کد خبر: 47514
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 تیر 1402 - 06:05

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

شهرهای هوشمند ایران رتبه‌بندی می‌شوند

منبع : ایرانداک
نشست رتبه‌بندی شهرهای هوشمند ایران با همکاری هاب شهر هوشمند، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
شهرهای هوشمند ایران رتبه‌بندی می‌شوند

به گزارش لیزنا،  نشست رتبه‌بندی شهرهای هوشمند ایران با همکاری هاب شهر هوشمند، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در دومین روز از چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران  12 تیرماه 1402 در شبستان مصلی امام خمینی برگزار شد.

در این نشست دکتر وزیری (رئیس مرکز پژوهش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، دکتر محمد حسن‌زاده (رئیس ایرانداک)، مهندس حیدریان (مشاور مدیرکل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) و مهندس قریبی (بنیان‌گذار هاب شهر هوشمند) در خصوص لزوم ارزیابی اقدامات شهرها و شهرداری‌ها در حوزه هوشمندسازی و در نهایت رتبه‌بندی شهرها تأکید کردند.

 مهندس حیدریان در خصوص چرایی و اهمیت رتبه‌بندی شهرهای هوشمند ایران سخنرانی کرد و در خصوص نبود یک سیستم جامع و کامل در خصوص هوشمندسازی این فرآیند نیز مطالبی ارائه کرد. به گفته وی ، خلأ شناسایی و درک وضع موجود شهرها و شهرداری‌ها در حوزه هوشمندسازی و تحول هوشمند، چالشی جدی است که شهرها تصویر درستی از وضع موجود خود و پیشرفت‌های خود نسبت به سال گذشته نداشته و برنامه‌های توسعه‌ای در راستای تحقق شهر هوشمند و توجه به شاخص‌های شهر هوشمند تدوین و اجرا نمی‌شود.

در بخشی از نشست نیز  دکتر وزیری به نکات جامعی در خصوص ماهیت رتبه‌بندی و لزوم این اقدام به‌صورت مشترک توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و هاب شهر هوشمند تأکید کرد و به نحوه تعامل با شهرها و بسته‌های حمایتی مالی و معنوی برای شهرهای پیشرو در حوزه شهر هوشمند اشاره کرد که از طریق وزارت کشور محقق خواهد شد.

در ادامه  دکتر حسن‌زاده در خصوص تجربه موفق رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری ایران نکاتی ارائه کرد و گفت: با همکاری سه مجموعه می‌توان اقدام جدی در حوزه شناسایی وضع موجود و ارائه بسته‌های توسعه‌ای و تعالی برای شهرهای ایران در راستای تحقق شهر هوشمند انجام داد.

 وی همچنین آمادگی ایرانداک را برای پیشبرد هرچه سریع‌تر این مهم اعلام کرد.

 در ادامه، در خصوص نحوه ارزیابی و شاخص‌های در نظر گرفته شده در سامانه رتبه‌بندی شهرهای هوشمند ایران که توسط هاب شهر هوشمند توسعه داده شده است نیز نکاتی توسط آقای قریبی مطرح شد و طرح‌های توسعه این سامانه توسط وی ارائه شد.

 قریبی با اشاره به سامانه ارزیابی شهرهای هوشمند ایران گفت: هاب شهر هوشمند پروژه ارزیابی میزان هوشمندسازی شهرهای هوشمند ایران را از سال ۹۸ آغاز کرد و در این راستا نشست‌های متعددی برای شناسایی ظرفیت‌ها و بازیگران مشترک در حوزه شهر هوشمند را آغاز کردیم. در زمینه زیرساختی اقدامات خوبی از سوی مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران صورت گرفت که با استقبال مناسبی مواجه شد. هاب شهر هوشمند برای اینکه اقدامات لازم در حوزه شهر هوشمند را سامان‌دهی کند سامانه‌ای بر اساس شاخص‌ها و استاندارهای بین‌المللی حوزه شهر هوشمند طراحی کرده است. این سامانه در اولین بزرگداشت روز ملی شهر هوشمند در سال 1400 رونمایی شد.

به گفته وی، این سامانه بر اساس شاخص‌های استاندارد بین‌المللی ITU و برنامه U4SSC در خصوص ارزیابی شهرهای هوشمند توسعه داده شده است و در آینده قابلیت این را دارد تا بر اساس شاخص‌های ایرانی و بومی نیز شهرهای ایران رتبه‌بندی شده و هم‌زمان با بزرگداشت روز ملی شهر هوشمند (4 آذرماه) جایزه ملی شهر هوشمند به شهرهای پیشرو اهدا خواهد شد.

این سامانه باتوجه‌به عدم تحقق لایحه مدیریت یکپارچه شهری، به نحوی طراحی شده است که سازمان‌های دخیل در مدیریت شهری بتوانند شاخص‌های سازمان خود را تکمیل کنند و در نهایت و پس از راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی، رتبه‌بندی اعلام شود.