کد خبر: 27019
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 بهمن 1395 - 16:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نشست خبری دومین همایش سنجش و ارزیابی علم و فناوری برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست خبری دومین همایش سنجش و ارزیابی علم و فناوری با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‌های ملی و محلی برگزار شد.
نشست خبری دومین همایش سنجش و ارزیابی علم و فناوری برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست خبری دومین همایش سنجش و ارزیابی علم و فناوری روز سه‌شنبه، 5 بهمن‌ماه در دانشگاه اصفحان برگزار شد.

در این جلسه چشمه، دبیر همایش، ابتدا توضیحاتی در خصوص این همایش ارایه داد و اهداف همایش، چالش‌های حوزه سنجش، و ضعف‌های این حوزه را برشمرد. سپس به سوالات خبرنگاران درباره همایش پاسخ داد.

سهرابی ابتدا به نخستین کنفرانس اشاره و از دستاوردهای آن صحبت کرد.

وی گفت:  الان زمانی است که باید به کیفیت توجه کنیم زیرا در حوزه کمی وضعیت خوبی داریم.

او ادامه داد: از نظر مفهومی ما با مفاهیمی در کشور روبرو هستیم که تا حدودی چالشی هستند. مفهوم تولید علم، سنجش علم و بسیاری مفاهیم دیگر که می‌بایست روشن شده و بازتعریف شوند. این همایش در پی آن است که برخی از این مفاهیم پاسخ دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شود در راستای نیازهای واقعی جامعه هستند یا نه؟ گفت: باید پژوهانه در سطح ملی داشته باشیم و افرادی که توانایی پیشبرد پروژه در سطح ملی را دارند بتوانند از این پژوهانه استفاده کنند.

وی افزود: کمیت‌گرایی روش غالب در علم هست و در عین حال که مثبت است ولی از دیگر روش‌ها و رویکردها غافل شده است. نظام‌های سنجش کنونی عمدتا بر مبنای رویکرد کمی است که مبتنی بر کتابسنجی هستند.

سهرابی در ادامه گفت: از بیش از 16 روش که برای ارزیابی نظام‌های علمی وجود دارد باید بهره ببریم؛ از جمله در انتخاب افراد برتر مثل دانشجوی برتر، استاد برتر و یا مقالات برتر و غیره. ولی در حال حاضر درکشور ما صرفا بر روش مشخصی تکیه شده است.

او با اشاره بر اینکه چهار سخنران از کشورهای استرالیا، آلمان، کانادا و انگلیس در این همایش سخنرانی خواهند کرد گفت: این همایش با سه هدف ساختاری، مفهومی و روشی وضعیت سنجش و ارزیابی علم و فناوری را بررسی خواهد کرد.

همایش به مدت دو روز در ششم و هفتم بهمن ماه برگزار شده و روز هشتم تعداد 16 کارگاه تخصصی برگزار خواهد شد. مخاطبین این همایش و کارگاه‌ها از کلیه کشور از جمله مسئولین و کارشناسان اجرایی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، دانشجویان و کارمندان ارگان‌های زیربط هستند.

 به گفته او استاندار اصفهان، وزیر صنعت، رئیس دانشگاه اصفهان، رئیس مرکز استنادی علوم و رئیس مرکز سنجش و ارزیابی وزارت علوم در این همایش حضور خواهند داشت. شش نشست نیز در حاشیه همایش برگزار خواهد شد.

او در ادامه داد: ماهیت علوم انسانی غیرکمی بوده در حالی که ما از روش‌های کمی در سنجش علوم انسانی استفاده می‌کنیم. رویکرد غالب در علوم انسانی باید هم‌تراز خوانی باشد ولی متاسفانه در حال حاضر جای بسیاری از این نظام‌ها از جمله هم‌تراز خوانی در حوزه سنجش بویژه علوم انسانی خالی است.

شایان ذکر است  دانشگاه اصفهان دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم را با عنوان «ارزشیابی کیفیت نظام‌های سنجش علم، فناوری و صنعت» در روزهای ۶و ۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ برگزار می‌نماید. این همایش توسط معاونت پژوهشی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: