کد خبر: 42278
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 شهریور 1399 - 09:58

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح کتابخانه های مشارکتی زندان های فیروزآباد و قیروکارزین

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتابخانه مشارکتی شهید حاج قاسم سلیمانی زندان فیروزآباد و کتابخانه مشارکتی شهید علیرضا قلی‌پور زندان شهر قیر افتتاح شد.
افتتاح کتابخانه های مشارکتی زندان های فیروزآباد و قیروکارزین

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه مشارکتی شهید حاج قاسم سلیمانی زندان فیروزآباد و کتابخانه مشارکتی شهید علیرضا قلی‌پور زندان قیر صبح چهارشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ حامد کریمی، معاون فرهنگی اداره کل زندان های فارس؛ علی‌محمد کریمی، فرماندار شهرستان قیر وکارزین؛ حجت الاسلام و المسلمین عنایت اکبری، امام جمعه قیر؛ امیرحمزه احمدی صبا، معاون فرماندار فیروزآباد و دیگر مسئولان دو شهرستان برگزار شد.

۱۸ کتابخانه مشارکتی در زندان ها فعال است

مدیرکل کتابخانه های فارس در  آیین افتتاح این دو کتابخانه، عنوان کرد: با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تاکنون ۱۸ زندان استان کتابخانه‌دار شده اند. این مایه مسرت و خوشحالی است که زندانیان بتوانند از خدمات کتاب و کتابخانه استفاده کنند.

روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس ضمن تبریک افتتاح کتابخانه در این زندان ها، گفت: وظیفه ما در کتابخانه های عمومی خدمات دهی به تمام اقشار جامعه فارغ از جنس، نژاد، قومیت، فرهنگ و ... است. یکی از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور که به ویژه در چند سال اخیر مورد توجه بوده، خدمات دهی کتابخانه های عمومی به گروه‌های خاص است. یکی از این گروه‌های خاص زندانیان هستند که در همین راستا تفاهم و همکاری خوبی بین ما و اداره کل زندان های استان وجود دارد.

منوچهری ضمن اشاره به این که در زندان محدودیت ها بیشتر است، گفت: ما سعی کرده ایم با افتتاح کتابخانه در زندان ها این محدودیت ها را کم کنیم و با در اختیار قرار دادن کتاب و منابع مورد نیاز زندانیان آرامش را به این اشخاص برگردانیم. با راه اندازی کتابخانه در زندان ها تمام برنامه هایی که در سطح کتابخانه های عمومی کشور و استان اجرا می شود از جمله مسابقات کتابخوانی، نشست کتابخوان و ... در زندان ها هم اجرا خواهد شد.

وی ضمن اشاره به طرح هایی برای در دسترس قرار دادن منابع کتابخانه های عمومی برای زندانیان، گفت: در حوزه منابع علاوه بر سهمیه ویژه کتابخانه های مشارکتی، سعی می کنیم با طرح و برنامه های مختلف مشکل کمبود منابع در کتابخانه های زندان ها را برطرف کنیم.

منوچهری ضمن اشاره به رابطه مستقیم بین مطالعه و جرم و جنایت، گفت: هر چه میزان مطالعه در جامعه ای بیشتر باشد، جرم و جنایت کمتر می شود و با ترویج فرهنگ کتابخوانی جمعیت زندانیان و نرخ بازگشت به زندان کم خواهد شد.

وی اظهار داشت: با وجود کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین زندانیان حتی اگر یک نفر در مسیر راستی و درستی قرار گیرد باعث سعادت و خوشحالی ما خواهد شد.

افتتاح کتابخانه در زندان کار بسیار ارزشمندی است

علی‌محمد کریمی، فرماندار شهرستان قیروکارزین در این مراسم عنوان کرد: هر چه به حوزه مهم فرهنگ و به خصوص  کتاب و کتابخوانی توجه شود، کمک به پیشرفت و اعتلای نظام خواهد بود. افتتاح کتابخانه در زندان کار بسیار ارزشمندی است، هر چند از لحاظ فیزیکی فضا کوچک است اما همین که افراد مورد توجه قرار گرفته اند، جای بسی قدردانی و تشکر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عنایت اکبری، امام جمعه قیر ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه ها و اداره کل زندان ها جهت افتتاح کتابخانه در زندان، گفت: بهترین فرصت برای زندانی که اکثرا در دوران پشیمانی به سر می برد، دسترسی به کتاب است. شایسته است نیازهای مطالعاتی زندانیان شناسایی شود و کتاب هایی در اختیار آن ها قرار گیرد که مورد علاقه و پسند آن ها باشد تا بیشتر جذب کتابخانه شوند. همچنین با توجه به اینکه تعدادی از زندانیان دانش‌آموز و دانشجو هستند، شایسته است کتاب‌های این گروه هم تهیه شده و در اختیارشان قرار داده شود.

امیرحمزه احمدی صبا، معاون فرماندار فیروزآباد دراین مراسم ضمن ارزشمند خواندن افتتاح کتابخانه در زندان ابراز امیدواری کرد و گفت: زندانیان از این فرصت نهایت بهره را برای پالایش روح و جان خود ببرند و در ایامی که به هر علت در زندان به سر می برند، همنشینی با یار مهربان را به هر چیزی ترجیح دهند تا بعد از بازگشت به جامعه با افزایش آگاهی های اجتماعی دیگر به زندان برنگردند.

رحیم بازیاری، رئیس زندان فیروزآباد در این مراسم گفت: امیدواریم با تامین زیرساخت ها شکل بهتری به خدمات فرهنگی و کتابخانه ای بدهیم و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین زندانیان رواج دهیم.

بازیاری تصریح کرد: متاسفانه در کتابخانه زندان کمبود منابع داریم و باید سعی کنیم نیاز مطالعاتی زندانیان را شناسایی کنیم تا منابع مناسب این افراد را در اختیارشان قرار دهیم. مطالعه و تورق کتاب به زندانی آرامش می دهد.

حامد کریمی، معاون فرهنگی اداره زندان های فارس ضمن اشاره به برگزاری برنامه های خوبی همچون نشست کتابخوان بند و جشنواره کتابخوانی رضوی در زندان ها، عنوان کرد: یار مهربان بهترین و مهم ترین استراتژی برای رسیدن به اهداف زندان ها از جمله کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش نرخ بازگشت به زندان است.

سیدمهدی حسینی سرشت، رئیس زندان قیر ضمن اشاره به گفته امام راحل که «زندان ها را به دانشگاه تبدیل کنید» و گفته رهبر معظم انقلاب که فرمودند «زندان باید آموزشگاه نیکی‌ها شود» از همکاری اداره کل کتابخانه های فارس تشکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ جلد کتاب داریم و با توجه به استقبال زندانیان نیاز به منابع بهتر و بیشتر داریم تا بتوانیم نیاز مطالعاتی زندانیان را برطرف کنیم. همچنین در حال حاضر کتابخانه به صورت سنتی اداره می شود و نیازمند تجهیزات و منابع جدید هستیم.

گفتنی است، روح الله منوچهری در حاشیه افتتاح دو کتابخانه مشارکتی در زندان ها، در جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان قیروکارزین، شهردار امام‌شهر و  رئیس اداره کتابخانه های عمومی قیروکارزین، مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان به ویژه کتابخانه امام‌شهر و کتابخانه مبارک‌آباد را بررسی کرد. مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در حاشیه این مراسم از کتابخانه عمومی روزبه فیروزآباد و کتابخانه عمومی گنجینه دانش قیر بازدید کرد.