کد خبر: 39771
تاریخ انتشار: شنبه, 11 خرداد 1398 - 11:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی

منبع : لیزنا
خدمات مرجع مجازی علاوه بر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، در کتابخانه‌های دانشکده‌ها نیز راه‌اندازی شده و در دسترس کاربران قرار گرفت.
ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش لیزنا، با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین و به کارگیری آن‌ها در کتابخانه‌ها، بخش های مختلف کتابخانه دچار تحول اساسی می‌شوند و بايد از سامانه‌هايي استفاده کنند که اطلاعات مورد نياز متخصصين را در سريع‌ترين زمان ممکن و با کيفيتي قابل اعتماد به آن‌ها ارائه دهند. میز مرجع مجازی یا همان سامانه گفتگوی آنلاین از جمله نظام‌هايي است که کتابخانه‌ها و کتابداران را در رسیدن به هدف‌شان ياري می‌نمايد.

افزون بر خدمات مرجع مجازی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه که با هدف گسترش و بهبود خدمات، تسریع در پاسخگویی به نیازهای کاربران و در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز کاربران کتابخانه، فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی آنها از سال 1393 راه‌اندازی شده است، خدمات میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های دانشکده‌ها نیز ارائه می‌شود. دراستفاده از این سامانه، کاربران در هر کجا که باشند می توانند به سادگی و با دسترسی به اینترنت به پرسش و پاسخ از کتابدار بصورت آنلاین بپردازند. آیکن این سامانه در حال حاضر بر روی صفحه اصلی سیستم کتابخانه دیجیتالی به آدرس http://d-lib.atu.ac.ir  قرار دارد و کاربران با کلیک بر روی آن می توانند گفتگوی آنلاین خود را شروع نمایند و با کارشناسان بخش‌های مختلف کتابخانه در ارتباط باشند. برای این کار، پس از ورود به سامانه لازم است نام خود را وارد نموده و بعد از انتخاب بخش مورد نظر در کتابخانه، سوال یا موضوع خود را با کارشناس مربوطه مطرح نمایند و پاسخ خود را از کتابداران دریافت کنند. شایان ذکر است، کاربران گرامی برای دریافت پاسخ دقیق و سریع، حتما باید کارشناس بخش مرتبط با پرسش خود را انتخاب نمایند.

خدمات قابل ارائه از طریق میز مرجع مجازی عبارتند از:

راهنمایی کاربران در استفاده از کتابخانه و خدمات آن؛

راهنمایی کاربران به منظور استفاده از سیستم کتابخانه دیجیتالی و  پایگاه های اطلاعاتی علمی در یافتن منابع مورد نیاز؛

امکان تمدید منابع در امانت کاربران؛

امکان استفاده همزمان چندین کاربر از میز مرجع مجازی؛

و دیگر قابلیت‌های مناسب جهت ارائه خدمات مرجع.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: