کد خبر: 46547
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آبان 1401 - 14:53

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

تدوین استاندارد ملی مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای

منبع : لیزنا
پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای انجام وظیفه ملی در حوزه تدوین استانداردها با همکاری متخصصان درون و برون سازمانی، اقدام به تدوین استاندارد ملی «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای کرده است.
تدوین استاندارد ملی مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای

به گزارش لیزنا،  این استاندارد، اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با توصیه‌ها و راهکارهای مربوط به مدیریت شرایط محیطی در حوزه کتابخانه‌ها و آرشیوها ارائه می‌دهد و برای آرشیوها و کتابخانه‌ها و سایر موسسات کاربرد دارد که حجم بالایی از مجموعه‌های کاغذی، مجموعه‌های با ارزشی از فیلم ها، ‌رسانه‌های مغناطیسی،‌ چرم و سایر مواد آلی، غیرآلی یا ترکیبی را نگهداری می‌کند.

بحث‌های گسترده‌ای در حوزه روش‌های حفاظتی پیشگیرانه و واپایش غیر‌فعال (کنترل غیر مداخله‌گر) در این استاندارد مطرح شده است.

همچنین اطلاعات تفصیلی درباره مدیریت محیط آرشیو یا کتابخانه را با هدف کمک به تعیین اهداف حفاظت و نگهداری و اخذ تصمیم‌های درست در این حوزه، ارائه می‌دهد و بر تعیین اهداف مدیریت زیست محیطی در راستای برآورده ساختن نیازهای حفاظتی و نگهداری مجموعه‌ها تاکید دارد.

استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای» که بر مبنای استاندارد بین‌المللی ISO/TR 19815:2018 تدوین شده است.

با تلاش و مدیریت دفتر استاندارد ‍پژوهشکده اسناد و با مشارکت همکاران و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در 101 صفحه، تدوین شده است. جمعی از اساتید دانشگاه، ‌نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران و نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تدوین آن به سازمان همکاری و مشارکت داشته اند.

فرآیند تدوین آغاز و با برگزاری کمیته ملی در بهار سال 1401 ادامه یافت. این استاندارد اختصاص شماره ملی 23135 در  پاییز 1401 به چاپ رسیده و در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی : «http://standard.isiri.gov.ir» قابل دسترس است.