کد خبر: 42553
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 آبان 1399 - 08:10

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
طی نشستی با حضور معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالیت های محمد جوهرچی در دفتر پژوهش و آموزش نهاد تقدیر و سجاد محمدیان به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.
مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اداره پژوهش و آموزش نهاد با حضور امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی؛ سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع؛ لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی؛ سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی؛ هادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و همچنین محمد جوهرچی، مدیرکل سابق دفتر پژوهش و آموزش نهاد و سجاد محمدیان، سرپرست جدید این اداره کل در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.

در این نشست امین متولیان ضمن تقدیر از فعالیت های پربار و ارزنده محمد جوهرچی در دفتر پژوهش و آموزش نهاد، طی سخنانی گفت: نتیجه آشنایی پانزده شانزده ساله با جناب دکتر جوهرچی، شناختن مردی است عمیقا فرهنگی، به‌جد دغدغه‌مند، اصیل، متدین و در همه ‌حال متواضع که نه اهل تظاهر و تفاخر است نه طمع در منصب و موقعیت‌اش دارد.

وی افزود: روزهای نخستین آغاز همکاری در نهاد، تصمیم گرفتیم که امر پژوهش را محدود به چند چهره علمی و چند دانشگاه مرکزنشین نکنیم و من دیدم که ایشان با حرص و همت، بدون هیچ تمتع و تصرفی به نفع خود، برای ملی شدن پژوهش در نهاد تلاش کرد و در خیلی از موارد کاسه داغ‌تر از آش شد تا دانشگاه‌ها و مراکز علمی و مطالعاتی دیگر شهرهای کشور هم فعالانه داخل دراین اتفاق شوند. واقعا عزیز بود بر او کم‌کاری‌ها و البته حریص بود بر ارتقای ماحصل طرح ها و بیش از همه رحیم و رئوف بود تا جایی که در بسیاری مواقع من تاب این همه رافت را نداشتم.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد گفت: چارچوبی که ایشان طراحی و تدبیر کرد، کم‌زحمت بدست نیامد. کم کنایه نشنید و کم بی مهری و بی انصافی ندید اما بر همه اینها صبر کرد تا پروژه پژوهش در نهاد پیش برود آن‌هم در دوره‌ای که مدیریت اخلاق‌گرا، دشوار است.  

وی تصریح کرد: امید که دستاوردهای مستحسن، متنوع و موثر ایشان در ابعاد مختلف دفتر پژوهش، بیش از همه رضایت خداوند را بدست آورد و نگاه منصفانه و متعادل ایشان به عاملان پژوهش و آموزش در این حوزه، چه متخصصان عرصه کتابداری چه پژوهشگران و دانشوران دیگر حوزه ها، پایدار مانده تقویت شود. هرچند امروز از حضور مستمر این برادر خوبم در نهاد محروم می‌شویم اما از سویی شخصا خشنودم و امیدوار که بودن ایشان در مجموعه بنیاد دایره المعارف اسلامی و دانشنامه جهان اسلام، بساط تنعم علمی آن مجموعه به ویژه گروه تاریخ علم را بیشتر فراهم می‌کند.

از جناب محمدیان نیز که از رویش‌های امیدوار کننده نهاد است قدردانی می کنم که هم مردانه و در عین کاستی ها، به آقای جوهرچی مدد رساند و هم مسئولیت این سرپرستی را پذیرفت. امید دارم که آینده کتابخانه های عمومی این سرزمین، با وجود کسانی که بهره دانشی مرتبط و تجربه سالم و قوی مدیریتی دارند، آینده ای موجه باشد.

نقش همدلی و تلاش برای پیشبرد بهتر کارها در نهاد

مهدی رمضانی نیز با اشاره به خدمات محمد جوهرچی در طول حضور خود در نهاد، عنوان کرد: اگر طی مدت همکاری در نهاد توفیقی حاصل شده و دستاوردی به جامعه ارائه شده، پس از فضل و رحمت الهی قطعا نتیجه فضای همدلی و مودتی بوده که در مجموعه مدیران نهاد وجود داشته و دارد که در این میان جناب آقای جوهرچی سهم بالایی در به وجود آمدن این فضا داشت؛ از اینکه ایشان از جمع ما خارج می‌شوند ناراحت هستیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، افزود: در مورد خصوصیات و سجایای اخلاقی ایشان صحبت‌های بسیاری شد که همه آن ها به دور از اغراق و مبین شخصیت والای وی است. چیزی که ما شاهد بودیم و حاصل آن را می‌دیدیم، تلاش و همت ایشان برای پیشبرد بهتر امور و انجام کارها به بهترین شکل ممکن با وجود تمام محدودیت‌ها بوده است.

وی با آرزوی موفقیت برای ادامه فعالیت جوهرچی در عرصه جدید، گفت: برای آقای محمدیان هم آرزوی توفیق دارم. امیدواریم جوانگرایی به معنای اینکه دانش، تجربه و هم انگیزه برای اجرای کار فراهم باشد، به کمک این مجموعه بیاید و آقای محمدیان در مسئولیت جدید و در امور پیش روی خود موفق باشد.

تواضع عالمانه و دقت نظر در پیشبرد طرح ها

محمدهادی ناصری طاهری نیز در ادامه این نشست درباره ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای محمد جوهرچی گفت: در ادبیات ما و در روایات اشاره شده به اینکه یکی از ویژگی‌های عالم و دانشمند، تواضع و فروتنی است. در طول مدتی  که در خدمت آقای دکتر جوهرچی بودیم، هرچه بیشتر این آشنایی شکل گرفت، بیشتر این موضوع را در ایشان یافتم. یکی از ویژگی‌های ایشان در مشی و مرام و سلوک‌ همین تواضع و فروتنی بود که همه همکاران نیز به آن اذعان دارند. به طوری که به رغم سوابق گسترده و عمیق و جایگاه علمی، در همکلامی با دیگران، فاصله علمی خود را بروز نمی‌داد.

وی افزود: توانایی ویژه و آموزنده ایشان در نگارش پرمغز، پیگیری‌های مجدانه، اختصاص وقت مضاعف برای پیشبرد بهتر امور و دقت نظر در تهیه گزارش برنامه‌ها و بسیاری موارد دیگر از موضوعاتی بود که در طول فعالیت حرفه‌ای، کمتر به چشم دیدم که البته نتایج این دقت نظر هم در کارنامه ایشان در حوزه دفتر پژوهش مشهود است. آرزوی موفقیت و سلامت برای ایشان و خانواده محترمشان دارم و تلاش کردم از این دوره‌ای که در خدمت آقای دکتر جوهرچی بودم، از رفتار و منش این ایشان درس بگیرم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران درباره انتصاب سجاد محمدیان به عنوان سرپرست اداره کل پژوهش و آموزش نهاد، گفت: برادر عزیزمان جناب آقای محمدیان که امروز مسئولیت را بر عهده گرفتند، اهتمام و دغدغه ویژه برای  کارهایی که در مجموعه نهاد و شاید خارج از وظایف اداری و مسئولیت‌های تعریف شده‌شان بوده دارند که بسیار قابل تقدیر است، مانند دغدغه‌ و نوع پیگیری ایشان نسبت به مدرسه جهادی خواندن و حضور در منطقه خمینی شهر بشاگرد در کنار سایر همکاران نهاد. برای ایشان هم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در مسیری که قرار گرفتند به خوبی مأموریت‌های محوله را انجام دهند.

تقدیر از ۶ سال همکاری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

سید باقر میرعبداللهی نیز در این نشست گفت: وجود شخصیت‌هایی مانند آقای جوهرچی، و چنین افرادی است که کار در این عرصه را برای ما آسان‌تر می‌کند. نخستین مواجهه با آقای دکتر جوهرچی نشان می‌داد که ایشان از جنس دیگری هستند و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

علی اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها نهاد، نیز در سخنان کوتاهی گفت: ما هم از رفتن آقای دکتر جوهرچی حسرت می‌خوریم و در حوزه حرفه‌ای و هم در حوزه اخلاقی از ایشان آموختیم. آرزوی موفقیت برای شما دارم و از این پس با جناب آقای محمدیان که بیشتر در حوزه کارهای پژوهشی در خدمت‌شان بودیم، همکاری نزدیک‌تری خواهیم داشت.

سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نیز گفت: آقای دکتر جوهرچی در طول همکاری با راهنمایی‌های خود ما را در مسیر صحیح حرکت قرار داد و کمک کرد کارها به درستی پیش برود. از میان تمام خصائل ایشان باید به مهربانی و قدرت مدیریت‌ اشاره کنم. برای آقای محمدیان هم آرزوی موفقیت دارم و هر کاری از دست من بربیاید، بی‌دریغ در خدمت ایشان هستم.

در ادامه هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد طی سخنانی گفت: به نمایندگی از تمام مدیران کل استانی از خدمات و زحمات آقای دکتر جوهرچی در نهاد کمال تشکر را دارم. شاید در این جمع کم ترین برخورد و دیدار را با ایشان داشتم اما تشخص ایشان در همان دیدارهای کوتاه نیز بسیار مشهود بود. ان‌شالله که هرجا هستید موفق باشید و منشأ خیر و برکت باشید. برای آقای محمدیان هم آرزوی موفقیت دارم.

لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد، با اشاره به دوران همکاری با محمد جوهرچی در نهاد، یادآور شد: در مدتی که با آقای دکتر جوهرچی همکاری مستمری در مباحث مختلف کاری در معاونت برنامه‌ریزی داشتیم، مسائل بسیاری از ایشان یاد گرفتم و ایشان دید من را نسبت به بسیاری از مباحث تغییر داد. خاطرات خوبی از ایشان داریم و امیدوارم هرجا که هستند، موفق باشند. آقای محمدیان هم که از همکاران جوان و فعال نهاد هستند، توانستند در بحث آکادمیک و هم در بحث اجرایی خودشان را اثبات کنند. برای ایشان هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

دفتر پژوهش، خادمی برای حل مساله هم بخش های نهاد

بخش دیگری از این مراسم به سخنان محمد جوهرچی، مدیرکل سابق اداره پژوهش و آموزش نهاد اختصاص داشت. وی درباره حضور خود در نهاد کتابخان‌های عمومی کشور، طی سخنانی گفت: خدارا شاکرم به‌واسطه ثناهای جمیلی که البته من شایسته‌اش نبودم، و همینطور حضور شما در این جلسه و افتخار همراهی با شما عزیزان در طول این زمان، همه برای من از رحمت خاص الهی بود که خداوند را برای این رحمت و نعمت شاکرم.

وی افزود: در چرخش ایام، من ۶ سال کامل در دفتر پژوهش و آموزش و یا اداره کل پژوهش و نوآوری گمارده و متعهد بودم. من از پس ۱۵ سال عیش نوجوانانه و جوانانه با کتاب و پس از آن ۱۵ سال دیگر معاش بنده که شیمی و کیمیا و حقوق و سیاست خوانده بودم، به خانه کتاب پذیرفته شدم و کسب و کار کتاب و کتابخانه و نشر روزی‌ام شده بود. زمانی که این پیشنهاد، رزق من شد و به نهاد دعوت شدم، رو به شکرانه باز نکردم و کمی هم ترش رویی کردم؛ استغفرالله. اما آقای دکتر متولیان مرا راهنمایی کرد که این مجالی است در عرصه ملی و آن را غنیمت بشمار.

جوهرچی ادامه داد: در تمام این ۶ سال بسیار این موضوع را حس کردم و امروز که از این جولانگاه فاصله می‌گیرم، به حسرت می‌روم و از همین جهت قدر این نعمت از خداوند عزیز را پاس می‌دارم و پس از آن از آقای مختارپور وبزرگوارانی که به کرامت من را به این خانه مهمان کردند و همه عزیزانی که در این مسیر همراهی کردند، تشکر می‌کنم و این حدیث نعمت را شکر می‌گویم.

جوهرچی تصریح کرد: تلاش بر این بود که اداره کل پژوهش خادم تمام بخش‌های نهاد برای حل مسائل کتابخانه‌های عمومی و عموم ملت ایران که بالقوه مخاطب کتابخانه‌های عمومی هستند، باشد. همه کتابخانه‌های موجود در سراسر کشور اعم از روستایی، شهری و سیار، همه دریچه‌هایی هستند که شیرینی خدمت و برنامه‌های این مجموعه را به کام تک تک شهروندان این کشور با توجه به تنوع علایق و سلایق آن ها برسانند. بنده هم وظیفه داشتم که این خدمت سازی را برای تمام بخش‌ها کارسازی کنم. اگر زمینه‌ای فراهم شده طبیعتا یک بخش از آن وظیفه‌ای بوده که من نسبت به خوبان این اداره و همکاران باید انجام ‌می‌دادم.

وی درباره انتصاب سجاد محمدیان به عنوان سرپرست اداره کل پژوهش و آموزش نهاد نیز گفت: یکی دیگر از انگیزه‌های من برای حضور در این مراسم، جناب آقای محمدیان بود. در مورد ایشان خیلی نکته‌ای نمی‌گویم جز اینکه شکل‌گیری بخشی از نظم و نسق گروه پژوهش حتما مرهون اندیشه، طرح و پیگیری ایشان بوده است.

جوهرچی تأکید کرد: در تمام این مسیر منت دار لطفی بودم که خداوند بر این بنده‌اش کرد و این اتفاق خوشایند رخ نمود و فرصتی برای توفیق خدمت بود.

ارتباط و همکاری پژوهشی با ۲۷ دانشگاه کشور

سجاد محمدیان، سرپرست اداره کل پژوهش و آموزش نهاد نیز طی سخنانی گفت: امروز دقیقا ۴ سال و ۷ روز است که به معاونت برنامه‌ریزی اضافه شدم و افتخار همکاری در این معاونت را داشتم که از این مدت ۳۰ ماه در دفتر پژوهش کنار آقای دکتر جوهرچی بودم و شاگردی کردم و از ایشان یاد گرفتم. در واقع در طی این مدت در دفتر آموزش و پژوهش کار بزرگی صورت گرفت. با اینکه آقای دکتر جوهرچی از گفتن آمار و ارقام ابا دارند، باید بگویم که دفتر آموزش و پژوهش نهاد امروز با ۲۷ دانشگاه کشور ارتباط و همکاری دارد که این اتفاق در میان تمام سازمان‌های دولتی بی‌همتا است.

وی افزود: آموزش نهاد قطعا مدیون تدبیر آقای دکتر متولیان و مدیریت و اجرای آقای دکتر جوهرچی و همچنین تلاش‌های سرکار خانم پارسا و همکاران‌شان در این اداره است. در این دوره آموزش در نهاد شکل حرفه‌ای گرفت و برای که کار بسیار بزرگی بود که نتیجه آن  یک میلیون و ۳۰۰ ساعت آموزش بود.

محمدیان با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت پژوهش در نهاد، گفت: امیدواریم در ۶ ماه دوم سال جاری شاهد اتمام ۱۰ پروژه پژوهشی در نهاد باشیم و فرصت آن را داریم که تحولی در نهاد و توسعه‌ای در خدمات و وظایف‌مان ایجاد کنیم. تا روزی که این مسئولیت بر عهده بنده است و اعتماد جناب آقای متولیان به بنده پابرجا باشد، تمام تلاشم را خواهم کرد تا رویکرد و تحولی که آقای جوهرچی در نهاد مطرح کرد را ادامه دهم و در این مسیر بیش از پیش همراهی واحدهای دیگر را می‌طلبم.