کد خبر: 47550
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 تیر 1402 - 11:15

داخلی

»

کتابخانه ملی

دیدار رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

منبع : لیزنا
در راستای افزایش تعاملات علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، شاه عظیم منوروف رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان به اتفاق هیات همراه، ضمن بازدید از کتابخانه ملی با علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و معاونین وی دیدار و گفتگو کردند.
دیدار رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

به گزارش لیزنا، رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی این دو کشور گفت: بهره مندی از تجربیات ارزنده کشور ایران در حوزه اسنادی و کتابخانه ای یکی از مهمترین دستاوردهای سفر ما به ایران است. زیرا توسعه فرهنگی در زمینه اسلام شناسی و ایران شناسی، اهمیت ویژه برای کشور ازبکستان دارد.

رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان گفت: توجه به استفاده از تجربیات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه مرمت اسناد و بهره مندی از دانش تخصصی کارشناسان محترم این سازمان در زمینه مرمت و حفاظت از اسناد یکی از آموزش های ضروری ما در بخش نسخه های خطی است.

در ادامه این نشست مخمودوف نوزیمخون رئیس هیات عمومی صندوق ابن سینا درباره فعالیت این موسسه و پژوهش با موضوع آثار ابن سینا توضیحاتی ارائه کرد و خواستار همکاری های مشترک در زمینه پژوهشِ منابع و نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی و مرتبط به ابوعلی سینا شد.

وی در ادامه این نشست، کتاب «قانون» درباره طبابت ابن سینا و همچنین کتاب «اصطلاحات ابن سینا» که به پنج زبان ترجمه شده و دارای 10 هزار اصطلاحاتی است که این دانشمند ایرانی از آنها استفاده کرده را به کتابخانه ملی ایران اهدا کرد.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور شاه عظیم منوروف رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان و هیات همراه، برعملیاتی کردن تفاهمنامه علمی و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد و در ادامه کتاب «فهرستگان نسخه های خطی ایران» (فنخا) در 45 جلد و همچنین کتاب «معجم المخطوطات العراقیه» را در 20 جلد به مرکز تمدن اسلامی ازبکستان اهدا کرد.

در ادامه این نشست عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی، فاطمه صدرمعاون پژوهش و منابع دیجیتال محمدهادی ناصری سرپرست اسناد ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، درباره زمینه های فعالیت هر یک از بخش های مربوطه صحبت کردند. همچنین در این نشست محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی و غلامرضا امیرخانی  مشاور رئیس سازمان حضور داشتند.

در پایان این نشست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشانِ کتابخانه ملی ایران را به رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان اهدا کرد.