کد خبر: 48040
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 آذر 1402 - 10:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

راه‌اندازی کتابخانه انسانی دانشگاه تبریز

منبع : روابط عمومی دانشگاه تبریز
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز از راه اندازی کتابخانه انسانی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در این کتابخانه از تجارب و مهارت‌های شخصی افراد بهره گرفته می‌شود.
راه‌اندازی کتابخانه انسانی دانشگاه تبریز

به گزارش لیزنا، دکتر رسول زوارقی در این خصوص گفت: یکی از برنامه‌های خاصی که امسال در در هفته‌ی کتاب در دانشگاه تبریز و برای اولین بار در سطح محیط دانشگاهی اجرا می‌شود، راه اندازی کتابخانه‌ی انسانی است که آئین عضو گیری آن نیز از پنجمین جشن کتاب دانشگاه تبریز آغاز می‌شود.

وی در تشریح دلیل راه اندازی این کتابخانه، گفت: این اقدام، پاسخ به این نیاز است که باید کتابخانه به‌عنوان یک مکان سوم، فارغ از مکانی که شخص در آن زندگی و یا کار می‌کند، می‌تواند بستری برای ایجاد هم‌افزایی و ایجاد شبکه‌های انسانی و اجتماعی داوطلبانه در راستای انتقال آزادانه و داوطلبانه‌ی تجارب، ایده‌ها، نوآوری‌ها، مهارت‌ها و ...فراهم کند.

وی ادامه داد: این کتابخانه انسانی و صفحاتی که ایجاد شده است، در قالب کتاب، کاربر و کتابدار افتخاری ابتدا به صورت مجازی برای عموم علاقمندان در دسترس قرار می‌گیرد تا اگر افراد در خود ظرفیتی دیدند که می‌تواند از نظر انتقال مهارت، تجربه و ایده از ابعاد مختلف رفع مسئله، تجارب نوآورانه، فناورانه، خلاقانه موجود در وبسایت این کتابخانه، به دیگران کمک کنند و یا سایر مواردی که در ذهن فرد وجود دارد و طراحی نشده است، می‌تواند از طریق وبسایت، آن را پیاده سازی کنند.

دکتر زوارقی گفت: در این کتابخانه، پروفایلی از افراد علاقمند تهیه کرده و این مهارت‌ها، ایده‌ها و تجارب را در اختیار افراد نیازمند به صورت رایگان در یک محیط غیررسمی سالم قرار می‌دهیم.

وی افزود: این کار کاملا فرهنگی، داوطلبانه و انسانی است و از داوطلبان افتخاری و کسانی که علاقمند به فرهنگسازی در این زمینه هستند نیز در این راستا استفاده می‌کنیم. نیاز جامعه می‌طلبد که ایده‌های این چنینی که در قالب نوآوری‌های اجتماعی مطرح هستند، بیشتر مدنظر قرار گیرند.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز تصریح کرد: محیط‌هایی چون گیم نت‌ها، قهوه خانه‌ها و کافی شاپ‌ها که معمولا نسل جوان و نوجوان زمان خود را در این محیط‌ها می‌گذرانند، نشان می‌دهد که دانشگاه باید فضایی برای آن‌ها فراهم کند که سرشار از آموزش به شیوه غیررسمی باشد.

وی  در خصوص راه‌های دسترسی به این کتابخانه انسانی نیز اظهار کرد: این کتابخانه در وبسایت کتابخانه‌ی مرکزی و دانشگاه تبریز به آدرس https://lib.tabrizu.ac.ir/fa/page/11421/humanlibrary  قابل دسترس بوده و در بخش خدمات کتابخانه‌ای، گزینه‌ای طراحی شده که تحت عنوان خدمات انسانی که افراد علاقمند شامل اساتید، کارمندان و دانشجویان می‌توانند وارد صفحه شده و به‌عنوان کاربر، کتاب و یا کتابدار افتخاری ثبت‌نام کنند.

دکتر زوارقی یادآور شد: این ایده برای اولین بار در کشورهای اسکاندیناوی مطرح شد که  کتاب‌های شان، انسان‌ها هستند اما بیشتر در ابعاد روانشناختی و ارزش‌گذاری به تفاوت‌ها و پذیرش افرادی است که شاید در جامعه نابهنجار هستند؛ اما ما شکل آن را به نوعی تغییر دادیم که در محیط کشورمان و در بستر اشاعه‌‌ی آزادانه‌ی انگیزه، تجربه، مهارت و نوآوری قابل دسترس بوده و بیشتر ابعاد مهارتی و خلاقیت را مدنظر داشتیم.

وی در خاتمه افزود: تجارب شخصی در مسائل مرتبط با تاب‌آوری و مرتبط با سلامت هم در این کتابخانه دیده شده است.