کد خبر: 48318
تاریخ انتشار: شنبه, 07 بهمن 1402 - 12:17

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مجموعه سخنرانی عدالت اجتماع انجمن کتابداران خاورمیانه 2024

منبع : لیزنا
فصل چهارم مجموعه سخنرانی های عدالت اجتماعی انجمن کتابداران خاورمیانه در 28 فوریه آغاز خواهد شد.
مجموعه سخنرانی عدالت اجتماع انجمن کتابداران خاورمیانه 2024

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام انجمن کتابداران خاورمیانه 2024 این فصل و در ادامه فصل گذشته در مورد اقلیت های قومی و مذهبی در خاورمیانه و چگونگی حفظ میراث آنها سخنرانی و بحث و بررسی خواهیم داشت. می‌توانید توضیحات کامل را در وب‌سایت ما به نشانی به همراه دسترسی به فایل‌های سخنرانی‌های فصل‌های گذشته در کانال YouTube ما بخوانید. اولین سخنرانی ما با دکتر بهارات مهرا، عدالت اجتماعی، اقدام پژوهی در کتابداری و علم اطلاعات را بررسی می کند: "به سوی برچیدن هژمونی های سیستمی و تعصب فرهنگی."

 این سخنرانی در 28 فوریه، ساعت 12 بعد از ظهر به وقت مرکزی خواهد بود. می توانید در https://bit.ly/MELAMehra ثبت نام کنید.

February 28th, at 12pm Central Time

دکتر بهارات مهرا، صاحب کرسی EBSCO در عدالت اجتماعی و استاد دانشکده مطالعات کتابداری و علوم اطلاعات در دانشگاه آلاباما است. تحقیقات او بر تنوع و عدالت اجتماعی در کتابداری و علوم اطلاعات (LIS) و اطلاعات و جامعه یا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توانمندسازی اقلیت ها و جماعت‌های محروم برای ایجاد تغییرات معنادار در زندگی روزمره خود متمرکز است. دکتر مهرا اصولاً دوره‌هایی را در زمینه عدالت اجتماعی و حمایت از شمول، تنوع و رهبری فراگیر در سازمان‌های اطلاعاتی، علم برای جامعه، دسترسی به اطلاعات برای جوامع مختلف، مدیریت کتابخانه‌های عمومی، مدیریت مجموعه، و توسعه توانمندی های علمی  برای متخصصان اطلاعات تدریس می‌کند. در این ارائه، دکتر بهارات مهرا در مورد عدالت اجتماعی و تحقیقات اقدام پژوهی در کار اخیر خود در LIS بحث خواهد کرد. در این فرآیند، او سخنرانی خود را با نگاهی انتقادی نسبت به اقدامات استراتژیک و جریانها ی مسلط جهانی عرضه و به تسلط اقتدارهای  سیستمی و تعصب فرهنگی اشاره خواهد کرد. او همچنین کالایی شدن همه چیز، از جمله اخلاقیات در ایدئولوژی  نئولیبرالی اخیر را پیرامون نگرانی‌های برابری، تنوع، شمول و دسترسی در LIS به چالش خواهد کشید.

فاصله‌گیری غیراخلاقی در LIS از توشه تاریخی مغرضانه، از انفعال و بی‌طرفی خود،  و از خود راضی بودن، بدون رویارویی با نظم جهانی استعماری و نو استعماری، که هنوز طبقه‌های اداری عمدتاً سفیدپوست قدرت، امتیازات و سیاست اجرایی آن را شکل می‌دهد، غیرقابل قبول است. از منظری دیگر، به‌عنوان یک اقلیت رنگین‌پوست از هند، دکتر مهرا در مورد شکست اخیر ایفلا در مدیریت نادرست کنگره جهانی کتابخانه‌ها و علوم اطلاعات در دبی که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، اظهار نظر خواهد کرد. او در مورد سایه‌های تاریک پارادایم‌های پساپوزیتیویستی و دسته‌بندی‌های طردکننده‌ای که وجود و تجربه انسان را در قالبهای از پیش تعیین شده بسته بندی و  طبقه‌بندی می‌کنند، بحث خواهد کرد. دکتر مهرا تسلیم رهبران ایفلا  در برابر حوزه‌های اقتدارسیاسی مسلط،  در پاسخ به سیاست‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اطلاعات نادرست می‌داند و در این سخنرانی درباره آن صحبت می‌کند.