کد خبر: 47894
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آبان 1402 - 07:18

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نشست «اشتراک دانش در شهرهای هوشمند برگزار شد

منبع : ایرانداک
دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند (ایرانداک) با همکاری دانشگاه تهران (دانشکدگان مدیریت) نشست تخصصی با موضوع «اشتراک دانش در شهرهای هوشمند» را برگزار کرد.
نشست «اشتراک دانش در شهرهای هوشمند برگزار شد

به گزارش لیزنا، این نشست با سخنرانی دکتر احمد صادقی (عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند)، دکتر محمد حسن‌زاده (رئیس ایرانداک و مدیر کنفرانس شهر هوشمند)، دکتر علیرضا نوروزی (عضو هیأت علمی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران)، دکتر نرگس رامک (وکیل دادگستری و مشاور حقوقی شورای اسلامی شهر تهران)، و مهندس امین قریبی (مدیر پروژه‌های شهر هوشمند فناپ)، روز چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲  در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با موضوع شهر هوشمند، شهرداری غیر حضوری به سخنرانی پرداخت. دکتر صادقی ضمن تبیین مفهوم شهر هوشمند با محوریت مدیریت شهری و نقش‌های هاب شهر هوشمند در مدیریت شهری، دستاوردهای برجسته اجرای شهرداری غیرحضوری را برشمرد. همچنین برنامه‌های توسعه شهر تهران در برنامه پنج ساله دوم، سوم و چهارم را تشریح کرد.

 در ادامه وی نقش سیاست‌گذاری و فرایند تقنینی شورای اسلامی شهر تهران در تحقق شهر هوشمند با تأکید بر نقش کمیته ملی شهر هوشمند و نقش شورای عالی استان‌ها در تحقق ایران هوشمند را بررسی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به چالش‌های پیش‌رو برای تحقق شهر هوشمند پرداخت.

 سپس دکتر محمد حسن‌زاده، رئیس ایرانداک و مدیر کنفرانس شهر هوشمند، ضمن خیرمقدم به میهمانان، با موضوع اشتراک دانش ارزش‌آفرین در شهرهوشمند: چارچوبی برای اقدام سخنرانی کرد.

 رئیس ایرانداک، شهر هوشمند را یک الزام دانست و گفت: شهر هوشمند ارتباط دقیق، پویا و پایدار بین مکانیسم شهر و شهروندان آن است. امروزه هوشمندی کلید فهم ارتباط بین شهر و محیط است. شهر هوشمند به دنبال این است که برای محیط سازنده و بالنده و زیرساخت‌ها در خدمت رفاه بشر باشد.

همچنین دکتر حسن‌زاده، از ویژگی‌های جمعیتی، ویژگی‌های زیرساختی، ویژگی‌های تعاملی، ویژگی‌های فناورانه، ویژگی‌های اکوسیستمی، ویژگی‌های اجتماعی، ویژگی‌های زیستی، و ویژگی‌های معنوی به عنوان ویژگی‌های شهر هوشمند نام برد و برخی از شاخص‌های زیست پایدار و اخلاقی مرتبط با شهر هوشمند را برشمرد.

 وی با تاکید بر خلق دانش در شهر هوشمند، به اهمیت مدیریت دانش در آن پرداخت و در ادامه پیش نیازهای تحقق شهر دانش: مبتنی بر مرکزیت دانش را تشریح کرد.

سخنران بعدی نشست دکتر نرگس رامک، وکیل دادگستری و مشاور حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، به بررسی ابعاد حقوقی شهر هوشمند و چالش‌های پیش رو پرداخت. دکتر رامک، استقرار دستگاه‌های متصل و"اینترنت اشیا" را برای هوشمندی شهر کلیدی خواند.

 مشاور حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه نشست به چالش‌های تنظیم مقررات و توسعه فناوری‌های هوشمند و مالکیت، پردازش، استفاده و امنیت داده‌ها پرداخت. در پایان وی با تاکید به چالش مفهوم حریم خصوصی در شهر هوشمند، خلا‌های قانونی شهر هوشمند را تشریح کرد.

 در ادامه نشست مهندس امین قریبی، مدیر پروژه‌های شهر هوشمند فناپ،  با موضوع اشتراک دانش در شهر هوشمند سخنرانی کرد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهرنشینی، معماری شهر هوشمند و سیر تحول آن را تبیین کرد. مهندس قریبی در ادامه پلتفرم‌های اشتراک دانش، کنفرانس‌ها و نشست‌ها، اشتراک داده‌ها و اطلاعات، مشارکت شهروندان، و ترکیب داده‌ها را از انواع اشتراک دانش در شهر هوشمند برشمرد و چالش‌های آن را تشریح کرد.

مدیر پروژه‌های شهر هوشمند فناپ، در پایان به بررسی تجارب اشتراک دانش در شهرهای هوشمند پرداخت.

آخرین سخنران نشست دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیأت علمی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، با موضوع شهروندپدیا : تهران‌پدیا، ضرورت ایجاد دایره‌المعارف تعاملی برای مدیریت دانش اجتماعی شهروندان به سخنرانی پرداخت.

 وی با تاکید بر نقش شهروند هوشمند در شهرهای هوشمند گفت: شهروندان هوشمند رکن اصلی شهر هستند. شهروندان هوشمند و آگاه مرجع علمی و منبع دانشی ارزشمند در خدمت شهر هستند. مدیریت شهری و مدیریت اطلاعات/دانش شهری بدون درگیرسازی و مشارکت شهروندان میسر نخواهد بود.

سپس دکتر نوروزی مسئله شهر هوشمند را از نگاه منشور علمی شهرداری تهران تبیین کرد و افزود: هدف شهروندپدیا یا تهران‌پدیا ایجاد دایره‌المعارفی تعاملی و برخط است که همۀ دانسته‌های درباره شهر من (تهران)، اعم از آنچه تاکنون منتشر شده یا خیر،  به ویژه آن دسته از اطلاعات که یا در خِرد افراد و حافظه مردم مانده و یا اسنادی است کاغذی یا صفحه و نواری است صوتی یا تصویری که در صندوقچه‌های گرانبهای خانوادگی محفوظ مانده و هنوز امکان ثبت و ظهور در اسناد تاریخی را پیدا نکرده‌اند تا تجلی «همه‌چیز را همگان دانند» یا به تعبیر منشور علمی شهردار تهران «خرد جمعی» گردد.

 

 

برچسب ها :