تاریخ معاصر ایران به ویژه خراسان است.

زاهدی همچنین به بخش دیگری از اسناد تاریخی اهدایی در حوزه آستان قدس رضوی اشاره کرد و اسناد شهاب خودرو را با توجه به نقش موثر این مجموعه در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و ملی و همچنین به عنوان یکی از واحدهای با اهمیت در حوزه صنعت خودروسازی، ارزشمندعنوان کرد.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، اسناد سازمان فنی حرم که در آغاز با عنوان طرح فلکه و در ادامه به نام سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا(ع) به کار خود ادامه داد را از دیگر اسناد اضافه شده به آرشیو این مرکز عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به فراهم بودن بستر توسعه فضای اماکن حرم مطهر رضوی از یک سو و حضور مشتاقان امام رضا(ع) از سوی دیگر با هدف توسعه فضاهای فیزیکی و کیفیت بخشی در ارائه خدمات به زوار و همچنین نگهداری مجموعه تزیینات هنری حرم مطهر که از سال 62 تشکیل شد، دارای ارزش است که هر کدام گویای تلاش‌ها و فعالیت‌های موجود در حفظ و نگهداری و توسعه اماکن متبرکه و در مجموع بخشی از مستندات تاریخ فعالیت‌های عمرانی آستان قدس به شمار می آید.