کد خبر: 47703
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 شهریور 1402 - 13:48

داخلی

»

کتابخانه ملی

استاندارد «اطلاعات و مستندات ارزیابی کیفی کتابخانه های ملی تدوین و چاپ شد

منبع : لیزنا
فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از تدوین و چاپ استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملی» با هدف روش ارزشیابی کتابخانه‌های ملی به همت  دفتر استانداردسازی پژوهشکده اسناد معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.
استاندارد «اطلاعات و مستندات ارزیابی کیفی کتابخانه های ملی تدوین و چاپ شد

به گزارش لیزنا، فاطمه صدر در توضیح جزئیات این خبر گفت: استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملی» بر مبنای استاندارد بین‌المللی ISO 21248:2019 تدوین شده‌است.

وی ادامه داد: این استاندارد برای اولین‌بار، روش ارزشیابی خاصی را برای کتابخانه‌های ملی شرح داده و مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد را تعیین می‌کند که با مأموریت و کارکردهای کتابخانه‌های ملی سازگار است. همچنین این استاندارد، اطلاعات کاربردی را دربارة فرایند ارزشیابی کتابخانه‌های ملی و استفاده از شاخص‌های عملکرد مرتبط با کیفیت خدمات در کتابخانه‌های ملی و روش‌های ارزیابی تأثیر و ارزش در این نوع از کتابخانه‌ها به کاربران ارائه می‌دهد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: کار تدوین این استاندارد که از اواخر سال 1400 آغاز شد، با برگزاری جلسات متعدد تخصصی تدوین استاندارد در سال 1401 ادامه یافت و در نهایت در تابستان سال 1402 با شماره ملی 23207 چاپ و در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران بارگذاری شد.

صدر تصریح کرد: استاندارد ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملی با تلاش پژوهشکده اسناد و با مشارکت تنی چند از همکاران و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نمایندگان دستگاه‌های مختلف مانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط، کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و متخصصان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 205 صفحه تدوین شده‌است.

لازم به توضیح است علاقه‌مندان برای دسترسی به این استاندارد می‌توانند به وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir مراجعه کنند.