کد خبر: 47209
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 ارديبهشت 1402 - 20:16

داخلی

»

کتابخانه ملی

نشست مدیران استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین نشست مدیران استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، معاونان سازمان و مدیران کل مراکز استانی در محل اندیشگاه فرهنگی برگزار شد.
نشست مدیران استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست مسئولان و مدیران استانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران روز 12 اردیبهشت در دو نوبت صبح و عصر با حضور مدیران استانی، ریاست و معاونان سازمان برگزار شد.

علیرضا مختارپور ضمن خوش آمدگویی به معاونان و مدیران استانی با اشاره به ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان ترکیبی از دو مجموعه قدیمی تر کتابخانه ملی و مجموعه متاخری به نام اسناد است. مجموعه کتابخانه ملی با مصوبه مجلس و معاونت اسناد با مصوبه شورای اداری کشور در ادوار گذشته به یکدیگر الحاق شدند و مجموعه فعلی را تشکیل دادند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وظیفه اصلی مراکز استانی را تمرکز بر گردآوری اسناد از دستگاه های اجرایی فعال در استان ها عنوان کرد و یادآور شد: وظیفه مراکز استانی سازمان در درجه نخست اسنادی است. استان ها وظیفه کتابداری ندارند بلکه تمرکز مدیران و همکاران سازمان در مراکز استانی باید بر جمع آوری اسناد متمرکز باشد و به اعتقاد بنده جمع آوری اسنادِ مربوط به دستگاه های اجرایی در استان ها از مهمترین وظایف مراکز استانی است که باید پس از جمع آوری، اسکن، فهرست نویسی، دیجیتال سازی و در نهایت در اختیار جامعه پژوهشی و مخاطبان قرار گیرد.

مختارپور شناساندن اهمیت اسناد در میان مسئولان را از دیگر وظایف مهم مراکز استانی برشمرد و گفت: یکی از ضعف ها در مراکز استانی عدم تبیین وظیفه و فعالیت مراکز اسناد و کتابخانه ملی استان ها در میان مردم و مسئولان است. به عنوان مثال برخی از مسئولان از وجود مرکز اسنادی در استان خود اطلاع ندارند و نمی دانند اسناد خود را به چه مرکزی باید تحویل بدهند. بنابراین در قدم نخست باید تلاش و همت مضاعف برای شناساندن مراکز به مسئولان مختلف استانی و ائمه جمعه به کار برد و اهمیت حفظ و نگهداری از اسناد را بیان کرد و اگر مدیران استانی این قدم را محکم برندارند در فعالیت های دیگر توفیق چندانی به دست نخواهند آورد.

در ادامه این نشستِ یک روزه معاونان و مدیران سازمان ضمن بیان نکات و موضوعات مورد نظر خود به تبادل نظر با ریاست سازمان پرداختند.

لازم به ذکر است در حاشیه نشست مدیرانِ استانی، مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن تقدیر از فعالیت مدیران پیشین استانی، احکام ریحانه شهیدی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور و محمد فوقی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران را اعطا کرد.