کد خبر: 42019
تاریخ انتشار: شنبه, 28 تیر 1399 - 11:58

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مجتبی یوسفی مطرح کرد؛

استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی مجلس برای حل مشکلات ساختاری نهاد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، گفت: قطعا از ظرفیت های قانونی برای حل مشکلات ساختاری نهاد کتابخانه های عمومی استفاده خواهیم کرد.
استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی مجلس برای حل مشکلات ساختاری نهاد

به گزارش لیزنا، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان به منظور بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی با مجتبی یوسفی، نماینده مردم شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست، مجتبی یوسفی، نماینده مردم شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با اشاره به تجربه شرکت در جلسات انجمن کتابخانه های عمومی برای حل مشکلات و بررسی مسائل کتابخانه های عمومی، گفت: در زمان اشتغال به کار در مجموعه فرمانداری اهواز از نزدیک با فضای کتابخانه های عمومی شهرستان و همچنین مشکلات آن آشنا شدم. قطعا از ظرفیت های قانونی برای حل مشکلات ساختاری نهاد کتابخانه های عمومی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه کتابخانه های عمومی باید نگاه مسئولان کشور تغییر کند و به برنامه های اجرایی و نیز پشتیبانی از این مجموعه توجه ویژه ای شود. شایسته است مسئولان کشور با تغییر نگاه به کتابخانه های عمومی، زمینه ارتقای سرانه مطالعه و توسعه همه جانبه در این حوزه را فراهم سازند.

یوسفی اضافه کرد: وقتی یک کتابخانه در یک محله یا شهر و روستا به پاتوق افراد فرهنگی و فرهیختگان آنجا تبدیل شد، آن وقت می توان گفت این کتابخانه بر محیط اطراف و مردم آن منطقه اثر گذاشته و در این حالت کتابخانه چراغ علمی و فرهنگی یک منطقه می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین نسل جوان، عنوان کرد: اجرای برنامه های خلاقانه و ابتکاری در کتابخانه های عمومی، باعث ایجاد تحول فرهنگی در مردم و محلی برای رجوع اصحاب فرهنگ خواهد شد. کتابخانه ها باید با کارکرد های متنوع طراحی و استفاده شوند. این مراکز باید به سمت کارهای نوین و جدید حرکت کنند و با برنامه ریزی صحیح ظرفیت های مراجعه کنندگان خود را شناسایی کرده و گسترش دهند.

وی با اشاره به وجود مشکلات و آسیب های اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر، کسانی در کشور با آسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند که رابطه خوبی با کتاب و کتابخوانی ندارند.

نماینده مردم شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی به مشکلات کتابخانه های عمومی در حوزه قانونگذاری نیز اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات و ایجاد ظرفیت های جدید در مسیر توسعه کتابخوانی و کتابخانه های عموم، با همراهی سایر نمایندگان در کشور از ظرفیت های موجود در مجلس شورای اسلامی در مسیر اصلاح و تدوین قانون استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: کمیسیون های تخصصی، به ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قطعا وظیفه خود می داند که مشکلات مجموعه های فرهنگی مانند کتابخانه های عمومی را حل کند. بی شک با برنامه ریزی و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور این مهم حاصل خواهد شد.

یوسفی اضافه کرد: توجه به ایجاد کتابخانه های دیجیتالی، کتاب های صوتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه برای دسترسی بیشتر مردم به کتاب، باعث جذابیت حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

در این دیدار منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، گزارشی از وضعیت توسعه، تجهیز و فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در حوزه انتخابیه اهواز در سال های اخیر، ارائه کرد و گفت: ساخت ۶ باب کتابخانه در مناطق محروم شهرستان اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در دو سال اخیر یکی از اقدامات مهم کتابخانه های عمومی بود.

رستمی با اشاره به مشکلات کتابخانه های عمومی در تامین منابع مالی، گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان مشاوران امین حوزه مطالعه و ترویج کتابخانه های عمومی در حوزه حقوق و معیشت و همچنین اختصاص بودجه  لازم برای اجرای سیاست ها و تکالیف کتابخانه های عمومی، خواستار ورود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند تا با تدوین مقررات، بخشی از مشکلات این نهاد حل و فصل شود.