کد خبر: 42669
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 آبان 1399 - 13:41

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

انتشار چهارمین شماره ماهنامه کتاب‌خوان ویژه آبان ۱۳۹۹

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چهارمین شماره از دوره جدید ماهنامه کتاب‌خوان به همراه آثار و گفتارهایی از و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی؛ اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ حسن توپکانلو عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و جوزف متیو سردبیر فصلنامه کتابخانه عمومی ویژه آبان ماه ۱۳۹۹ منتشر شد.
انتشار چهارمین شماره ماهنامه کتاب‌خوان ویژه آبان ۱۳۹۹

به گزارش لیزنا، چهارمین شماره از دوره جدید ماهنامه کتابخوان ویژه آبان ۱۳۹۹ با هدف شفاف سازی فعالیت ها، اطلاع رسانی مناسب و دسترسی عموم مردم، نخبگان و مخاطبان به اخبار و برنامه های کتابخانه های عمومی کشور، توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد تهیه و منتشر شد.

این شماره از «ماهنامه کتابخوان» با آثار و گفتارهایی از بهرام سرمست استاندار قم، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی؛ مرتضی آقاتهرانی، غلامرضا منتظری ،  سیدعلی یزدی خواه، زهره سادات لاجوردی، احمد راستینه، محمدرضا مبلغی و حسین میرزایی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛  روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی؛  حسن توپکانلو عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان و جوزف متیو سردبیر فصلنامه کتابخانه عمومی (public library quarterly) همراه شده است.

مطالب این شماره در چهار بخش اخبار، پرونده، فرهنگی و پژوهش و نوآوری دسته بندی شده است.

ماهنامه «کتاب خوان» در پرونده این شماره با گفتارهایی از مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد به استقبال هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار رفته است. بخش های دیگر این پرونده را تشکیل می دهند. یادداشتی از هما خانجانی، کتابدار نابینای نهاد کتابخانه های عمومی کشور با گفت وگوهایی از کتابداران فعال نهاد همراه شده است. در این گفت و گوها کتابداران ضمن تشریح تجربیات خود در ایام کرونا به تجربیات و تلاش های انجام شده برای فعال نگه داشتن فضای کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی می پردازند.

همچنین در این شماره از ماهنامه کتابخوان، گزارش جلسه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور که با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیأت امنا همراه بود آمده است. در این نشست سیدعباس صالحی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک اعیاد ربیع و قدردانی از اقدامات صورت گرفته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بیان نکاتی درباره مسائل روز کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

گزارش نشست فراکسیون روحانیت مجلس با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گزارش جلسه رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد و تأکید چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات و مسائل نهاد در بودجه سال 1400 بخش های دیگر این ماهنامه را تشکیل می دهند.

همچنین در این شماره گزارشی از مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد را می خوانید. در ادامه گزارشی از نشست ارائه طرح پژوهشی «بررسی، ارزیابی و ارائه الگو برای استفاده از اسباب‌بازی در کتابخانه‌های عمومی کشور» را می خوانیم. در این نشست حسن محمودی توپکانلو، عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان به عنوان مجری طرح «بررسی، ارزیابی و ارائه الگو برای استفاده از اسباب‌بازی در کتابخانه‌های عمومی کشور»، طی یک روند ۱۱ ماهه به بررسی وضعیت موجود استفاده از اسباب‌بازی در کتابخانه‌های عمومی کشور، دانش و توانمندی کتابداران در زمینه اسباب‌بازی، اصول و معیارهای مربوط به اسباب‌بازی، اصول و معیارهای مربوط به بخش اسباب‌بازی و همچنین عوامل مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت.

گزارش تشریحی سخنرانی جوزف آر متیوز و سیامک محبوب مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد در وبینار «ارزش کتابخانه های عمومی، از ارزانی تا ارزندگی» در این شماره خواندنی شده است.

علاقه مندان می توانند شماره چهارم ماهنامه کتابخوان را از اینجا دریافت کنند.