کد خبر: 40404
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 آبان 1398 - 08:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

مشارکت فعالانه در بزرگترین رخداد حرفه ای و علمی: وظیفه ای فردی و گروهی

منبع : لیزنا
رحمت الله فتاحی
مشارکت فعالانه در بزرگترین رخداد حرفه ای و علمی: وظیفه ای فردی و گروهی

 لیزنا؛ رحمت الله فتاحی، معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد: اگر باور داریم که حرفه ما می تواند در روند توسعه کشور و سعادتمندی جامعه نقش داشته باشد، اگر باور داریم که حرکت های جمعی می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد، و اگر باور داریم که به اشتراک گذاری تجربه و دانش یکی از موثرترین رویکردهای جوامع پیشرفته برای توسعه است، در این صورت باید در رخدادهای همگانی حرفه خود فعالانه مشارکت کنیم.

مشارکت اجتماعی و حرفه ای (همچون عضویت در انجنمها، عضویت در شبکه های اجتماعی، شرکت در انتخابات، مشارکت در همایشها و بویژه همکاری داوطلبانه در فعالیتها) یکی از شاخص های رشد اجتماعی است. بر این اساس، هر یک از ما (اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کتابداران شاغل) وظیفه داریم تا این شاخص را جدی بگیریم و برای تحقق آن تلاش کنیم. آشکار است که منافع این مشارکت جویی به سود همگان از جمله خود فرد است. بارها در سرمقاله ها و نوشته ها و سخنرانیهای خود بر اهمیت مشارکت جویی تاکید کرده ام زیرا نبود یا کمبود آن را سدی در برابر پیشرفت حرفه می دانم.

پنجمین کنگره متخصصان علم اطلاعات امسال با قوت و گستردگی بیشتری برگزار می شود. سخنرانی های تخصصی، بحثهای حرفه ای در بیش از 20 نشست تخصصی، تعامل درون و برون حرفه ای، مشارکت تعداد قابل توجهی از اندیشمندان خارج از حرفه می تواند یک فرصت ارزشمند برای تجربه اندوزی و اشتراک دانش باشد. چنانچه در کنگره های پیشین شرکت کرده باشیم و یا در جریان رخدادهای علمی و حرفه ای آنها قرار گرفته باشیم مطمئن خواهیم شد که دستاوردهای گوناگون آنها تاثیر مثبتی بر آگاهی ها، دانشها و تجربه های ما دارد.

شواهد حاکی از آنست که دانشجویان و جوانانی که در چنین رخدادهای حرفه ای مشارکت داشته اند، عموما موفق تر هستند و توانسته اند با تجربه اندوزی و کسب دانش، مدارج ترقی را آسان تر اما قوی تر طی کنند. آنها معمولا افرادی با ویژگیهای تعاملی و مشارکت جویی بیشتر و همچنین مثبت اندیش تر شده اند. این دقیقا چیزی است که حرفه ما شدیدا بدان نیاز دارد تا بتواند بر پویایی و فعالیتهای اجتماعی خود بیفزاید و اثربخش تر باشد.

پیشنهاد می کنم این فرصت ارزشمند را از دست ندهید. من شخصا چیزهای بسیار خوبی از شرکت سالانه در این رخداد بزرگ یاد گرفته ام و همواره احساس نشاط می کنم. به هر شکل ممکن، تلاش کنید در این رخداد بزرگ حرفه ای و علمی مشارکت کنید. بیاد داشته باشیم که بزرگان این حرفه (چه آنهایی که خوشبختانه در قید حیاتند و چه آنانی که طی سالهای اخیر درگذشته اند) همواره از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و همایشهای آن پشتیبانی کرده و آن را ارزشمند و تاثیرگذار دانسته اند.

 فتاحی، رحمت الله. «مشارکت فعالانه در بزرگترین رخداد حرفه ای و علمی: وظیفه ای فردی و گروهی». سخن هفته لیزنا، شماره ۴64، ۲7 آبان ۱۳۹۸

مهیار موسوی
|
Iran
|
1398/08/29 - 19:09
0
2
سلام استاد عزیزم.
مثل همیشه عالی و راهگشا بود. ممنونم که این فرصت را می‌دهید که افرادی که خود را باور دارند، این رشته را نیز باور داشته و اهمیت و جایگاه خود را به عنوان یک فرد تاثیرگذار قبول نمایند.
باور نداشتن رشته
|
Iran
|
1398/08/28 - 09:35
3
3
ضمن سپاس و احترام به استاد گرانقدر، جناب دکتر فتاحی

بیشتر دانشجویان با همان جمله اول مشکل دارند:
"اگر باور داریم که حرفه ما می تواند در روند توسعه کشور و سعادتمندی جامعه نقش داشته باشد...."

بدین معنا، که خروجی پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویی، بیانگر این است که این حرفه و رشته در عمل نمی تواند باعث توسعه و حل مسائل واقعی جامعه باشد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: