کد خبر: 47406
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 خرداد 1402 - 12:20

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

بزرگترین «کتابخانه چین» در ایران، در دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی می شود

منبع : روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: راه اندازی کتابخانه چین در دانشگاه علامه طباطبائی، فرصت بسیار خوبی است که ما به عنوان مرکز فعالیت های علمی مربوط به چین در بین دانشگاه‌های ایران مرکزیت پیدا کنیم تا کسانی که علاقه مند به آشنایی با ادبیات، تاریخ، سیاست و فرهنگ چین هستند با مراجعه به این کتابخانه، به هدف خود دست پیدا کنند.
بزرگترین «کتابخانه چین» در ایران، در دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی می شود

به گزارش لیزنا، آیین انعقاد قرارداد راه‌اندازی مشترک «کتابخانه چین» در دانشگاه علامه طباطبائی، برای اجرای تفاهم نامه 25 ساله ایران و چین در حوزه دانشگاهی، روز چهارشنبه، سوم خردادماه 1402، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، چانگ هوا، سفیر جمهوری خلق چین در ایران و جمعی از معاونان، مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان ایرانی و چینی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

دکتر معتمدی در ابتدای این آیین گفت: با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی برای گسترش فعالیت‌های خود با کشورهای شرقی و به طور خاص با کشور چین، راه اندازی کتابخانه چین در این دانشگاه برای ما فرصتی مغتنم است تا فعالیت‌های علمی خود را با کشور چین بیش از پیش گسترش دهیم. علاقه‌مند هستیم که ارتباطات علمی بیشتری با دانشگاه های چین داشته باشیم تا بتوانیم دانش موجود در دانشگاه های چین و همینطور دانشی که در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد را در قالب تعاملاتی همچون تبادل استاد و فعالیت پژوهشی و آموزشی به اشتراک بگذاریم

. وی با بیان اینکه ما در دانشگاه علامه طباطبائی رشته زبان چینی داریم و دانشجویان ما در مقطع کارشناسی، دانشجویانی علاقه‌مند، مستعد و با انگیزه برای یادگیری زبان چینی هستند، بیان کرد: علاقه‌مند هستیم با کمک استادان زبان چینی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری زبان چینی را نیز در ایران راه اندازی کنیم. همینطور علاقه‌مند هستیم به گسترش زبان فارسی در چین کمک کنیم و آمادگی داریم که با دانشگاه های چین نیز تعاملاتی برای گسترش و راه اندازی زبان فارسی در کشور چین داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به افتتاح مرکز چین شناسی در این دانشگاه در سال های پیش، افزود: این مرکز ظرفیتی برای ارتباط نزدیکتر ما با کشور چین است. راه اندازی کتابخانه چین نیز در دانشگاه علامه طباطبائی، فرصت بسیار خوبی است که ما به عنوان مرکز فعالیت های علمی مربوط به چین در بین دانشگاه‌های ایران مرکزیت پیدا کنیم تا کسانی که علاقه مند به آشنایی با ادبیات، تاریخ، سیاست و فرهنگ چین هستند با مراجعه به این کتابخانه، به هدف خود دست پیدا کنند. البته ما نیز آمادگی داریم تا در دانشگاه های چین، کتابخانه های زبان فارسی را تجهیز کنیم تا به محققان و علاقه‌مندان چینی برای آشنایی با زبان فارسی کمک کنیم.
وی گفت: دبیرخانه بخش دانشجویی جاده ابریشم یکی دیگر از نهادهایی است که در ارتباط با تعامل بین چین و ایران در دانشگاه علامه طباطبائی فعال است و امیدوارم در آینده بتوانیم این مناسبات را گسترش دهیم و همه تصمیمات عملیاتی شود.

در ادامه سفیر چین در ایران با ابراز خرسندی برای حضور در آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی مشترک کتابخانه چین به نمایندگی از دفتر مطبوعات شورای دولتی چین و سفارت چین، گفت: نزدیکی کشورها در نزدیکی دل های مردمان آن کشورها است. با گذشت بیش از پنجاه سال از شروع رابطه چین و ایران، با وجود هرگونه تغییرات در جامعه بین المللی، ما همواره کنار هم ایستاده ایم.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر رابطه چین با ایران در همه زمینه ها، به ویژه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی پیشرفت خوبی داشته و تعاملات چشمگیر و قابل ملاحظه ای را بر جای گذاشته است. در فوریه سال جاری، رئیس جمهور ایران در سفر خود به چین، با همتای چینی خود، بیانیه مشترکی امضا کردند که در این سند به همکاری ایران و چین در همه زمینه ها به ویژه زمینه های آموزشی و فرهنگی اشاره شده است. امضای این تفاهم نامه نشانه و حرکت خوبی در جهت عملیاتی سازی بیانیه بین دو کشور است.

وی با اشاره به اینکه برای سومین بار است که من در دانشگاه علامه طباطبائی حضور پیدا کرده ام، ادامه داد: توانایی و ظرفیت آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه در رشته های انسانی، اجتماعی و فرهنگی برای من بسیار تاثیرگذار است. امیدوارم تاسیس این کتابخانه بتواند پنجره ای باشد برای علاقه مندان ایرانی، که بتوانند چین و فرهنگ چینی را بیشتر بشناسند و درک کنند. همچنین امیدوارم با استفاده از این ظرفیت ها و فرصت ها، دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان خوبی در رشته زبان چینی پرورش دهد تا این دانشجویان بتوانند در آینده، در جهت تقویت رابطه بین چین و ایران و خدمت کردن به روابط مشترک راهبردی جامعه چین و ایران، ایفای نقش کنند.

برچسب ها :