کد خبر: 42173
تاریخ انتشار: شنبه, 01 شهریور 1399 - 12:19

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

سومین محفل ادبی پروین اعتصامی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم
سومین محفل ادبی پروین اعتصامی در قالب نشست تخصصی شعر با عنوان «زیر یک سقف» و با محوریت خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و اهل بیت پیامبر در فضای مجازی برگزار شد.
سومین محفل ادبی پروین اعتصامی برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست تخصصی شعر با عنوان «زیر یک سقف» با محوریت خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و اهل بیت پیامبر به همت محفل ادبی پروین اعتصامی اداره کل کتابخانه های عمومی و بنیاد نخبگان استان در فضای مجازی برگزار شد.

در آغاز این نشست، مجید شرافت از شعرای آئینی و مطرح استان بر اهمیت و جایگاه شعر آئینی و ضرورت ترویج اشعار مذهبی ویژه اهل بیت(ع) تاکید کرد. وی اظهار داشت: شاعران آئینی رسالت مهمی بر عهده‌دارند و باید با اشعار خود در خدمت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشند. به ویژه اینکه عزاداری حسینی امسال ما با سال های گذشته تفاوت دارد و مداحان و شاعران با ورود به این موضوع همچنان شعائر حسینی را زنده نگهدارند.

مجید شرافت بیان کرد: در شعر بانوان به‌ویژه نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی رگه‌های تازه‌ای وجود دارد که نکات بسیار خوب و کلیدی را مطرح می کند. عاشقانه‌های خانوادگی و پاکی که در این سال‌ها منتشرشده، بسیار خواندنی و جذاب است.

وی سپس کتاب «از دوشنبه تا جمعه» سروده حسن بیاتانی را معرفی کرد و افزود: این کتاب مفید و کاربردی سرشار از احساس و شور اربعین است و ضرورت دارد قفسه‌ای در کتابخانه‌های عمومی استان ایجاد شود تا کتاب شاعران آئینی در آن قرار بگیرد.

این شاعر آئینی با اشاره به اهمیت نهضت حسینی و جایگاه آن گفت: اگر سبک زندگی ما رنگ و بوی اربعین پیدا کند، عطر اسلام را به خود بگیرد و به این سمت و سو سوق پیدا کند؛ زمینه ساز ظهور می شود و زندگی زیبا و سعادتمندی را پدید می آورد.

مجید شرافت همچنین به نام محفل ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد و افزود: انتخاب این اسم نشان از سلیقه و دقت بانوان اهل ادب و فرهیخته قمی است.

وی سپس تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ کانون خانواده را مورد توجه قرار داد و گفت: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از زبان شعر در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی است؛ چراکه زبان هنر بیشترین تاثیر را در جامعه دارد.

این شاعر آئینی استان تصریح کرد: در ماهی قرار گرفتیم که در شان نزول سوره هل اتی، حاتم بخشی حضرت علی علیه السلام و مباهله و دهه ولایت آورده شده است و این مناسبت‌ها همه از انسجام، عشق و همبستگی در کانون خانواده صحبت می کند. خانواده ای که برای همه جهانیان الگو است.

در ادامه عاطفه جوشقانیان، دبیر محفل ادبی پروین اعتصامی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز در این مراسم اظهار داشت: در هر استان یک محفل ادبی با هدف رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان، توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور راه‌اندازی شده است و در استان قم نیز این رخ‌داد مبارک به‌تازگی شکل گرفته است. هدف از راه‌اندازی این محافل بهره‌مندی از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و آشنایی اعضا با مفاخر ادبی و فرهنگی کشور است.

عاطفه جوشقانیان تصریح کرد: در این محفل از اهالی قلم قم که به‌تازگی وارد این حوزه شدند استفاده خواهیم کرد؛ چراکه هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادینه‌سازی و غنای فرهنگی و ادبی هر استان و درنهایت شناساندن ادبیات فاخر و کهن ایران عزیز اسلامی است.

یادآور می شود، شعرخوانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی شفیعی، زهرا نظری، عاطفه جوشقانیان، راضیه مظفری، راضیه جبه‌داری و فاطمه زاهد مقدم با محوریت خانواده، سردار سلیمانی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از جمله بخش‌های این نشست بود.