کد خبر: 42775
تاریخ انتشار: شنبه, 15 آذر 1399 - 11:20

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

تشریح برنامه‌های همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

منبع : لیزنا
رئیس ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) و 3 چهره ممتاز بین المللی علم اطلاعات دانش‌­شناسی در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی به سخنرانی خواهند پرداخت. 
تشریح برنامه‌های همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

به گزارش لیزنا، دبیر اجرایی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: رئیس ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) و 3 چهره ممتاز علم اطلاعات دانش شناسی بین المللی در این همایش سخنرانی خواهند کرد. منصور کوهی رستمی صبح امروز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی به میزبانی استان خوزستان اظهار کرد: این همایش ملی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می شود.

رستمی بیان کرد: امروزه نگرش‌های نوینی همچون "کتابخانه به عنوان پایگاه اجتماعی" کارکردهای متفاوتی را برای کتابخانه‌های عمومی برجسته ساخته است. کتابخانه‌ عمومی به عنوان نهادی اجتماعی در نظر گرفته می­‌شوند که می­‌توانند با ایجاد شرایط و بستر مناسب، به اجتماعی‌­سازی در جوامع خود بپردازند. بر همین اساس وی هدف از برگزاری این همایش را همگامی کتابخانه های عمومی کشور با تغییر و تحول و دگرگونی در عرصه کتابخانه‌­های عمومی و تغییر ماموریت و رویکرد این نوع کتابخانه‌­ها دانست و افزود: رویکرد سنتی و قدیمی کتابخانه های عمومی که امانت صرف و فراهم ساختن محیطی برای مطالعه بود دیگر پاسخگوی نیازهای مخاطبان و جامعه نیست  و لذا احساس می شد که کتابخانه های عمومی باید نقش مهم­تر و موثرتری در جامعه ایفا کنند. از این رو انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر آن شدند تا در همایشی با هدف بررسی کارکردهای اجتماعی مختلف کتابخانه­‌های عمومی به این دغدعه پاسخ علمی بدهند.

دبیر اجرایی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی افزود: برای اینکه بتوانیم تصویری روشن و شفاف از روندهای و کارکردهای اجتماعی در کتابخانه­‌های عمومی دنیا بدست آوریم، برآن شدیم تا با دعوت از اندیشمندان مطرح بین الملی در گام اول کارکردهای اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی دنیا را شناسایی کنیم و در گام دوم، با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بومی کتابخانه­‌های عمومی کشور، نسبت به بومی­‌سازی و اجرای این کارکردها اقدام کنیم. لذا از  ۴ چهره ممتاز و معتبر جهانی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و ارتباطات جهت شرکت و سخنرانی در همایش دعوت به عمل آمد.

وی در ادامه به معرفی ایفلا  پرداخت و  گفت:  ایفلا نهادی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است كه اهداف آن ارتقای تفاهم بین‌المللی؛ همكاری؛ گفت‌وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های كتابداری از جمله كتابشناسی، خدمات اطلاع‌رسانی، و آموزش كاركنان؛ و ایجاد تشكیلاتی است كه از طریق آن بتوان جنبه‌های بین‌المللی كتابداری را ارائه كرد. این نهاد بیش از 90 سال است که به عنوان صدای بین المللی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی عمل کرده و در حال حاضر در بیش از 150 کشور عضو دارد. با توجه به اهمیت ایفلا در مباحث کتابخانه های عمومی دنیا، باربارا لیسون رییس ایفلا  و رییس نظام کتابخانه‌­های عمومی برمن آلمان در این همایش با عنوان «کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی: رویکرد ایفلا» سخنرانی خواهند کرد.

کوهی رستمی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربیات بین المللی در زمینه کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی تصریح کرد: اجتماعی شدن کتابخانه های عمومی و تغییر ماموریت آنها از چند سال پیش در جهان و در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده و شروع شده است و کشورهای اروپایی تجربیات خوبی در این زمینه دارند که باید از آن تجربیات متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور خودمان استفاده و آنها را در کشور بومی سازی کنیم. بر همین اساس پرفسور فرانک هویسمانس استاد تمام کتابداری دانشگاه آمستردام هلند ، و صاحب کرسی ویژه در کتابخانه سلطنتی هلند،  با عنوان «کارکردهای اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی هلند»، دکتر کی پی سینگ، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه دهلی هند با عنوان «چشم انداز کتابخانه های عمومی در هند»، و دکتر کاترینا میچنیک دکترای کتابداری و اطلاع رسانی و استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ملی سوئد  با عنوان سخنرانی «کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی در سوئد» سه سخنران بین المللی سرشناس  دیگر هستند که در این همایش به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به وصول ۸۴ مقاله به دبیرخانه همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی و پذیرش ۳۱ مقاله از بین ۸۴ مقاله رسیده، گفت:  مقالات به صورت پوستر ، ارائه شفاهی و چاپ در مجموعه مقالات به صورت مجازی ارائه می شوند.

گفتتی است همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در ۲۵ و ۲۶ آذرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.