کد خبر: 33435
تاریخ انتشار: شنبه, 12 اسفند 1396 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان مکتا و کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی

منبع : لیزنا
جمعی از مدیران کتابخانه های عضو مکتا روز سه شنبه، 8 اسفند ماه با حضور در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، از بخش های مختلف ساختمان جدید کتابخانه مرکزی بازدید کردند و در جریان اقدامات و فعالیت های این کتابخانه قرار گرفتند.
انعقاد تفاهم نامه همکاری میان مکتا و کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، در این برنامه که مدیران کتابخانه های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قم،  دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، مدرسه فیضیه، مسجد اعظم و کارشناسان کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، در ابتدا جمع حاضر مورد استقبال سید مهدی طاهری، ریاست محترم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی قرار گرفتند.

 رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی مجموعه برنامه ها، خدمات و فعالیت های این کتابخانه را تشریح و بر لزوم تعامل میان کتابخانه مرکزی دانشگاه  و کتابخانه های عضو مکتا و استفاده از ظرفیت های دو طرف در چهارچوب تفاهم و قرارداد های مشخص تاکید کرد.

در ابتدای جلسه گزارش مصوری از فعالیت های کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تخصصی دانشکده ها ارائه شد، در بخش دوم برنامه هر یک از مدیران حاضر عضو مکتا پیشنهادات خود را در زمینه افزایش تعاملات میان دو طرف در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات کتابخانه های مربوطه ارائه و در این راستا تفاهم نامه همکاری مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) و کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی به امضای دبیر مکتا و ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی رسید.

همچنین مدیران مکتا با حضور در کتابخانه دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، در بازدید از بخش های مختلف در جریان خدمات و فعالیت های این کتابخانه که در نوع خود در میان کتابخانه های دانشکده ای کشور منحصر به فرد است، قرار گرفتند. در پایان این بازدید اعضای مکتا در جلسه معرفی پایگاه اطلاعاتی پروکوست با حضور مدیران و کارشناسان شرکت پروکوست شرکت کردند.

برخی از مواد توافقات و تعهدات طرفین:

1.  اجرای طرح های پژوهشی و اجرایی مشترک؛

2.  برگزاری کارگاه ها، همایش ها، سمینارها، نمایشگاه ها و دوره های آموزشی مورد توافق طرفین؛

3. اقدام در زمینه انتشارمشترک کتاب و نشریات در چارچوب قوانین و مقررات؛

4. اشتراک و تبادل اشیای محتوایی (داده و فراداده) به منظور غنیسازی مجموعه ها وتکمیل کسری اشیای فیزیکی و دیجیتالی سازمان های متبوع طرفین؛

5.  ارائه خدمات مشاورهای در زمینه مدیریت اطلاعات و دانش،  توسعه اشیای دیجیتالی، پیاده سازی استانداردها و مدیریت کتابخانه های دیجیتالی از سوی «کتابخانه» به «مکتا»؛

6.  ارائه تسهیلات ویژه به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران براساس قوانین و مقررات سازمان های متبوع؛

7.  همکاری در طراحی و ایجاد فهرستگان مشترک مجازی؛

8.  همکاری در تولید و غنیسازی فراداده ها به ویژه برای اشیای محتوایی خاص (نسخ خطی، دیداری – شنیداری و نظیر آنها)؛

9.  مشارکت در طراحی و ایجاد شبکه بازنمون روابط میان اشیای محتوایی بافت فرهنگی موجود در مجموعه های طرفین؛

10.  مشارکت در طراحی و توسعه مخازن دادهای مبتنی بر روش دادههای پیوندی با هدف مشارکت در تحقق وب معنایی.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: