کد خبر: 42260
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 شهریور 1399 - 10:19

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نخستین جلسه کارگروه «کودک و نوجوان» کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
نخستین جلسه کارگروه «کودک و نوجوان» کتابخانه مرکزی یزد با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و کتابداران بخش کودک کتابخانه برگزار شد.
نخستین جلسه کارگروه «کودک و نوجوان» کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد

به گزارش لیزنا، در این جلسه که به ریاست رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و با حضور حامد عطارها، معاون اداره کل؛ محسن رفیعی، رئیس اداره شهرستان یزد؛ امیر زکی‌پور، سرپرست کتابخانه مرکزی؛ کتابداران بخش کودک کتابخانه و جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، در خصوص ساماندهی برنامه‌های بخش کودک کتابخانه و همکاری با سازمان‌هایی همچون بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای برنامه‌های ویژه کودکان بیمار بستری در بیمارستان‌ها و مراکز مددجویی تحت پوشش بهزیستی، بحث و تبادل نظر شد.

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی نظیر قصه‌گویی، نمایشنامه‌خوانی و کلاس آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان یزد با اشاره به اینکه تعطیلی اجباری کتابخانه‌ها به دلیل شیوع کرونا، فرصت مناسبی فراهم آورد تا بتوان به ظرفیت‌های جدید برای ترویج کتابخوانی اندیشید، اظهار داشت: همکاران کتابدار باید نسبت به رسالتی که در قبال فرهنگ جامعه و ترغیب مردم به مطالعه دارند، متعهد باشند و از هر ابزار و روشی برای پیشبرد رسالت اصلی خود بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های همه بخش‌های کتابخانه به خصوص برنامه‌های پرحجم بخش‌های کودک باید حول کتاب و در راستای ترویج کتابخوانی صورت گیرد.

دوست فاطمی‌ها ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی برای بازتعریف نقش‌ها و وظایف کتابخانه‌های عمومی و شناساندن هرچه بیشتر خدمات کتابخانه به اقشار مختلف مردم در شرایط فعلی یکی دیگر از نقش‌هایی که همکاران بخش‌های مختلف باید به خوبی از عهده ایفای آن برآیند و بتوانند با اجرای برنامه‌های جذاب و مفید در فضای مجازی، پیوند مخاطبان خود را با کتاب و کتابخانه حفظ کنند.

گفتنی است، کتابخانه مرکزی یزد پس از حدود ربع قرن از آغاز ساخت آن، سرانجام با حمایت ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تکمیل و تجهیز و در اواخر سال 98 آماده بهره‌برداری شد، ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا، افتتاح رسمی آن به زمان دیگری موکول شد.

بخش کودک این کتابخانه با متراژ حدود 350 مترمربع از بزرگ‌‌ترین بخش‌های کودک موجود در کتابخانه‌های عمومی کشور است.

مخزن کتاب مستقل، اتاق بازی، اتاق قصه‌گویی و سالن جلسات و برنامه‌ها، از قسمت‌های متنوع بخش کودک کتابخانه مرکزی یزد است.