کد خبر: 43597
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 فروردين 1400 - 09:21

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نخستین مرحلۀ طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به پایان رسید

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اعلام ۲۴ کتابخانۀ برتر، نخستین مرحلۀ آموزش و مشاورۀ برنامه‌ریزی راهبردی را در قالب طرح «مأموریت کتابخانه من» به پایان رساند.
نخستین مرحلۀ طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به پایان رسید

به گزارش لیزنا، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامه‌ریزی راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گسترۀ ملی اجرا شد.

در مرحله نخست این طرح، کتابخانه‌های داوطلب راه‌یافته به این طرح طی زمستان ۱۳۹۹ در تعامل با دفتر برنامه‌ریزی نهاد و اساتید مدعو، آموزش‌های تخصصی فشرده و مشاورۀ لازم را برای رسیدن به مأموریت ویژۀ خود دریافت و مستندات لازم برای آن را تدوین کرده و با حضور فعال و مشتاقانه در گروه‌های همفکری و یادگیری مستمر، در جریان بهبود زندگی جمعیت خدمت‌گیر کتابخانۀ خود پیش رفتند.

در پایان این مرحله، تعداد ۲۴ کتابخانه موفق شدند این طرح را با موفقیت طی کنند که بر اساس داوری نتایج پروژۀ پایانی ۱۰ کتابخانه به عنوان کتابخانه برتر معرفی شدند که اسامی رؤسای آنها عبارت است از:

نام و نام خانوادگی

کتابخانه

استان

سمیه احمدنژاد

هجرت

خراسان رضوی

مریم امیدخدا

ولی‌عصر (عج)

تهران

پری ناز بابائی

باقرالعلوم (ع)

اصفهان

زهره سادات باقری

قلم چی

خراسان جنوبی

وجیهه حسینی

دکتر عباس حری

خراسان رضوی

منیره شاکری‌فر

حافظ

گلستان

مهشید متحدی

شهید مطهری

خراسان رضوی

حسن هاشمی

علی ابن ابیطالب (ع)

گیلان

عاطفه وطن دوست

پروفسور معتمدنژاد

خراسان جنوبی

صمد رهبریار

سیار قاصدک شهر رشت

گیلان

شخصی‌سازی مأموریت کتابخانه، تحلیل مأموریت‌های کتابخانه‌ای، شناسایی زمینه و ذینفعان کتابخانه، بررسی جمعیت خدمت‌گیر کتابخانه، استقرار کارگروه برنامه‌ریزی کتابخانه، طراحی خدمت در کتابخانه، تست خدمت و اجرای آن، برآمدمحوری و برآمدسنجی خدمات کتابخانه‌ها، توافق داخلی و خارجی بر مأموریت کتابخانه و اطلاع‌رسانی آن از مهم‌ترین مباحث این دوره بود.

بر اساس موافقت دبیرکل نهاد با ادامه این طرح، پس از برگزاری جلسۀ اختتامیۀ این دوره در بهار ۱۴۰۰، مراحل بعدی برای دیگر مسئولان کتابخانه‌های عمومی داوطلب نیز اجرا می‌شود.