کد خبر: 27737
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 اسفند 1395 - 17:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا

برای توصیف فعالیت‌های لیزنا در سال 2016 می‌توان از واژۀ «جهش» استفاده کرد

منبع : لیزنا
مرتضی کوکبی: برای همۀ لیزنایی­‌ها صمیمانه آرزو می‌کنم که در آینده «جهش‌­های» بیشتری داشته باشند. به همۀ آنان ادای احترام می­‌کنم و خداقوّت می­‌گویم.
برای توصیف فعالیت‌های لیزنا در سال 2016 می‌توان از واژۀ «جهش» استفاده کرد

  به گزارش لیزنا، دکتر مرتضی کوکبی استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا، یادداشتی برای این رسانه  نوشته اند و در آن به بررسی فعالیت های لیزنا به صورت سالیانه پرداخته است.

  متن یادداشت به شرح زیر ست:

چند روز پیش از لیزنا به بنده زنگ زدند و خواستند که به­ مناسبت هفتمین سال تأسیس لیزنا مطلبی بنویسم. یادم می­‌آید در پیامی که به­ مناسبت تأسیس لیزنا داده بودم چنین نوشته بودم:


خبر رونمایی از پایگاه خبری لیزنا بنده را بسیار خرسند کرد. جای این پایگاه از مدّت‌ها پیش در صحنۀ کتابداری و علم اطّلاعات کشور خالی بود. صمیمانه آرزو می‌کنم که این پایگاه بزودی مایۀ معرّفی هر چه بیشتر رشته در سطح جامعه شود. با توجّه به علاقه‌مندی که در پایه گزاران این پایگاه می‌بینم و با توجّه به اقبالی که پیش بینی می‌کنم از این پایگاه بشود برای آن آینده بسیار خوبی پیش بینی می‌کنم. پیام بنده به عنوان یک معلّم کتابداری خطاب به عزیزانی که پایه گزار این پایگاه هستند این است که با توکّل به خداوند متعال و با ایمان به درستی راهی که در پیش دارند محکم و استوار گام بردارند و مطمئن باشند که ما در کنار آنان هستیم.

برای همگی این عزیزان آرزوی موفقّیت میکنم.

با خودم گفتم اکنون که هفت سال از تأسیس این خبرگزاری می­‌گذرد بررسی نه چندان دقیقی انجام دهم تا میزان فعّالیّت این خبرگزاری را بسنجم. در صندوق پست الکترونیکی خودم جست و جویی با واژۀ «لیزنا» انجام دادم تا ببینم در این هفت سال، حدّ اقل در صندوق من لیزنا چگونه فعّالیّت کرده است. در صندوق بنده 117 پیام از تاریخ 3/2/2010 تا 11/3/2016 صرف نظر از محتوای پیام، وجود داشت امّا نمی‌دانم چرا زمانی که به تفکیک سال، پیام­‌ها را بررسی کردم عدد 121 به دست آمد (باور کنید چند بار بررسی کردم). حاصل کار به شکل جدول زیر در آمد:

سال

لیزنا

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

2010

5

3

2011

14

2

2012

28

8

2013

10

4

2014

10

4

2015

19

3

2016

35

9

جمع

121

33

 

لازم به توضیح است که از 121 پیامی که در صندوق بنده وجود داشته، 33 مورد، آن­هایی بوده‌­اند که بنده برای لیزنا فرستاده­‌ام. امّا اگر بپذیریم که پیام­‌های بنده واکنشی نسبت به کنش لیزنا بوده است می­‌توانیم آن­‌ها را هم جزء فعّالیّت‌­های لیزنا به شمار آوریم.

اگر معیار را به­‌گونه‌­ای نه چندان دقیق، فعّالیّت این خبرگزاری در مورد یک نفر بگذاریم، آن هم بنده‌­ای که چندان در گروه‌­های بحث فعّال نیستم و از این بابت متأسّفم (از LIS برای بنده پیغام نمی‌­آید و تنها پیام­‌های IranKIS را دریافت می­‌کنم) و همان گونه که جدول نشان می­‌دهد لیزنا از سال 2010 تا سال 2012 سیر فعّالیّت صعودی داشته، در سال­‌های 2013 و 2014 نزول داشته، از سال 2015 باز سیر صعودی را در پیش گرفته و در سال 2016 آن چنان صعودی داشته که می‌­توان برای توصیف آن از واژۀ «جهش» استفاده کرد. همان گونه که در بالا ذکر شد بنده از کم­‌فعّالیّت‌­ترین اعضای گروه بحث هستم و شاید یکی از دلایل افت فعّالیّت لیزنا در سال­‌های 2013 و 2014 صرفاً در پیوند با صندوق پست بنده بوده نه افت فعّالیّت این خبرگزاری. در همین جا یادآوری می­‌کنم که بد نیست لیزنا گزارشی آماری از فعّالیّت‌­های خود به تفکیک انواع فعّالیّت به اهالی حرفه ارائه نماید تا چگونگی فعّالیّت این خبرگزاری روشن­‌تر شود.

در هر حال، آن چه که برای بنده مهم است «جهشی» است که در جدول در سال 2016به چشم می­‌خورد و در این جا، جا دارد که برای همۀ لیزنایی­‌ها صمیمانه آرزو کنم که در آینده «جهش‌­های» بیشتری داشته باشند. به همۀ آنان ادای احترام می­‌کنم و خداقوّت می­‌گویم.

 

در پایان پیشنهاد می­‌کنم با عنایت به تغییر نام رشته، نام این خبرگزاری هم در صورت امکان تغییر یابد و به کیسنا (Knowledge and Information Science News Agency=KISNA) تغییر نام دهد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: