کد خبر: 47189
تاریخ انتشار: شنبه, 09 ارديبهشت 1402 - 14:16

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

واسپارگاه ملی دسترسی باز جدید در ارمنستان

منبع : لیزنا
کتابخانه ملی ارمنستان (NLA) دسترسی به مواد دیجیتالی خود - پایان نامه ها و پایان نامه های ارمنی با دسترسی آزاد، کتاب ها و بولتن کتابخانه های ارمنستان - را از طریق ایجاد یک واسپارگاه جدید دسترسی آزاد گسترش می‌دهد.
واسپارگاه ملی دسترسی باز جدید در ارمنستان

به گزارش لیزنا، واسپارگاه جدید که از نرم‌افزار DSpace 7.3 استفاده می‌کند، بخشی از "زیرساخت‌های ملی علم باز" خواهد بود که در حال حاضر توسط وزارت  علوم و آموزش‌عالی در دست توسعه است.کتابخانه ملی همچنین در حال تهیه پیش‌نویس "خط‌مشی ملی علم باز" است که همه موسسات ارمنستان را در این کار مشارکت دهد و از هم اکنون یکپارچگی سیستمها برای "علم باز" ایجاد و نگهداری کند.

رئیس کتابخانه ملی ارمنستان ، آقای چولیان می‌گوید: «با اجرای DSpace 7.3، کتابخانه ملی تا  اکنون در توسعه و استفاده از واسپارگاههای سازمانی در ارمنستان پیشرو است و این فرصت را دارد که بر توسعه "علم باز" در سایر مؤسسات کشور تأثیر بگذارد".

افزودن منابع به واسپارگاه جدید

تیمی متشکل از کتابداران کتابخانه ملی ارمنستان  اکنون در حال انتقال هزاران فایل دیجیتالی شامل پایان نامه ها، رساله‌ها و چکیده ها از یک مخزن قبلی به واسپارگاه دسترسی آزاد جدید DSpace هستند. کتابخانه ملی ارمنستان  تکمیل محتوای واسپارگاه  دسترسی آزاد جدید را با انتشارات خود و همچنین کتابهای ارمنی که فاقد کپی‌رایت هستند هستند آغاز کرده است. این کار برای پر کردن مخزن جدید ادامه دارد - در زمان این گفگتگو، تقریباً 2000 مورد جدید وارد واسپارگاه جدید شده و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.

کتابخانه ملی ارمنستان  اکنون به عنوان یک مرکز مشاوره در DSpace 7 برای همه مؤسساتی در ارمنستان که از DSpace استفاده می کنند یا در مراحل نصب DSpace هستند یا قصد دارند واسپارگاه سازمانی تشکیل دهند، عمل می کند. این کمکها شامل سؤالات از مسائل فنی مربوط به نصب و پیکربندی تا مسائل مربوط به محتوا که با توضیحات کتابشناختی و درک فراداده سروکار دارند را شامل می شود.

آموزش برای تشویق توسعه واسپارگاه دسترسی باز

برای تشویق بیشتر توسعه واسپارگاههای دسترسی باز در مؤسسات ارمنستان، کتابخانه ملی  کارگاه هایی را برای کتابداران ترتیب داد. یک کارگاه دو روزه در مورد مدیریت واسپارگاههای دسترسی آزاد سازمانی با استفاده از نرم افزار DSpace برای 24 کتابدار از موسسات مختلف با همکاری پروژه MINERVA که قبلاً واسپارگاه  دسترسی آزاد DSpace داشته اند (دانشگاه دولتی ارمنستان، دانشگاه دولتی زبان و علوم اجتماعی ایروان بروسف، ایروان، سازماندهی شد. دانشگاه دولتی پزشکی و دانشگاه دولتی ایروان).