کد خبر: 42997
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 دی 1399 - 10:26

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» نقد شد

منبع : روابط عمومی اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان قم
نشست نقد کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» با حضور سیدجواد محمدالحسینی قمی نویسنده اثر و محسن بخشی‌نیا، دبیر انجمن راویان استان قم به عنوان ناقد به صورت مجازی برگزار شد.
کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» نقد شد

به گزارش لیزنا، کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس»  با حضور سیدجواد محمدالحسینی قمی نویسنده اثر و محسن بخشی‌نیا، دبیر انجمن راویان استان قم مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این نشست به همت اداره کل کتابخانه‌های استان قم و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و محفل ادبی پروین اعتصامی به صورت مجازی برگزار شد.

محسن بخشی‌نیا، دبیر انجمن راویان استان قم در ابتدای صحبت‌های خود بر اهمیت و ارزش دفاع مقدس و جاری بودن فرهنگ آن در ادبیات و فرهنگ تاکید کرد و بیان داشت: برگزاری جلسات نقد و زنده‌ نگه‌داشتن ارزش‌های دفاع مقدس باعث جلوگیری از تحریف‌های احتمالی و فراموشی‌های ناخواسته خواهد شد. وی از مسئولین امر کتاب و کتابخوانی نظیر نهاد کتابخانه‌های عمومی و مسئولان فرهنگی و حوزه دفاع مقدس به جهت برگزاری چنین جلساتی تشکر کرد و خواهان تداوم چنین جلساتی شد.

دبیر انجمن راویان استان قم سپس به نقد کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس»  پرداخت و اظهار داشت: موضوع اصلی کتاب حاضر بمباران چهار راه بازار قم در اول بهمن 1365 و حوادث پیرامون آن به ویژه شهادت دانش‌آموزان مدرسه قطب راوندی است. شهر قم به طور کلی 53 مرحله با هواپیما و 13 مرحله با موشک، مورد تهاجم قرار گرفت که در این حملات 249 نفر شهید و 1192 مجروح شدند. تعداد 120 نفر تنها در این حادثه شهید و مجروح شدند که یک سوم کل شهدای موشکی قم بود؛ از این رو، نویسنده باید بیشتر به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و تاریخی آن می‌پرداخت تا نسل امروز بیشتر بتواند با آن مانوس و همراه شود.

در ادامه ناقد این کتاب افزود: مبنا و ساختار کتاب حاضر، صرفاً روایاتی از خانواده شهدا، مدیران و مسئولین اجرایی آن زمان نظیر هلال احمر است. انتظار می‌رود که نویسنده تحلیل خود را از این واقعه تلخ و اثرات آن نیز بازگو می‌کرد. چگونگی مدیریت بحران در زمان حادثه و چرایی نبودن پدافند هوایی در شهر قم که خاستگاه انقلاب بود و برای دشمن بعثی، ضربه زدن به آن بسیار اهمیت داشت، نیازمند بازگویی و تبیین در کتاب دارد که جای آن خالی است.

محسن بخشی‌نیا سپس به از خودگذشتی مردم در جنگ تحمیلی و پرشور بودن فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و خاطرات خود را از فعالیت‌های امدادی و پشتیبانی مردم استان قم، بازگو کرد و افزود: روایت سبک زندگی و سادگی مردم را می‌توان از عکس‌های مراسمات آن زمان دریافت کرد که بسیار مغفول مانده است و به نویسنده پیشنهاد نگارش و تکمیل کتاب خود با این نگاه را داد. وی از بیدار بودن خود و همکارانش در زمان حادثه تا صبح روز بعد به جهت پاکسازی محل گفت.

وی سپس به مسجد کوچکی در نزدیکی محل بمباران در چهار راه بازار که مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی امام جماعت آن بود اشاره کرد و اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی(ره) به عنوان رئیس ستاد کمک به جبهه بودند و در این مسجد بسیاری از فعالیت‌ها را ساماندهی می‌کرد. بخشی‌نیا هسته اولیه تشکیل بسیج در قم را همین چهارراه بازار دانست.

سیدجواد محمدالحسینی قمی، نویسنده اثر ضمن اشاره به جامع نبودن کتاب بیان کرد: این کتاب تنها یک حادثه را روایت کرده و از تداوم چنین کتابهایی نظیر بمباران محله باجک و گفتگو با شاهدان و راویان آن در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین از مخاطبین درخواست کرد اگر تصاویری از بمباران سایر مناطق قم دارند، برای وی ارسال کنند.

نویسنده کتاب تاکید داشت که این کتاب حاوی 30 نکته متمایز است که بازنمون کردن سبک زندگی آن زمان، اشاره به نقش نیروهای هلال احمر، تقدیر الهی و به تصویرکشیدن ایثار و همدلی مردم در این حادثه از اهم موارد آن است. وی اظهار داشت: در این حادثه مدرسه‌ای نیز مورد اصابت قرار گرفت که دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه قطب راوندی، همگی به همراه مربی آنها شهید شدند که پس از تدوین این کتاب، اتفاقاتی خوبی در جهت تکریم و زنده نگه داشته شدن این حادثه اتفاق افتاد. مواردی نظیر افزوده شدن این داستان در کتب، تهیه دو مستند، برگزاری یادواره شهدای مدرسه، نام‌گذاری مدرسه‌ای مزین به نام مربی گروه سرود (شهید حمید صادقی قمی) و ذکر مطالبی در مجلات پوپک و سلام بچه‌ها از جمله آنهاست. وی همچنین از پیگیری‌های خود از طریق شورای اسلامی شهر قم جهت نام‌گذاری خیابان یا میدانی به نام شهدای چهار راه بازار خبر داد و نام تک تک شهیدان گروه سرود مدرسه قطب راوندی را ذکر کرد که به صورت مظلومانه‌ای شهید شدند. تمام این شهدا در آن زمان زیر 15 سال بودند.

محمدالحسینی قمی در انتها نیز از مسئولین حوزه دفاع مقدس و فرهنگی استان و کشور درخواست کرد که موضوعات و سوژه‌های بکری در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه و پشتیبانی بیشتر آنها به ویژه به نویسندگان جوان دارد.