کد خبر: 28229
تاریخ انتشار: شنبه, 02 ارديبهشت 1396 - 09:40

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

حواسمان به زمین باشد

منبع : لیزنا
متینه معین
حواسمان به زمین باشد

 (لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز)/ متینه معین، کارشناس ارشد علم اطلاعات دانشگاه خوارزمی: زمین، تنها سیاره ی سرشار از جنبش و حیات است که بخش اعظم داستان آفرینش پیرامون آن اتفاق می افتد. سیاره ای که ماردانه، تمام فرزندان خویش را در آغوش کشیده و با سخاوت هر چه تمام، دارایی و شیره ی جانش را به آنها بخشیده است. ما فرزندان و وارثان ناخلف زمین اما در گذر زمان، حق فرزندی خویش را درست به جا نیاورده ایم. ناباورانه به تخریب و آلوده کردن و دست درازی بی رحمانه به سرچشمه های حیات، از کوه ها و  جنگل ها گرفته تا رودها و گیاهان و حیوانات همت گماشته ایم. آلوده کردن آب، تخریب مراتع و جنگل ها، فرسایش خاک وکمک به خشکسالی و تشدید بیابا ن زایی، شکار بی رویه و کمک به انقراض گونه های جانوری، تولید بیش از حد زباله و دفع غیر بهداشتی آن و تمام کارهای انجام گرفته در جهت تخریب محیط زیست، به خوبی نشان می دهد که ما فرزندان خوبی برای زمین نبوده ایم و آه از نهاد زمین در آورده ایم.

 در همین رابطه شاعر نامدار معاصر، شاملوی بزرگ بسیار زیبا از زبان زمین سخن گفته است و در شعر خویش به گلایه زمین از انسان اشاره کرده است.

"پس آن‌گاه زمین به سخن در آمد و آدمی خسته و تنها و اندیشناک بر سر سنگی نشسته بود پشیمان از کرد و کار خویش؛ و زمین به سخن در آمده با او چنین می‌گفت:
به تو نان دادم من و علف به گوسفندان و به گاوان تو و برگ‌های نازک تره که قاتق نان کنی 

انسان گفت: می دانم
پس زمین گفت: به هر گونه صدا من با تو به سخن در‌آمدم: با نسیم و باد و با جوشیدن چشمه‌ها از سنگ، و با ریزش آبشاران و با فروغلتیدن بهمنان از کوه‌ها، آن‌گاه که سخت بی‌خبرت می‌یافتم و به کوس تندر و ترقه طوفان!
انسان گفت: می‌دانم، می‌دانم، اما چگونه می‌توانستم راز پیام تو را دریابم؟

پس زمین با او، با انسان چنین گفت:
در کدامین بادیه چاهی کندی که به آبی گوارا کامیابت نکردم؟
کجا به دستان خشونت باری که انتظار سوزان نوازش حاصل‌خیزش با من است خیش بر من نهادی که خرمنی پربار پاداشت ندادم؟ ..."

امروز دوم اردیبهشت ( 22 آوریل) مصادف با روز جهانی زمین است.  این روز دو بار در سال، یک بار در فصل بهار در نیمکره شمالی و در فصل پاییز در نیمکره جنوبی برگزار می گردد. سازمان ملل متحد هر سال در بهار این روز را جشن می گیرد و به منظور آگاهی دادن در مورد زمین و سپاسگزاری از مواهب طبیعی و گرامیداشت این روز، برنامه های گوناگونی در سراسر جهان انجام می شود و به مردم یاد آوری می شود که نباید زمین را به حال خود رها کنند. ايرانيان باستان  نيز به نوعي پيشگام در برگزاري و گراميداشت اين جشن بوده اند. مطابق سالنماي ايران باستان ، سومين روز ارديبهشت از سالنماي زرتشتيان و دوم ارديبهشت از تاريخ هجري شمسي مطابق با جشن ارديبهشتگان يا گلستان جشن ميباشد.  نيازردن چهارگوهران ( عناصر اربعه ) ( آب ، باد ، خاك ، آتش ) يعني آلوده نكردن محيط زيست و پاك نگهداشتن آن و همچنين پاك نگه داشتن تن و جامه و پاكي روان از ويژگيهاي اين جشن ميباشد . ايرانيان باستان در اين جشن لباس سفيد كه نشانه پاكي است ، بر تن كرده و در آدريان‌ها ( آتشكده‌ها ) به خواندن ارديبهشت يشت ( قسمتي از اوستا ) و نيايش اهورامزدا ( خداوند ) مي‌پرداختند . امروزه نيز زرتشتيان اين روز را گرامي ميدارند.

بیایید همگام با مردم جهان، از این مناسبت استفاده کرده و به کودکان خود بیاموزیم که در حفظ و نگهداری از زمین بکوشند و پیامدهای تخریب زمین و هدر دادن دارایی های طبیعی و آلوده کردن محیط زیست را به آنان گوشزد کرده و یاد آور شویم که گیاهان و حیوانات نیز همچون ما ساکنین زمین بوده و همه در حق استفاده از نعمت های آن با یکدیگر از سهم یکسانی برخوردار هستند و حفظ سرمایه های آن برای انسان های آینده، وظیفه ی خطیری است که نباید از آن غافل شویم.

 این روز بر همه ی ساکنین زمین اعم از انسان ها و گیاهان و حیوانات مبارک باشد.

موسی زاده
|
Iran
|
1396/02/16 - 13:29
0
1
سلام تشکراز کتابدار عزیز که چنین متنی مطرحکردی
میرحسینی
|
Iran
|
1396/02/12 - 07:53
0
2
متینه عزیزم از اینکه در لیزنا می بینمت خوشحالم، اون هم با متنی از حمایت از طبیعت.
الان که این متن را می خوانم یک روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب
چند میلیون میلیون میلیون درخت قطع شده که نمایشگاه امسال برگزار بشه!!!
درخوش
|
Iran
|
1396/02/06 - 10:08
0
2
خانم معین عزیز سلام
وقتی این متن را خواندم، به این فکر کردم که به عنوان یک ساکن زمین چقدر به آن ظلم کرده ام؟
ممنونم بابت متن خوب و تامل برانگیزتان
پایدار باشید
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1396/02/05 - 11:43
0
2
از ما انسانها قدر ناشناس تر هم هست؟ چگونه است که میزبان مهربانی چون زمین را که قرنها ما را در خود جای داده، اینگونه نامهربانانه آزار می دهیم؟
بگلو
|
Iran
|
1396/02/04 - 10:45
0
3
سلام

از این که می بینم یکی از کتابداران، در میان دوستداران طبیعت، به دفاع از حق زمین دربرابر انسانها می پردازد بسیار خوشحالم چون، کتابداران وارث دانش انسانها هستند و چه کسانی بهتر از ایشان می توانند از حق زمین بگویند؟!

سپاس از خانم معین
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1396/02/03 - 10:44
0
3
درود و شادمانی بر همه
بیائید زمینی باشیم و به فکر نیازهای آن.
از خواندن این متن زیبا لذت بردم.
مطرح کردن چنین موضوعی حاکی از دغدغه بخشی از جامعه بویژه انسانهای نیک اندیش است.
سپاس بر خانم معین. آفرین!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: