کد خبر: 43271
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 بهمن 1399 - 09:10

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کنگره بین المللی «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ادبیات پایداری کشور های منطقه» برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کنگره بین المللی «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ادبیات پایداری کشور های منطقه» به میزبانی استان اردبیل برگزار شد.
کنگره بین المللی «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ادبیات پایداری کشور های منطقه» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کنگره بین المللی «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر ادبیات پایداری کشورهای منطقه» با حضور مجازی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اندیشمندان و نویسندگانی از کشور های محتلف جهان برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) از زمان پیروزی و بعد از آن در مقاطع مختلف از جمله در دوران دفاع مقدس و در زمان مبارزه با داعش، تأثیرات چند جانبه، عمیق و گسترده ای بر دیگر کشور ها از جمله کشور های مسلمان و منطقه داشته است.

علیرضا مختارپور افزود: این تأثیرات در کشور های مختلف علاوه بر انقلاب اسلامی، مبتنی بر زمینه های مشترک و متعدد بوده و درآن کشور ها، زبان فارسی و فرهنگ انقلاب اسلامی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این کشورها، کشور هایی که جمعیت قابل توجهی مسلمان در آن کشورها وجود دارد، مثل منطقه کشمیر در هندوستان، بنگلادش و قفقاز از قیام امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته اند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: تأثیرات انقلاب اسلامی در کشور های مختلف مورد توجه و مطالعه اندیشمندان و نویسندگان متعدد قرار گرفته است و کتاب های متعددی در این زمینه منتشر شده است.

مختارپور به چهار کتاب منتشر شده در این خصوص اشاره کرد و گفت:  کتاب «انقلاب اسلامی و بازتاب جهانی آن» اثر، جان. ال اسپوزیتو؛ کتاب «انقلاب اسلامی و جنبش های معاصر» اثر حمزه عطایی؛ کتاب «بازتاب جهانی انقلاب اسلامی» اثر منوچهر محمدی و کتاب «تاثیرات انقلاب اسلامی بر کشور های اسلامی» اثر محمد باقر حکمت زاده از جمله آثاری هستند که در این زمینه منتشر شده اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سخنان خود، عزت نفس و حس اعتبار مسلمانان؛ عدالت طلبی، مبارزه با استعمار و استکبار و استبداد؛ توجه به وحدت مسلمانان و اتحاد جهان اسلام؛ احیای امید به نتیجه بخش بودن مقاومت و مبارزه در برابر مستکبران؛ مطرح شدن اسلام به عنوان راهی نو برای اداره جوامع با توجه به شکست مدل های مارکسیستی و لیبرال دمکراسی در جهان؛ مطرح شدن جهان اسلام و مکتب اسلام به عنوان قدرت تأثیرگذار در جهان و منطقه را از زمینه های تأثیرگذار انقلاب اسلامی بر سایر کشورها دانست.

 مختارپور سخنان پایانی خود را به قرائت بیتی از رستم وهاب نیا، از شاعران تاجیکستان، «چو از قلمرو مهرم سفیر خورشیدم / تو از کجائی و من از کجا نخواهم گفت» و بیتی از اقبال لاهوری، از اندیشمندان ایرانی، «اهل حق را حجت و دعوی یکی است / خیمه های ما جدا دل ها یکی است» به پایان برد.

در ادامه این برنامه بین المللی پروانه رضا قلیزاده طی سخنانی گفت: کنگره بین المللی «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر ادبیات پایداری کشورهای منطقه» با تدبیر محفل ادبی شمس عطار اردبیلی و مشارکت دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه محقق اردبیلی، حوزه هنری، انجمن ترویج زیان و ادبیات فارسی، مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، در روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بهمن برگزار می شود.

رضا قلیزاده افزود: محفل ادبی شمس عطار اردبیل، وظیفه خود می داند تا در مسیر روشنگری قرار گرفته و نسل های جدید را با ابعاد انقلاب اسلامی ایران و ضرورت حفظ و حمایت از آن آشنا کند.

گفتنی است، در این برنامه، نجدت شاهین از آلمان؛ قوربان جبرئیلاز کشور جمهوری آذربایجان؛ علی شهودی از تبریز؛ علی کران از کشور ترکیه؛ بهروز صراطی از جمهوری آذربایجان؛ گول بالا فنایی از کشور جمهوری آذربایجان ضمن ارائه دیدگاه ها و بیان تاثیرات انقلاب اسلامی در آن کشور ها، به قرائت اشعاری درباره انقلاب اسلامی پرداختند.