کد خبر: 42537
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1399 - 06:05

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

در نشست فراکسیون روحانیت مجلس با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد؛

ایجاد تغییرات اساسی در بودجه نهاد کتابخانه ها

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‏ های عمومی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از تاریخچه و مشکلات نهاد خواستار کمک از نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی برای حل مشکلات قانونی و تأمین اعتبارات شد.
ایجاد تغییرات اساسی در بودجه نهاد کتابخانه ها

به گزارش لیزنا، در این جلسه کمیسیون که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی و حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل شد، علیرضا مختارپور با اشاره به مشکلات نهاد درخصوص تأمین حقوق و مزایای کتابداران مطابق دیگر دستگاه های فرهنگی، تأمین منابع کتاب، نشریات و منابع الکترونیک، بودجه عمرانی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، رفع مشکلات و نواقص قانون تأسیس نهاد و و دیگر مسائل مبتلا‏به نهاد گفت: علیرغم تمامی این مشکلات در طول ۶ سال اخیر، نهاد کتابخانه های عمومی هم از نظر توسعه کتابخانه های جدید نهادی و هم در جلب مشارکت دستگاه های عمومی و خیّران، موفق به افزایش بیش از  ۱۰۰ کتابخانه در هر سال شده است.

وی در ادامه انجام فعالیت های فرهنگی متعد از جمله نشست های کتاب‏خوان، گسترش فعالیت بخش های کودک و نوجوان، توسعه بخش نابینایان، برگزاری گسترده و موفق جشنواره کتابخوانی رضوی، تقدیر از نویسندگان، تأسیس محافل ادبی، فعالیت گسترده در فضای مجازی، مخصوصاً‌ پس از شیوع بیماری کرونا و هزاران برنامه موفق کتابخانه ها و کتابداران در کتابخانه‌های عمومی کشور تشریح کرد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد با ارائه گزارش فعالیت ها، مسائل و مشکلات نهاد به تشریح تلاش نهاد در دو موضوع اساسی اصلاح قانون نهاد و پیش بینی بودجه برای سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: نکات اصلاحی موردنظر برای اصلاح قانون نهاد را به کمیسیون فرهنگی تقدیم کرده‏ایم و در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ نیز از آغاز سال تاکنون با جلسات متعدد با بیش از یک صد نماینده محترم علیرغم شرایط کرونایی کشور و حضور در جلسات مجامع نمایندگان برخی استان ها پیگیر تحول اساسی در بودجه نهاد هستیم.

در ادامه این نشست برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام حمایت کامل و همه جانبه از نهاد در دو موضوع رفع نواقص قانونی و بهبود اعتبارات و بودجه به بیان نقطه نظرات خود در برخی موضوعات پرداختند.

حجت الاسلام سیّدرضا تقوی در این نشست ضمن توجه به گزارش های ارائه شده از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر لزوم انعکاس رسانه ای این نشست برای تأکید بر حمایت کمیسیون فرهنگی از موضوع کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها تاکید کرد.

لزوم توجه و درک مسئولین بخش‏های مختلف کشور به موضوع فرهنگ، ضرورت اصلاح قانون نهاد برای رفع مشکلات قانونی، گزارش پروژه های نیمه تمام هر شهر به نماینده آن شهر از سوی نهاد، بهره گیری از منابع مفید و غیرقابل استفاده موجود در برخی کتابخانه های بزرگ مثل کتابخانه مجلس و کتابخانه ملی،  استفاده از ظرفیت اهدای کتاب توسط مردم در هفته کتاب، استفاده دستگاه‌های دیگر در مسابقات کتابخوانی از نظر کارشناسی نهاد و بهره‏ گیری از کمک سازمان اوقاف از جمله سخنان محوری حجت الاسلام سیّدرضا تقوی در این نشست بود.

همچنین غلامرضا منتظری در ادامه پیشنهاد تشکیل جلسه کمیسیون فرهنگی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های مرتبط برای رسیدگی و حل مشکلات نهاد را مطرح کرد.

سیّد علی یزدی خواه با اشاره به امکان استفاده نهاد در تبدیل برخی فضاهای قابل استفاده برای فعالیت تجاری در جهت تأمین نیازهای نهاد بر لزوم معافیت کتابخانه ها از عوارض و هزینه های َآب و برق و گاز تاکید و پیشنهاد در نظر گرفتن سهمی از مالیات بر ارزش افزوده برای تأمین اعتبارات مورد نیاز نهاد را ارائه کرد.

همچنین زهره سادات لاجوردی نیز بر لزوم کمک به وضع معیشتی و اداری کتابداران تاکید کرد.

احمد راستینه، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن توجه به اهمیت اصلاح قانون نهاد برای رفع مشکلات خواستار تشریح موضوع توسعه کتابخانه ها از محل منابع تملک و بودجه های عمرانی استانی شد.

حجت الاسلام مبلّغی نیز در ادامه این نشست کمک به نهاد را در رفع مشکلات کتابخانه ها و کتابداران موثر دانست.

حسین میرزایی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تاکید کرد.

حجت الاسلام آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان ضمن تشکر از تلاش‏های نهاد، بر بررسی سریع مشکلات قانونی نهاد و کمک به رفع آنها و نیز توجه به نهاد در بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد.

گفتنی است در این نشست حجت الاسلام ملکی مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین امین  متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، هوتن والی نژاد معاون مالی و اداری نهاد، هادی امیری مدیرکل عمرانی نهاد و هادی ناصری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران حضور داشتند.