کد خبر: 46544
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آبان 1401 - 10:00

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار 8 اثر علمی- پژوهشی به همت کتابخانه‌ آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در نیمه نخست سال جاری 8 اثر علمی از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران را چاپ و منتشر کرد.
انتشار 8 اثر علمی- پژوهشی به همت کتابخانه‌ آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، «اجازات علماء در دوجلد» یکی از این آثار است که حاوی اجازه، انهاء، بلاغ، تفریظ، سماع، دستخط، تصحیح، مقابله و مهر جمع کثیری از دانشمندان تراز اول و فضلای جهان اسلام بوده و در نسخه‌های خطی کتابخانه آستان قدس رضوی آمده است. 

«بازشناختي از تفاسير نسخ خطي» از دیگر آثار چاپ شده توسط این سازمان است که  به معرفی بیش از صد نسخه خطی با موضوع تفسیر قرآن پرداخته است و منبع عظیمی برای پژوهش در علوم قرآنی است که می‌تواند زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های مدقن در معارف دینی باشد.

در ادامه برگزاری همایش فعالیت‌های داوطلبانه، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به چاپ سه اثر از این همایش با عناوین «فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها، موزه‌ها ومراکز آرشیوی: گزیده‌ای از پیش نشست»، «راهبردهای جذب، حفظ و بهره‌وری داوطلبان مشتاق کتابخانه» و «مجموعه مقالات اولین همایش فعالیت های داوطلبانه» اقدام کرد.

طی این آثار سخنرانی‌های ارائه شده در 23پیش نشست، مجموعه سی  مقاله کتابداران و اعضای هیات مدیره سازمان­های کتابخانه، سرپرستان مجموعه‌های خاص، مشاوران کتابخانه­های دولتی، مدیران انجمن­های کتابخانه­های دولتی ایالات متحده و مقالات ارائه شده در همایش دو روزه انعکاس یافته است.

کتاب «منتخب القصائد: نخستین کتاب چاپی آستان قدس رضوی» مقدمه‌ای علمی در زمینه تاریخچه چاپ سنگی در ایران و معرفی اولین چاپخانه آستان قدس رضوی، همراه با پژوهشی در معرفی چهره تاریخی راقم مشهدی و معرفی ویزگی های ظاهری و محتوایی کتاب منتخب القصائد و احیای متن اثر با اتخاذ رویکر علمی-ادبی است. در این اثر بنا بر پژوهش صورت گرفته نخستین چاپخانه مشهد در مجموعه آستان قدس رضوی آغاز به فعالیت کرده است و بر این اساس می‌تواند برگی زرین از تاریخ هویت مشهد و آستان قدس رضوی باشد.

«تاریخ پانصد ساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی» نیزمجموعه بی‌نظیری است که در آن از پرداخت حقوق کادر درمانی، ساخت داروها تا تحولات پزشکی و توسعه مراکز در دوران معاصر و شکل‌گیری پزشکی مدرن در آن جمع‌آوری شده است.

«گنجینه رضوی: گزیده‌ای از سخنرانی‌های سه شنبه‌های علمی – فرهنگی آستان قدس رضوی» دیگر اثری است که توسط این سازمان چاپ و منتشر شده است.