کد خبر: 46630
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 آبان 1401 - 13:17

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پیام تبریک رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به مناسبت روز کتابدار

منبع : لیزنا
دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به مناسبت روز کتابدار پیام تبریکی منتشر کرد.
پیام تبریک رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به مناسبت روز کتابدار

به گزارش لیزنا، دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به مناسبت روز کتابدار پیام تبریک منتشر کرد.  متن پیام به شرح زیر است:

هر سال که روز 24 آذر نزدیک می شود، در کوران هوای دلچسب پاییزی، حس خوب یادگیری و یاددهی سخاوتمندانه و راهنمایی دلسوزانه بیش از پیش احساس می شود. این روز در تقویم کشورمان به نام کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است. کتاب به عنوان منبع دانایی، کتابخوانی به مثابه تلاش مستمر برای آگاهی و عمل سنجیده، و کتابدار نماد تسهیل گر خردمندی است. امروزه هرچند کتاب به شکل فیزیکی آن به عنوان یکی از محمل های علم در کنار سایر رسانه ها قرار گرفته است، اما کتابداران همزمان با رشد نیازمندی های جامعه، بر شایستگی های خود افزوده و به عنوان متخصصان مدیریت اطلاعات، حکمرانی دیتا، مدیران دانش، مشاوران سیاستگذاری توسعه دانش بنیان، خبرگان مدیریت اسناد و مدارک علمی، مشاوره اطلاعاتی، و ده ها وظیفه تاثیرگذار دیگر مطرح هستند. امروزه به ندرت می توان سازمانی را تصور کرد که به کارکردهای یک متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی که کتابداران پرورش یافته آن رشته هستند نیاز نداشته باشد.

در سطح ملی نیز رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان یکی از رشته های مهم و تاثیرگذار در شکل دهی و جاری سازی توسعه دانش بنیان در نظر گرفته می شود. وجود ظرفیت ها و استعداد فراوان علمی، رفتاری، و شخصیتی راهگشا از قشر خدوم کتابداران سرمایه ای گرانبها برای کمک به پیشرفت و آبادانی کشور ساخته است. ارتقای جایگاه کتابخانه ها، توجه بیش از پیش به منزلت کتابداران، و تسریع تحول دیجیتال کتابخانه ها و مراکز اطلاعات از جمله ضرورت های مهم در این عرصه قلمداد می شوند. آگاهی از این ظرفیت ها و بکار گرفتن خردمندانه آنها در موقعیت ها، منصب ها، و جایگاه های شایسته ضمن ارتقای بهره وری از نیروی انسانی توانمند، بستر را برای هم افزایی روزافزون فراهم خواهد ساخت. توجه به متخصصان دانش و کمک به شکوفایی آنها فرایند توسعه دانش بنیان کشور را تسریع خواهد کرد.

ضمن تبریک این روز به کتابداران عزیز و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی از خداوند متعال برای همه عزیزان سلامتی و توفیق روز افزون مسالت می نمایم.

با آرزوی توفیق الهی

محمد حسن زاده

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران