کد خبر: 46803
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 دی 1401 - 13:06

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

سومین جلسه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور برگزار شد

منبع : لیزنا
سومین نشست مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور اعضای مکتب برگزار شد .
سومین جلسه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور برگزار شد

به گزارش لیزنا، سومین نشست مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور اعضای مکتب روز دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ برگزار شد و پس از اتمام جلسه از تالار مرجع بازدید شد.


مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی

حامد علامتی گزارش اجمالی درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه داد و گفت: اساسا فعالیت های کانون بر پایه کتاب است. در حال حاضر حدود 1000 مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور با گستره همه استان ها ، روستاها و عشایر وجود دارد که در حقیقت گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است . 60 نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری توسط مربیان در کانون انجام می شود و مراکزی که تعداد کتاب ها زیاد است کتابدار دارد. حدود 578 نفر کتابدار و حدود 3500 مربی به صورت تمام وقت و پاره وقت در این مراکز انجام وظیفه می کنند. ‌اعضای کودک و نوجوان ۴ سال تا ۱۸ سال می باشند. نزدیک 9 میلیون جلد کتاب در مراکز فرهنگی کانون وجود دارد . از خوانش کتاب تا تولید فیلم ،‌انیمیشن ، بحث قصه گویی امروز در کتابخانه و مراکز فرهنگی اتفاق می افتد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در دستور کار کانون قرار دارد .
 

شاخص تمدن ایرانی توجه به کتابخانه ها

علیرضا مختارپور از کسانی که امسال در برنامه های هفته کتاب مشارکت بهتر و بیشتری را نسبت به سال های مشابه داشتند، قدردانی کرد و گفت: معلوم است که یک تغییر و تحول رو به مثبتی در هفته کتاب صورت گرفته و می دانید که هفته کتاب عمدتا ترویجی است ولی برای ماندگاری و استمرار و پایداری این فعالیت نیاز به هماهنگی های دیگری دارد که در دستگاه های فرهنگی در حال انجام است . امید است در 2 موضوع یکی در دهه فجر برنامه هایی در زمینه تبلیغات و هم در دعوت مردم و هم در ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی شود . مساله بعدی نمایشگاه کتاب است و هر کدام از دستگاههای فرهنگی که با کتاب و کتابخوانی سر و کار دارد فعالیتی هایی دارند، و اعضای مکتب می توانند یک فعالیت مشترک مانند نشست، نمایشگاه، برنامه های رادیویی و تلویزیونی به صورت جمعی و با حضور منسجم تری طراحی کنند.


کارکردهای اصلی امور کتابخانه بر پایه فعالیت های مشارکتی در کمیته ها و کارگروه های تخصصی

عصمت مومنی گفت: کارگروه ها ذیل کمیته ها تعریف شده است و منطبق با اهداف کلی به جهت تقویت حضور کتابخانه ها در جامعه ، ارتقاء ساختار ها و فرایند ها و توانمند سازی سرمایه های انسان ، رشد و توسعه زمینه حرفه ای در زمینه گسترش تعاملی و تثبیت جایگاه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور به عنوان حاکمیت گرایی ، کارکردهایی دارد که پس از بحث و بررسی تشکیل شش کمیته تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و هر کدام از اعضای مکتب به منظور تعامل و مشارکت به تناسب کارکردهای کتابخانه‌ای عضو این کمیته ها شدند.