کد خبر: 25385
تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 مهر 1395 - 09:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

کنگره دوم و کمک‌های شما

منبع : لیزنا
 سید ابراهیم عمرانی
کنگره دوم و کمک‌های شما

 لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردیبر: کنگره دوم نزدیک است و این روزها کمیته علمی و کمیته اجرایی بطور روزمره درگیر به جریان انداختن کارهای مختلف آن هستند. در کمیته های علمی و اجرایی کنگره دوم نیروهای بیشتری نسبت به کنگره اول حضور دارند،‌ ولی احتمالا انتظارات مخاطبان هم بیش از کنگره اول خواهد بود و با این پیش بینی، شاهد تلاش همکاران عزیز هستیم که هر یک گوشه ای از کار را گرفته اند و قبول مسئولیت کرده اند. همه این مقدمه را نوشتم که بگویم با اینهمه به کمک خود شما نیاز داریم که بتوانیم جمعی گرم و پرشور را گرد هم بیاوریم و غروب روز دوم وقتی از کنگره خداحافظی می کنید، با رضایت خاطر بروید و از همان روز تصمیم داشته باشید که برای کنگره سوم چه می خواهید انجام دهید و انتظارتان از انجمن خودتان چیست.

 

بنابراین و با اجازه هیات مدیره انجمن این یادداشت را می نویسم که هم عزیزان در جریان کارها باشند و هم کمکمان کنند که کسریهای موجود را برطرف کنیم.

سخنران کلیدی: تا اینجای کار باید احتمال قوی بدهیم که یکی از استادان بزرگ بین المللی حوزه دسترسی آزاد سخنران کلیدی ما خواهند بود که نهایی نشده، ‌ولی اگر شما موضوع یا فردی خاصی را در نظر دارید پیشنهاد بدهید که بررسی کنیم.

مقاله ها: منتظر رسیدن همه مقاله های تمام متن  نشدیم و داور همه تمام متنهای رسیده تعیین شده و ظرف امروز و فردا برای داوران ارسال خواهد شد و سایر دوستان هم تا اول هفته آینده تمام متنشان را می رسانند و داوران قضاوت خواهند کرد که در مجموعه کنگره چاپ بشوند یا خیر. باید ابراز خوشحالی کنیم که استقبال خوبی در ارسال مقالات می شود ولی مقالات بنا بر اهداف حرفه ای کنگره، تا اینجا برای سخنرانی انتخاب نشده اند و در مجموعه نشستها و مقاله ها منتشر خواهند شد. باز هم منتظر سایر مقاله ها هستیم که ببینیم باید در برنامه کنگره ارائه مقاله هم داشته باشیم یا خیر.

جوایز: خوشبختانه ۳۸ اثر در این رقابت و برای سه جایزه اعلام شده شرکت کرده اند که هفته آینده برای داوران ارسال خواهند شد. خبر خوب این است که آثار حرفه ای و نظری خوبی در زمینه های مختلف به دستمان رسیده که می توان به آنها صفت کار ملی داد و از اینجا به بعد را نظر داوران تعیین خواهد کرد.

مسابقه دانشجویی: برای مسابقه داوطلب بسیار ناچیزی داریم که نمی دانیم تبلیغات ما ضعیف بوده و خبر به دست دوستان دانشجو نرسیده یا دانشجوی اهل مطالعه اینقدر کم است که دومی را بعید می دانم. با اینهمه منتظریم که ببینیم شرکت کننده خواهیم داشت یا شیوه مان را تغییر دهیم.

نشستها: نشستها بافت اصلی برگزاری را تشکیل خواهند داد و با توجه به تجربه های سال گذشته،‌ تلاش داریم که کیفیت برگزاری را بهتر کنیم ولی کیفیت محتوا به دست شماست. مخاطبان خواهند بود که صاحبان سخن را بر سر ذوق خواهند آورد. در این بخش کمک فراوان شما را چه پیش از کنگره، ‌چه در زمان برگزاری و چه پس از کنگره نیاز داریم.

۱۵ نشست برای امسال پیشنهاد شده که در کمیته های علمی و اجرایی و در هیات مدیره جلسات متعددی را به خود اختصاص داده است و هنوز هم نهایی نشده،‌ بنابراین از همه می خواهیم که نظرات خود را به دست ما برسانند. چه در سایت انجمن و در بخش کنگره و چه به نشانی دبیر علمی یا دبیر اجرایی و یا بصورت نظر در سخن هفته. هر جور که شما راحت هستید.

نشستهای هم اندیشی ۱۵ گانه را در زیر می آورم، برای برخی از این نشستها دبیر نشست نهایی شده و کارهایش در حال انجام است و برای برخی نشستها مذاکره با بزرگان و بزرگواران در حال انجام است. از همه عزیزان می خواهیم که نظرات خودشان را برای کمک به بهتر شدن نشستها ارائه نمایند. می توانید در برابر عنوانی که برای نشست اعلام شده نظر خودتان را بفرمائید، ‌ممکن است  نسبت به افرادی که در پنل باید باشند پیشنهاد بدهید و یا موضوع و مطلبی را یادآوری کنید که از چشم اعضای کمیته های علمی و اجرایی پنهان مانده است. فقط شرایط اجرا را هم در نظر بگیرید که محدودیت افرادی که در پنل خواهند بود را در نظر داشته باشید و تاکید کنگره بر حضور افراد حرفه ای در پنل را نیز به خاطر داشته باشید.

۱)  نشست هم اندیشی دسترسی آزاد به اطلاعات: شعار کنگره دوم به مناسبت تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در یک سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، دسترسی آزاد به اطلاعات و حقوق شهروندی  بوده است و بنابراین نشست مشخصی برای آن پیش بینی شده است. دبیری نشست را دکتر فریبرز خسروی پذیرفته اند و در حال رایزنی با برخی مسئولان در وزارت ارشاد و برخی متخصصان این امر برای این نشست هستند. 

۲) نشست هم اندیشی مسایل شغلی کتابداران: برای امسال تیتر ما  فعالیتهای صنفی و مسایل آن خواهد بود. با توجه به بحثهایی که بنده در سخن هفته های لیزنا در سال جاری در این موضع نوشته بودم از بنده خواسته شده که این نشست را اداره کنم.  از همینجا خواهش می کنم، کسانی که مایلند در این نشست صحبت کنند و حتی در پنل باشند برای بنده بنویسند و زاویه نگاهشان را هم ذکر کنند که بتوانیم از بین داوطلبان، صاحبان نظرگاههای متفاوت برای صحبت در نشست و در پنل افرادی را  انتخاب کنیم که شاید نتایج خوبی گرفته شده و بابی برای مسایل صنفی نیز باز شود.‌

۳) نشست هم اندیشی مسایل دانشجویان و دانش آموختگان: ممکن است برای سال جاری این نشست برگزار نشود. هنوز به نتیجه نرسیده ایم. با اینهمه اگر موضوع خاصی پیشنهاد شود که در این نشست به بحث گذاشته شود می توانیم روی آن کار کنیم. فعالان دانشجویی می توانند خود را نامزد شرکت در پنل کنند ولی باید خیلی زود به ما بنویسند.

۴)  نشست هم اندیشی فناوری و نوآوری در سازمانهای حوزه علوم اطلاعات:  این نشست در سال جاری با عنوان کسب و کار محتوا محور برگزار می شود،‌ نشست نهایی شده و دبیر پنل مصطفی امینی برنامه خود را نهایی کرده و برای کمیته اجرایی ارسال کرده اند.

۵)  نشست هم اندیشی کتابخانه های عمومی:  این نشست به کمیته کتابخانه های عمومی انجمن سپرده شده که متشکل از نمایندگان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیریت کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت کتابخانه های ستاد مساجد کشور است و روی همگرایی کتابخانه های عمومی کار می‌کنند. البته در این کنگره خبرهای خوبی از ارتقاء کمیته کتابخانه های عمومی هم خواهیم داشت که به موقع خود این عزیزان آن را اعلام خواهند کرد،‌ انشاءالله.

۶)  نشست هم اندیشی کتابخانه های دانشگاهی: تنوع خدمات در کتابخانه های دانشگاهی موضوع بحث خواهد بود و دبیر پنل دکتر محسن زین العابدینی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی خواهند بود.

۷)   نشست هم اندیشی سازماندهی دانش:  محور بحث مشکلات سازماندهی اطلاعات و دانش در مراکز اطلاع رسانی و آرشیوها و موزه ها خواهد بود به ویژه با آمدن راهکارهای نوین سازماندهی دانش.   نشست با همکاری شاخه ایران انجمن سازماندهی دانش (ایسکو) و با هدایت دکتر رحمت الله فتاحی برگزار خواهد شد.

۸)  نشست هم اندیشی کتابخانه های پزشکی: این نشست روی مسایل کتابداران بالینی متمرکز خواهد بود. نشست نهایی شده و پروانه مدیرامانی دبیر این نشست خواهند بود.

۹) نشست هم اندیشی ارزیابی و استانداردها: این نشست هم در مرحله نهایی است و دبیر نشست مانند سال گذشته فرامرز مسعودی هستند.

۱۰) نشست هم اندیشی سواد اطلاعاتی:  موضوع سال جاری این نشست سواد اطلاعاتی برای ترویج خودتوانمندسازی است و دبیری نشست را سرکار خانم دکتر مریم نظری برعهده خواهند داشت.

 ۱۱) نشست هم اندیشی مسایل کتابخانه های کودک و آموزشگاهی: موضوع سال جاری روی کتابخانه های آموزشگاهی متمرکز است. دبیر نشست  فاطمه مرتضایی فرد هستند. نشست  هنوز نهایی نشده و منتظر پاسخ مدیران و معاونان وزارت آموزش و پرورش برای شرکت در نشست هستیم.

۱۲) نشست هم اندیشی آرشیو و مسایل آن: اولین نشست مسایل آرشیوها با حضور اساتیدی از آرشیوهای اسنادی و آرشیوهای دیداری شنیداری برگزار خواهد شد. دبیر این نشست دکتر سعید  رضایی شریف آبادی خواهند بود.

۱۳) نشست هم اندیشی موزه ها و مسایل آنها: بیشتر صحبتها حول و حوش سازماندهی موزه ها می گردد ولی هنوز نهایی نشده و اگر نتوانیم برای سال جاری هماهنگیهای لازم را انجام دهیم، ‌آن را به سال بعد موکول خواهیم کرد.

۱۴)  نشست هم اندیشی چالشهای نشر و مسایل آن: این نشست در سال جاری به مسایل نشر  تخصصی در حوزه علوم اطلاعات خواهد پرداخت. دبیر نشست آقای دکتر داریوش مطلبی هستند.

۱۵) نشست هم اندیشی اطلاعات سبز: علاوه بر اطلاعات سبز کتابخانه های سبز نیز در پیشنهادها بود که شاید سال آینده در دستور کار قرار گیرد و امسال اطلاعات سبز را در اولویت قرار داده ایم. نشست سال جاری به نقش کتابخانه ها و کتابداران در آموزش حفاظت از محیط زیست خواهد پرداخت. در این نشست از مدیران حوزه محیط زیست، ‌استادان آموزش محیط زیست و مدیران مجموعه های کتابخانه ای مانند نهاد، کتابخانه های شهرداری و کتابخانه های ستاد مساجد حضور خواهند داشت.

منتظر پیشنهادها و کمکهای شما هستیم. و به ویژه در نشستهایی مانند نشست مسایل دانشجویی و نشست مسایل صنفی منتظریم که اگر می خواهید در نشست صحبت کنید و نظری دارید زودتر به ما اعلام فرمائید. در پایان به اطلاع می رسانم که در هفته های آینده هم با شما در ارتباط هستیم تا همه با هم به تالارهای کنگره پای بگذاریم و برای خود و حرفه خود و آینده خود دست آوردی از هم اندیشیها داشته باشیم.

 با احترام - دبیر اجرایی دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

 عمرانی، سید ابراهیم. «کنگره دوم و کمک‌های شما». سخن هفته لیزنا، شماره 307. 19 مهر ۱۳۹۵

ناشناس
|
Iran
|
1395/07/23 - 21:19
0
2
همزمانی برگزاری کنگره با ایام هفته کتاب و یا نزدیک هفته کتاب به دلیل حجم کاری بالا در این ایام باعث می شود که خیلی از کتابدارانی که علاقمند به حضور در این کنگره هستند نتوانند حضور پیدا کنند. چنانچه تاریخ برگزاری در مهرماه یا اذرماه باشد زمان مناسب تری برای حضور کتابداران است.
خالقی
|
Iran
|
1395/07/20 - 11:37
0
1
سلام و سپاس از اطلاع رسانی تان. به امید همراهی و همفکری...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: