کد خبر: 33516
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 اسفند 1396 - 14:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سمت برگزار کرد

دوره آموزش کتابداری برای نمایندگان دانشگاه بامیان افغانستان

منبع : لیزنا
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، با هدف بهبود سیستم کتابخانه‌های دانشگاه‌های افغانستان، اقدام به برگزاری دوره 15 روزه آموزش کتابداری برای دو نماینده معرفی شده توسط دانشگاه بامیان افغانستان نمود.
دوره آموزش کتابداری برای نمایندگان دانشگاه بامیان افغانستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی «سمت»، به همت مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی این سازمان، دو نماینده دانشگاه بامیان افغانستان با حضور در سازمان مطالعه و تدوین (سمت) و گذراندن دوره های نظری و علمی کتابداری، برای خدمت به دانشگاه‌های افغانستان به ویژه دانشگاه بامیان، آمادگی کسب کردند.

سازمان «سمت» پس از شناسایی کاستی موجود در کشور افغانستان در این زمینه، برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌ها و دانش کتابداری برای کشور دوست و همسایه را آغاز نمود و پس از انجام هماهنگی با وزارت امور خارجه ایران، با میزبانی دانشگاه شاهد، مراکز علمی پژوهشی قم و دانشگاه علامه‌طباطبایی، این دوره فشرده اموزشی را برگزار کرد.

سرفصل‌های این دوره آموزشی توسط عبدالرضا نوروزی چاکلی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی سازمان «سمت» تهیه و تنظیم شد و مباحث اصول فهرست‌نویسی بنیادی، آموزش و معرفی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، قابلیت‌های نرم‌افزار کتابخوان و رده‌بندی کنگره‌ای 1 و 2، در دو بخش تئوری و عملی، ارائه شد.

در این دوره، شرکت‌کنندگان علاوه بر فراگیری مهارت‌ها، با بخش‌های مختلف سازمان «سمت» آشنا شدند و برای آشنایی بیشتر با فضای فرهنگی و علمی ایران، از مراکز و کتابخانه‌های شهر قم، کتابخانه تخصصی وزارت خارجه و کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی بازدید کردند.

گفتنی است در دانشگاه‌های کشور افغانستان رشته کتابداری یا علم اطلاعات و دانش‌شناسی وجود ندارد و تنها یک مؤسسه آموزشی اقدام به راه‌اندازی این رشته نموده که هنوز فارغ‌التحصیلی نداشته است.

در پایان دوره، به سیدهاشم هنایش و احمدعلی رحیمی نمایندگان دانشگاه بامیان، گواهی دوره کتابداری «سمت» اهدا شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: