کد خبر: 47824
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 مهر 1402 - 10:15

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پیام تسلیت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به مناسبت درگذشت داریوش مهرجویی

منبع : لیزنا
خبرِ تکان‌دهنده درگذشت داریوش مهرجویی، کارگردان سینما، نویسنده و مترجم ایرانی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، جامعه فرهنگی، هنری و علمی را غمگین کرد.
پیام تسلیت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به مناسبت درگذشت داریوش مهرجویی

به گزارش لیزنا، داریوش مهرجویی از مهم‌ترین فیلم‌سازان موج نوی سینمای ایران بود که در سینمای اقتباسی چیره دست بود و هیچ‌گاه از پیوند میان سینما و ادبیات غافل نبود؛ این پیوند دیرینه با ادبیات سبب شد که خود مهرجویی نیز دست به قلم ببرد و در سال ۱۳۸۸ اولین رمانش با نام «به‌خاطر یک فیلم بلند لعنتی» را به چاپ برساند.

از دیگر آثار ایشان می‌توان به خرابات مغان، آن رسید لعنتی، سفر به سرزمین فرشتگان، سفرنامه‌ی پاریس، عوج کلاب و برزخ ژوری اشاره کرد. مهرجویی همچنین به ترجمه آثار نویسندگان خارجی همچون «بعد زیبایی‌شناختی و زیبایی‌شناختی واقعیت» اثر هربرت مارکوزه، «جهان هولوگرافیک» نوشته‌ی مایکل تالبوت، «یونگ، خدایان و انسان مدرن» تألیف آنتونیو مورنو، «نمایشنامه‌های “طفل مدفون” و “غرب واقعی”» نگارش سام شپارد و «آوازه‌خوان طاس» اثر اوژن یونسکو پرداخت.

داریوش مهرجویی به سبب علاقه وافر به کتاب، از جمله فیلمسازان کتابخوان بود که آثار سینمایی خود را بر اساس یک یا چند داستان و نمایشنامه مشخص ساخته است، از جمله آثار سینمایی ایشان با این مضمون می‌توان به فیلم‌هایی چون:

گاو اقتباس شده از مجموعه داستان «عزاداران بیل نوشته غلامحسین ساعدی »

دایره مینا براساس داستان «آشغالدونی از مجموعه داستان‌های گور و گهواره نوشته غلامحسین ساعدی»

پستچی اقتباس شده از «نمایشنامه ویتسکنوشته گئورک بوخنر »

هامون برگرفته از «داستان بوف کور صادق هدایت»

مدرسه‌ای که می‌رفتیم برگرفته از «حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق نوشته نوشته فریدون دوستدار»

سارا اقتباس شده از «نمایش‌نامه خانه عروسک اثر هنریک ایبسن»

درخت گلابی برگرفته از داستان «جایی دیگر نوشته گلی ترقی»

پری اقتباس شده از رمان «فرانی و زویی و داستان‌کوتاه یک روز خوش برای موزماهی نوشته جروم دیوید سالینجر» اشاره کرد.

شایان ذکر است این سینماگر دلبسته ادبیات، به علت اشاره مستقیم به مسئله کتاب در فیلم‌های هامون، پری، درخت گلابی و نارنجی‌پوش در مراسم اختتامیه چهارمین دورۀ جشنوارۀ تقدیر از مروجان کتابخوانی در آبان ماه ۱۳۹۶ مورد تقدیر قرار گرفت.

انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران این ضایعه ناگوار را به جامعه فرهنگی ایران، خانواده و بازماندگان محترم تسلیت می گوید و برای این کارگردان فخیم و همسرش، که کتاب و کتابخوانی جزء جدایی ناپذیر زندگی و حرفه شان بود، از خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت دارد.

امید می‌رود آثار ارزشمند ایشان روشنایی بخش راه شاگردان و دوستداران گرانقدر ایشان باشد.