کد خبر: 42076
تاریخ انتشار: جمعه, 10 مرداد 1399 - 19:54

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نامه وارده؛

راهکارهای بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا

منبع : لیزنا
اگر درهای کتابخانه هایمان را به روی کرونا بسته ایم چرا پنجره‎های کتابخانه‌هایمان را به روی مردم باز نکنیم و مراد ندهیم آنهایی که روحشان را لذت خواندن اقناع میکند؟
راهکارهای بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا

به گزارش لیزنا، سیده مریم حسینی کتابدار کتابخانه شهید مطهری نورآباد ممسنی نامه ای را خطاب به علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی به لیزنا ارسال کرده است. متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مختار پور

دبیرکل محترم کتابخانه های عمومی کشور

با سلام و احترام

دنیا ماههاست در جدال میان مرگ و زندگی تاریخ جدیدی از مدیریت انسانی را تجربه می کند. بیماری کرونا شکل جدیدی از روابط در جامعه ی انسانی را به مردم جهان تحمیل کرد. شاید در زمستان سال گذشته کمتر کسی باور میکرد به این سرعت یک بیماری فرهنگ جدیدی از زندگی را به مردم جهان بقبولاند اما اکنون همه به شکل جدیدی از روابط خو گرفته اند.

در شرایطی که حالا مردم مرگ را در یک قدمی می بینند اما زندگی را، کار را، عشق ورزیدن و امیدواری را به مرگ ترجیح می دهند چقدر حیف است که کتابخانه های عمومی بر روی مردم بسته است.

درست است که از همان ابتدا نهاد کتابخانه های عمومی امکان فوق العاده ای از کار در پهنه ی وسیع یک کشور، نه یک کتابخانه و یک شهر را تجربه کرد، باور دارم این تجربه به شرط مدیریت صحیح در کنار خدمات حضوری می تواند تغییری اساسی در روند فعالیت های کتابخانه های عمومی کشور باشد؛ تجربه ای که این بار به خلق خواندن و گفتگو از شمال تا جنوب و شرق و غرب در کنار هم و با پیوند همکاری کتابخانه ها در یک فضا و یک صفحه، از قدرت های پراکنده اتحاد و همدلی خلق خواهد کرد.

اما خواندن مجازی با وجود تمام مزیت هایش با مشکلاتی هم روبروست. مهمترین مشکل سختی استفاده از منابع دیجیتال، خستگی مفرط چشم و آسیب های ناشی از استفاده ی مداوم از گوشی های همراه است. علاوه بر این، گروههای مجازی و خواندن مجازی برای گروه کودک و نوجوان مشکلات خاص خود را دارد. اکنون فصل فراغت مردم است و شرایط حاضر حتی مسافرت را از برنامه ی هر ساله‌ی زندگی مردم حذف کرده است، این خود فرصت خوبی است که ما بیش از گذشته در کنار مردم باشیم و در این شرایط سخت حال خوب خواندن را برایشان فراهم کنیم.

بنابراین اکنون که بسیاری از سازمان ها و اداره ها به خدمت رسانی حضوری برگشته اند چرا ما تلاش نکنیم راههای خدمت رسانی حضوری به مردم را بیازماییم؟

آیا خدمات ما انقدر از اعتبار و جایگاه برخوردار نیست که نبودنمان مشکلی ایجاد کند؟!

طی سالهای مدیریت شما شاهد بوده ام که خواسته اید ارزش و جایگاه کتابخانه های عمومی را ارتقاء بدهید، خواستِ ارتباط با مردم در خدمات کتابخانه ها به خوبی مشهود است اما امروز چرا باید نگرانی که همه دارند و با وجود آن به فعالیت های حضوریشان برگشته اند در برنامه های حضوری کتابخانه های عمومی وقفه ایجاد کند؟!

نگرانی مدیریت نهاد از حفظ جان مردم و کتابداران ستایش برانگیز است اما در شرایطی که مردم فرهنگ زندگی کرونایی را پذیرفته اند قطعا می توان با ایجاد شرایط ایمن، خدمت رسانیِ حضوری به مردم را در دستور کار قرار داد. بسیاری از اداره های دولتی در اوج اول بیماری کرونا از پشت درهای بسته و از میان پنجره های باز خدماتشان را ادامه دادند.

ما هم اگر درهای کتابخانه هایمان را به روی کرونا بسته ایم چرا پنجره های کتابخانه هایمان را به روی مردم باز نکنیم و مراد ندهیم آنهایی که روحشان را لذت خواندن اقناع میکند؟

این پنجره که به لطف همکارانمان در معاونت توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در فاز سوم بازگشایی کتابخانه ها شرایط ایمنی همکاران و مردم را فراهم کرده است شامل مواردی است که شما در جریان آن هستید و من آن را به منظور آشنایی مخاطبان با تلاش های همکاران در ادامه آورده ام. امید می رود ایمنی مردم با فضاسازی درستی که به خوبی در کتابخانه های عمومی کشور فرآهم شده است نگرانیها را از بازگشایی کتابخانه‌ها به روی مردم به حداقل برساند.

  1. جداسازی فضای کتابدار و میز امانت از فضای ورود و خروج مردم (قبلا انجام شده است)
  2. تغییر وضعیت اداره تمامی بخش های کتابخانه از قفسه باز به قفسه بسته و جداسازی این بخش ها از محل ورود و خروج مردم(قبلا انجام شده است)
  3. ایجاد فضای انتظار مناسب برای مردم هنگام برگرداندن منابع و امانت دوباره(قبلا انجام شده است)
  4. ایجاد محلی در فضای انتظار مخاطبان به منظور نگهداری منابع بازگشتی(قبلا انجام شده است)
  5. اطلاع رسانی به مردم به منظور سفارش تلفنی یا سامانه ای(اینترنتی) منابع درخواستی انها و رزرو زمان برای مراجعه به کتابخانه
  6. بازیابی منابع درخواستی و ثبت سیستمی منابع در پروفایل کاربران توسط کتابداران قبل از زمان مراجعه ی آنها به منظور کاهش زمان توقف کاربران در کتابخانه
  7. افزایش طول امانت از دو هفته به یک ماه به منظور کاهش میزان رفت و امد کاربران(قبلا انجام شده است)
  8. ایجاد محدودیت نفری در هنگام ورود کاربران به داخل کتابخانه و اجبار به استفاده از ماسک و دستکش و خدمت ندادن به اعضایی که نکات ایمنی را رعایت نمیکنند.
  9. ممنوعیت حضور افراد خردسال در کتابخانه
  10. تهیه ی دستورالعمل های استفاده از کتابخانه و نصب آن در ورودی کتابخانه ها و مراکز شهر

بدیهی است با رعایت این نکات و خدمات مشاوره ای غیرحضوری به کاربران و همچنین فراهم آوری و امانت دهی قبل از حضور مخاطبان در کتابخانه توقف آنها در کتابخانه به حداقل زمان خواهد رسید.

امیدوارم به اعتبار شما کمیته ی مبارزه با کرونا امنیت و سلامت مردم را در کتابخانه های عمومی بپذیرد و فصل جدید حضور مردم در کتابخانه های عمومی را شاهد باشیم.

خداوند مراددهندگان را مراد باشد.

سیده مریم حسینی

کتابدار کتابخانه شهید مطهری

نورآباد ممسنی

مرداد 99