کد خبر: 42386
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 مهر 1399 - 18:09

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نشست «اخلاق خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه‌های عمومی» برگزار می‌شود

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» که از طریق فضای مجازی برگزار می شود، دکتر مهدی شقاقی به بررسی موضوع «اخلاق خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه‌های عمومی» می پردازد.
نشست «اخلاق خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه‌های عمومی» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» که در تاریخ ۱۲ مهرماه به صورت مجازی برگزار می‌شود دکتر مهدی شقاقی با مروری بر موضوعات جلسات پیشین به بررسی موضوع «اخلاق خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه‌های عمومی» می‌پردازد.

در نخستین نشست از این سلسله سخنرانی ها که شنبه ۲۲ شهریورماه به موضوع «مبانی فکری اخلاق حرفه‌ای در کتابخانه‌های عمومی و برساخت تاریخی آن» اختصاص یافت، دکتر مهدی شقاقی به تشریح مبانی اخلاق حرفه‌ای در کتابخانه‌های عمومی، پیش فرض مطرح درباره مفهوم کتابخانه‌ عمومی، تفاوت کتابخانه با سایر رسانه ها، ابعاد تاریخی اخلاق حرفه ای و چگونگی شکل‌گیری مفاهیم بنیادی آن و مهم ترین ارکان اخلاق حرفه‌ای در طول تاریخ کتابخانه‌های عمومی پرداخت. 

در دومین نشست که به موضوع «نظریه‌های اخلاق هنجاری با نگاه به مسائل کتابخانه‌های عمومی» اختصاص داشت نیز دکتر مهدی شقاقی ضمن پرداختن به آراء اندیشمندان مختلف در این حوزه، هدف از بررسی نظریه‌های اخلاقی را شکل‌گیری گفتمان اخلاقی و یا شدت گرفتن آن در کتابخانه‌های عمومی دانست.

در سومین جلسه نیز موضوع «استفاده منصفانه در کتابخانه‌های عمومی» مورد بررسی قرار گرفت که دکتر مهدی شقاقی با اشاره به مباحثی چون حق مؤلف و حقوق مالکیت فکری به تشریح مبحث «استفاده منصفانه» پرداخت و گفت: راهبردها و فنون «استفاده منصفانه» فرصت مناسبی را به منظور ترویج فرهنگ و علم به نفع جامعه، در اختیار کتابداران قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» را ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۲ مهرماه، به صورت زنده از طریق پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (iranpl.ir)، پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران (tehranpl.ir)، صفحه مجازی (instagram.com/tehranplir) و یا در سرویس اشتراک ویدیو آپارات (aparat.com/tehranpl/live) مشاهده و پی گیری کنند.

گفتنی است، سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» به همت معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، با ارائه مهدی شقاقی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

این سلسله سخنرانی‌ ها در پنج حلقه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ای از ۲۲ شهریور ماه آغاز شده و تا ۱۹ مهرماه ادامه خواهد داشت.

این نشست ها روزهای شنبه ساعت ۱۰ صبح از طریق فضای مجازی برگزار می شود.

برچسب ها :