کد خبر: 42126
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 مرداد 1399 - 12:12

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

به سرانجام رسیدن آمایش سرزمینی کتابخانه های عمومی در ۱۴ درصد از پهنه کشور

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
امیر انصاری دبیر طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی، از به سرانجام رسیدن این طرح تا پایان پاییز ۱۳۹۹، در ۱۴ درصد از پهنه کشور خبر داد.
به سرانجام رسیدن آمایش سرزمینی کتابخانه های عمومی در ۱۴ درصد از پهنه کشور

به گزارش لیزنا، امیر انصاری، معاون دفتر برنامه‏ ریزی نهاد و دبیر طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی از به سرانجام رسیدن این طرح تا پایان پاییز ۱۳۹۹، در ۱۴ درصد از پهنه کشور خبر داد و گفت: طرح آمایش سرزمینی کتابخانه های عمومی در ۵ استان خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، گلستان و کرمانشاه در حال انجام است. در استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان دانشگاه های مجری که به ترتیب دانشگاه فردوسی مشهد، بجنورد و پیام نور گلستان‌ هستند با پیشرفت ۵۰ درصدی تا پایان مهر ماه ۹۹ به سمت اتمام طرح می‌روند.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز طرح را ۴۰ درصد پیش برده و امید داریم که تا پایان آذر ماه به اتمام رساند. مؤسسه جغرافیای دانشگاه تهران نیز طرح آمایش کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه را ۳۰ درصد پیش برده که امید است این طرح تا پایان پاییز به سرانجام برسد.

انصاری با اشاره به بروز تأخیر چند ماهه در اجرای طرح‌ها به دلیل شیوع بیماری کوید ۱۹ تصریح کرد: پیشنهاده های این طرح برای ۴ استان کردستان، سمنان، آذربایجان غربی و زنجان، برای تأیید به سامانه سمات وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری ارائه شده است و در صورت تأیید کد اختصاصی و مجوز لازم اخذ می شود.   

وی تصریح کرد: هم‏ اکنون مبنای توسعه و احداث کتابخانه ‏ها در دو استان البرز و تهران بر مبنای سند آمایش کتابخانه های عمومی است.

گفتنی است، آمایش سرزمینی به معنی توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی تمامی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۷ در راستای اجرای قانون تأسیس و نحوۀ ادارۀ کتابخانه­‌های عمومی، تحقق اهداف سند چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ و برنامه ششم توسعه و ضوابط ملی آمایش سرزمین با انجام طرح آزمایشی آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ استان تهران و البرز، موفق به تدوین دستورالعمل تعیین محدوده خدمت کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.