کد خبر: 36647
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 شهریور 1397 - 14:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«کتابخانه‌های کوچک رایگان»، راهی برای به اشتراک‌گذاری کتاب و عشق

منبع : لیزنا
در عصر کاهش هزینه‌های خدمات عمومی، طرح «کتابخانه کوچک رایگان» در لیدز انگلستان (Leeds)، خواندن را برای همه قابل دسترس می‌کند.
«کتابخانه‌های کوچک رایگان»، راهی برای به اشتراک‌گذاری کتاب و عشق

به گزارش لیزنا به نقل از گاردین، همانطور که نتایج انتخابات عمومی صبح روز 8 ژوئن 2017 می‌آمد، هنرمندی به نام کری فرانکلین جلوی در ورودی خانه خود در حال نصب اولین کتابخانه کوچک رایگان در لیدز بود. بعد از یک سال 19 عدد از این کتابخانه‌ها در سراسر این شهر وجود دارد و تعداد بیشتری نیز در راه است.

این پروژه غیرانتفاعی با هدف گرد هم آوردن جامعه توسط صندوق‌های تبادل کتاب (جایی که هر کسی می‌تواند یک کتاب را به صورت رایگان بردارد یا بگذارد) در لیدز ایجاد شد.

فرانکلین می‌گوید: به نظر می‌رسید که پس از آن انتخابات، یک جریان امیدواری وجود دارد. گذاشتن صندوق‌ها کمی شبیه حرکات سیاسی احساس می‌شود، که علیه جریان تجاری، نفرت، ترس، خودخواهی کار می‌کند اما صندوق‌ها برخلاف حرکات سیاسی است.

شما می‌توانید صندوق‌های ضد آب را در سراسر شهر ببینید. آنها بین درختان کنار جاده‌ها و یا روی صندوق‌های پست جلوی باغ‌ها قرار دارند. هر کدام دو پایه بلند دارد و حدود 40 کتاب در خود جای داده که سرمایه اولیه آنها اهدا شده است.

فرانکلین می‌گوید: من عاشق آنها هستم درواقع شما هرگز نمی‌دانید که چه کتابی دریافت خواهید کرد.

این پروژه از یک استودیو در انتهای باغ پشتی فرانکلین اجرا می‌شود؛ جایی که دیوید آیرسِ نجار صندوق را سرهم می‌کند و جکی فلمینگِ تصویرگر آنها را تزئین می‌کند. فلمینگ صندوق‌ها را به عنوان اشیاء بزرگ و جامدی از عشق، اشتراک گذاری و امیدواری توصیف می‌کند که با سیاستی که در حال حاضر وجود دارد، متناقض است.

اگر چه بعضی از مردم در مورد قرارگیری صندوق‌ها در مناطق کم جاذبه نگران بودند، اما آنها به ندرت دچار تخریب شده اند. با توجه به حرف‌های فلمینگ؛ یکی از اهداف این طرح مبارزه با کلیشه‌ها و دیدگاه فقر به عنوان «نقص شخصیتی» است. او می‌گوید: به جای پیشبرد این تصورات، زیباترین کاری که ما می‌توانیم در جایی که فقر غلبه می‌کند انجام دهیم، حرکتی برخلاف این تصورات و تشویق یک شخص به خواندن است.

بیش از یک سوم کتابخانه‌های عمومی لیدز از سال 2011 با کاهش بودجه 12٪ بسته شده اند، اما فرانکلین تصوری از این ندارد که پروژه اش هر گونه جایگزینی برای کتابخانه باشد. فلمینگ می‌گوید: «آیا ایده تعویض کتاب می‌تواند جایگزین یک کتابخانه باشد؟ هرگز!»

برخی از کتابخانه‌های کوچک رایگان توسط کمک‌های فردی تامین می‌شوند، در حالی که بقیه آنها را شرکت‌های محلی پشتیبانی می‌کنند. تعداد روزافزونی نیز در زمین‌های بازی مدارس ابتدایی در حال نصب است.

همانطور که لفظ كتابخانه‌های كوچك رایگان در حال گسترش است، همسایهها صندوق‌های خودشان را می‌خواهند. ماه گذشته، یکی از ساکنین به نام لوئیس بنتلی، کمپین مبارزه با پولشویی به راه انداخت که  300 پوند را به یک صندوق در حومه شهر مورلی آورد. او می‌گوید او به دنبال فوایدی است که یک کتابخانه کوچک رایگان می‌تواند داشته باشد. بنتلی می‌گوید: من فکر می‌کنم کتابخانه‌های کوچک رایگان محل ملاقات و برخورد، مکانی برای انتقال چیزی خاص به یک فرد جدید و راهی زیبا برای بیان مهربانی ذاتی در همه ما هستند.

مترجم: شهرزاد سمر

ایمان نریمانی
|
Iran
|
1397/06/11 - 08:09
0
0
خیلی جالب بود. مخصوصا آمار مربوط به کاهش بودجه کتابخانه ها در انگلیس که فکر می کنم به زودی در ایران هم این اتفاق خواهد افتاد و نمی دانم ما تا چه حد به آن فکر کرده ایم و آینده پژوهی کرده ایم؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: