کد خبر: 42658
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 آبان 1399 - 20:12

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد؛

نشست خبری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اصحاب رسانه

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در نشست خبری: از سال 95 تاکنون 16 کتابخانه افتتاح و 6065 متر به زیربنای کتابخانه های عمومی استان اضافه شده است.
نشست خبری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اصحاب رسانه

به گزارش لیزنا،  به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست خبری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اصحاب رسانه در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست، عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان ضمن تبریک این ایام اظهار کرد: هم اکنون 221 باب کتابخانه در خوزستان داریم که 180کتابخانه نهادی و 41 کتابخانه مشارکتی هستند.

وی با اشاره به آمار سرانه های کتابخانه ای در خوزستان، یادآور شد: در حال حاضر به ازای هر 25 هزار نفر 1.017 کتابخانه داریم و زیربنای کتابخانه های استان 96 هزار و 483 متر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: به ازای هر 100 نفر، 210 سانتیمتر فضای کتابخانه ای در خوزستان و بیش از 2 میلیون و 608 هزار و 996 نسخه کتاب در کتابخانه های استان وجود  دارد.

 6065 متر به زیربنای کتابخانه های عمومی استان اضافه شد/ نوسازی 41کتابخانه در 21 شهرستان

حسین زاده به تعداد اعضای کتابخانه های عمومی خوزستان اشاره کرد و گفت: 123 هزار و 718 نفر هم اکنون عضو کتابخانه های خوزستان هستند، یعنی به ازای هر 100 نفر خوزستانی 3 نفر عضو کتابخانه های استان هستند.

وی با اشاره به توسعه فیزیکی در کتابخانه های عمومی خوزستان از سال 95 تاکنون، یادآور شد: از سال 95 تاکنون 16 کتابخانه در 12 شهرستان با اعتبار بیش از 106 میلیارد ریال  افتتاح و با افتتاح این16 کتابخانه 6065 متر به زیربنای کتابخانه های عمومی استان اضافه شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: همچنین 41 کتابخانه در 21 شهرستان با اعتباری بیش از 21 میلیارد ریال بازسازی، بهسازی و نوسازی شد.

 اتصال 163 کتابخانه خوزستان به سامانه ملی دیجیتال

به گفته حسین زاده کتابخانه مرکزی آزادگان دزفول با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۸۱ میلیون ریال، حکیم وفایی شوشتر با هشت میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال ، کتابخانه شهرک آزادی اندیمشک با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال و کتابخانه روستای موران در شهرستان کارون با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۱۳ میلیون ریال در حال آماده سازی وتکمیل هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی «کتابخانه دیجیتال» یادآور شد: طرح ملی کتابخانه دیجیتال شامل مواد و خدمات الکترونیکی از جمله کتاب الکترونیک و لوح فشرده است ضمن اینکه منابع سنتی نیز در کنار این موارد در کتابخانه وجود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه عمومی دیجیتال همه مفاهیم مرتبط با کتابخانه های عمومی را در قالب دیجیتال تعریف می‌کند در این کتابخانه تمام خدمات،برنامه ها و منابع کتابخانه‌ای به صورت دیجیتال ارائه می‌شود.

جمع آوری 35 هزار کتاب در قالب طرح «اهدای کتاب اهدای زندگی»

حسین زاده با بیان این که تاکنون ۱۶۳ کتابخانه این استان به سامانه ملی کتابخانه دیجیتال متصل شده‌اند، افزود: کاربران این سامانه امکان امانت، عضویت و جستجو در کلیه کتابخانه‌های موجود در شبکه کشور را دارند.

وی بیان کرد: سامانه دیجیتالی در حال حاضر به ۲هزار و ۸۰ کتابخانه‌ از تمام استان های کشور به صورت یکپارچه متصل  است که فرایند اتصال سایر کتابخانه‌ها در استان های کشور به صورت گام به گام و به موازات توسعه و بهبود سامانه ادامه دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به طرح «اهدای کتاب اهدای زندگی» توسط خوزستان به نهاد کشور یادآور شد: این طرح از طرف خوزستان به نهاد کشور ارائه و پس از تایید به صورت بخش‌نامه به دیگر استان‌ها ابلاغ شد که در خوزستان از اول تا ۱۷ اسفند ۳۵ هزار نسخه کتاب جمع‌آوری شده است.

اهدای 191 هزار کتاب به زندان های خوزستان/ 20درصد اعضای کتابخانه های عمومی خوزستان کودکان هستند/ وجود 352 هزار کتاب برای کودکان خوزستانی

حسین زاده افزود: میزان تزریقی‌های کتاب از اوایل سال جاری و همچنین اهدایی حدود ۱۹۱ هزار نسخه کتاب بوده که تعدادی از آنها در اختیار هشت کتابخانه زندان استان قرار گرفته است.

وی گفت: در خوزستان ۱۸۴ کتابخانه برای خدمات‌دهی به کودکان و بیش از ۳۵۲ هزار کتاب در بخش کودکان وجود دارد چراکه کودکان ۲۰ درصد از اعضایشان را تشکیل می‌دهند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به فعالیت های این نهاد در دوران کرونا، بیان کرد: در ایام کرونا برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده که در بخش تولید و محتوا ۲ نفر از کارکنان کتابخانه‌های استان از شهرستان‌های اندیمشک و آبادان حائز رتبه برتر شدند.

تشریح برنامه های هفته کتاب از عضویت رایگان در کتابخانه ها تا برگزاری مسابقات کتابخوانی مجازی/ برگزاری پویش امواج مجازی کارون

حسین زاده ادامه داد: برگزاری پویش نقاشی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با شرکت ۷۷۰ نفر و برگزاری محفل قیصر امین پور از دیگر برنامه‌های ایام کرونا بود‌.

وی به برنامه های هفته کتاب در خوزستان اشاره کرد و گفت: عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی در این هفته، برنامه بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی، مسابقه «تربیت چه چیزی نیست» در بخش بزرگسالان، نشست نویسندگان بومی، نشست تخصصی کتابخوان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نقد و بررسی کتاب «گفتگو با سایه» از جمله این برنامه‌ها است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: پویش «امواج کارون» در سه بخش کودکان شامل بازی جهان کودک، بخش نوجوانان پویش شاهنامه خوانی با ضبط و ارسال آثار و شعرخوانی با گویش محلی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.

وقتی ورزشکاران کتابخوان می شوند/ گشایش کتابخانه عمومی برای عضوگیری و امانت دهی

حسین‌زاده با اشاره به چالش ورزشکاران کتابخوان گفت: این چالش با همکاری هیئت ورزش‌های همگانی انجام و شامل معرفی کتاب توسط ورزشکان در حوزه فعالیت خود را شامل می‌شود.

وی با اشاره به دریافت مجوز بازگشایی کتابخانه‌ها، تصریح کرد: طبق دستور ستاد ملی کرونا کتابخانه‌ها در حد عضوگیری و امانت‌دهی کتاب با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خواهند داشت.