کد خبر: 43603
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 ارديبهشت 1400 - 08:50

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

منابع طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ماه معرفی شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتاب‌های «خدیجه علیهاالسلام، اولین بانوی مسلمان و همسر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله»؛ «فلسطین از منظر حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدّ‌ظلّه‌العالی)»؛ «معیشت پرهیزکارانه»؛ «با عددها دوست می‌شوی؟» و «قاشق چای‌خوری» در طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ معرفی شد.
منابع طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ماه معرفی شد

به گزارش لیزنا، پنج کتاب «خدیجه علیها السلام، اولین بانوی مسلمان و همسر پیامبر صلی الله علیه و آله» اثر ثانی اثنین خان، ترجمه نرگس بابایی صالح؛ «فلسطین از منظر حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدّ‌ ظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی» اثر سعید صلح میرزایی؛ «معیشت پرهیزکارانه؛ تقوا در کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی)» کاری از مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛ «با عددها دوست می‌شوی؟» اثر لاله جعفری و «قاشق چای‌خوری» اثر هوشنگ مرادی کرمانی، آثار ارائه شده در بسته پیشنهادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ۱۴۰۰ است.

«خدیجه علیها السلام، اولین بانوی مسلمان و همسر پیامبر صلی الله علیه و آله»

 پدیدآور: ثانی اثنین خان؛ مترجم: نرگس بابایی صالح

 ناشر: آرما

 تعداد صفحات: ۶۹

زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها، داستان الهام‌بخش بزرگی برای زنان است. ایشان نمونه والایی از یک زن مؤمن است که نشان می‌دهد چگونه یک‌نفر می‌تواند عمر، توان، دارایی و ثروت و تمام زندگی‌اش را در راه خدا هزینه کند.

این کتاب روایت زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها از قبل از آشنایی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا وفات این بانوی بزرگوار است. در این کتاب که با تصاویری رنگی و زیبا آراسته شده، سیر داستانی زندگی حضرت خدیجه به ویژه در همراهی همدلانه با پیامبر اسلام (ص) به نمایش گذاشته می‌شود. بازرگانی و تجارت، آشنایی با نبی مکرم اسلام و ماجرای مسلمان شدن ایشان از مهم‌ترین موضوعات کتاب است.

این کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوانان نوشته شده تا با اسوه‌های نیکوی اسلام بیشتر آشنا شوند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«ابوطالب، عموی مهربان و بزرگ‌ترین حامی پیامبر صلی الله علیه و آله در مدّت محاصره در شعب ابی‌طالب، بیمار و ضعیف شده بود و بعد از پایان محاصره، خیلی زود از دنیا رفت.
خدیجه هم بیمار بود. او در آن مدت، سختیِ بسیار کشیده بود و به جای خوردن غذای کافی، سهم غذایش را به دیگران داده بود. چند روز بعد از فوت ابوطالب، خدیجه نیز از دنیا رفت.
در فاصله‌ای کوتاه، دو نفر از وفادارترین حامیان پیامبر صلی الله علیه و آله که همیشه مانند کوه پشت او بودند، ترکش کردند. قلب پیامبر صلی الله علیه و آله شکسته بود و به سختی فکر و اراده‌اش را محکم نگه می‌داشت. پیامبر صلی الله علیه و آله آن سال را «سال اندوه» نامید و بعدها هر وقت که صحبت از خدیجه می‌شد از او با عشق و احترام یاد می‌کرد.»

«فلسطین از منظر حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدّ‌ ظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی»

 تهیه و تنظیم: سعید صلح‌میرزایی

 ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

 تعداد صفحات: ۴۱۶

مسأله‌ی فلسطین از مهم‌ترین مسائل‌ دنیای اسلام است. این کتاب تلاشی است به منظور ارائه نظرات مقام معظّم رهبری حفظه الله در موضوع فلسطین و مباحث مربوط به آن نظیر اهمیت مسئله فلسطین؛ صهیونیسم و اسرائیل؛ اسرائیل و دولت‌های عرب و مسلمان؛ تاریخچه اشغال؛ روز قدس؛ آینده فلسطین؛ جنایات صهیونیست‌ها؛ کوتاهی دولت‌های مسلمان در مسئله فلسطین؛ جنایات کم‌نظیر اسرائیل و سکوت مجامع بین‌المللی و دولت‌ها؛ شبهات در مسأله‌ فلسطین؛ مسئولیت‌های مردم فلسطین و امت اسلامی و خاصه جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین و قدس و... . یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های کتاب، بخش شبهات است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«گناهِ کارهای صهیونیست‌ها و دولت غاصب به میزان زیادی به گردن رژیم امریکا است. شما این را بدانید؛ در طول این پنجاه سالی که این‌ها سرِ کارند، در شورای امنیت سازمان ملل، بیست و نه قطعنامه علیه اسرائیل صادر شده که آمریکا هر بیست و نه مورد را «وِتو» کرده است! الآن هم حدود ده سالی است از بعد از فروپاشی شوروی سابق تاکنون که دیگر اصلاً اجازه نمی‌دهند که در شورای امنیت، قطعنامه‌ای علیه اسرائیل مطرح شود! پس، گناه این جرائم به گردن امریکاست. امریکا که این‌قدر چهره صلح‌طلبانه به خودش می‌گیرد و گاهی هم لبخندهای زهرآگینی را به همه ملت‌ها از جمله ملت شریف و مظلوم ما نشان می‌دهد، در قضیه فلسطین، مجرم درجه یک است؛ یکی از گناهانش این است. امروز دست امریکا تا مرفق در خون فلسطینی‌ها فرو رفته است. (بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۷۸/۱۰/۱۰)»

«معیشت پرهیزکارانه؛ تقوا در کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی)»

 پدیدآور: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

 ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

 تعداد صفحات: ۱۵۲

این کتاب دربرگیرنده بیانات رهبر معظّم انقلاب در موضوع تقوا است. ایشان در بیانات مختلف خود به ویژه در خطبه‌های نماز جمعه و در جمع کارگزاران نظام و همچنین در دیدارهای ماه مبارک رمضان به بحث درباره تقوا پرداخته‌اند. رهبر حکیم انقلاب، با تعریف این مفهوم دینی-اخلاقی و بیان اهمّیت و همچنین آثار تقوا و زیان‌های بی‌تقوایی، مخاطبان خود را به رعایت تقوا توصیه کرده‌اند. شرح اقسام تقوا و عرصه‌های آن و راهکارهای دستیابی به تقوا و عوامل تضعیف آن و بیان ویژگی‌های متقین نیز، بخش دیگری از رهنمودهای معظّم له در این زمینه است.

اگرچه رعایت تقوا وظیفه همگانی آحاد مردم است امّا در دیدگاه ایشان رعایت تقوا توسّط خواص از اهمّیت بیشتری برخوردار است. آن چه این کتاب را با موارد مشابه متمایز می‌سازد پرداختنِ بدیع و عمیق و در عین حال ملموس، همه‌فهم، کاربردی و مصداقیِ رهبر معظّم انقلاب، به مفهوم تقوای اجتماعی و تقوای جمعی است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«مسئله، مسئله تقابل شیطان و تقوا است. کار شیطان اغوا کردن است؛ اغوا یعنی چه؟ یعنی ایجاد اختلال در دستگاه محاسبه شما. نقطه مقابل، کارکرد تقوا است؛ سعی شیطان این است که شما را اغوا کند، یعنی دستگاه عقل را، دستگاه فطرت را، دستگاه سنجش صحیح را که در وجود انسان گذاشته شده، از کار بیاندازد؛ یعنی انسان را دچار خطای در محاسبه کند. کار تقوا نقطه مقابل است: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا (انفال:۲۹)»؛ تقوا به شما فرقان، یعنی آگاهی برای جدا کردن حق از باطل می‌دهد.»

«با عددها دوست می‌شوی؟»

پدیدآور: لاله جعفری

 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 تعداد صفحات: ۲۴

«با عددها دوست می‌شوی؟» یک مجموعه داستان کوتاه و شیرین است که قهرمانان اصلی آن اعداد هستند. این مجموعه برای آشنایی بهتر کودکان با اعداد ۱ تا ۹ نوشته شده. در این کتاب هر عدد، یک داستان کوتاه دارد که با تصویرگری زیبا و خلاقانه علی خدایی جذاب‌تر شده است. تصویرها در این کتاب به خردسال فرصت تخیل‌ورزی و آشنایی با حیوانات را نیز می‌دهد. موش، خروس، روباه، گربه، تمساح، زرافه و... برخی از حیواناتی هستند که خردسال در این کتاب با آن‌ها آشنا می‌شوند.

متن کوتاه، استفاده از واژگان آشنا و محسوس برای کودک، ارتباط خوب تصویر با متن و گویایی تصاویر از دیگر نقاط قوت این کتاب به شمار می‌رود. این کتاب که برای گروه سنی ۴ سال به بالا منتشر شده است. نخستین بار در سال ۱۳۹۴ به دست مخاطبان رسید و موفق به دریافت جایزه‌ی برگزیده‌ هجدهمین دوره‌ جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«من یک هستم. من یکی‌ یک دانه هستم. من شب‌ها یک ماه دارم. روزها یک خورشید دارم. دوستم یک مامان و یک بابا دارد. دوستم در ماه یکم که فروردین است، به دنیا آمده است. من یک هستم و دوست دارم با تو دوست شَوم. تو هم دوست داری با من دوست شوی؟»

«قاشق چای‌خوری»

پدیدآور: هوشنگ مرادی کرمانی

 ناشر: معین

 تعداد صفحات: ۲۱۵

مجموعه داستان «قاشق چای‌خوری» اثر دیگری از هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده محبوب کودک و نوجوان است. اثری دوست‌داشتنی که خواننده را با شادی و غصه‌هایش همراه می‌کند. این کتاب دربردارنده ۱۳ داستان کوتاه و جذاب است. داستان‌های این کتاب حال و هوای طنز ندارد و کاملاً جدی است، البته می‌توان رگه‌هایی از جنبه‌های احساسی و عشقی را نیز در آن مشاهده کرد؛ زمان حال، فضای شهری و بیان مسائل اجتماعی از دیگر شاخص‌های کتاب محسوب می‌شود.

«باغِ کاکا»، «سه‌چرخه»، «قاشق چای‌خوری»، «شکلات»، «ستاره»، «نمک»، «پتوس بهرام، پتوس نگار»، «باباجان»، «سخت‌گیر»، «سیسمونی»، «خانه‌ خودم»، «عاروسو» و «پای بلند پنگوئن» عناوین داستان‌های این کتاب است. زبان صمیمی و آشنای نویسنده در این کتاب خواننده را به سفرهایی کوتاه و جذاب می‌برد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«یک‌بار برایم قاشق چای‌خوری آورد. به‌نظرم افتاده بود کف آشپزخانه، گرفت به دندانش، آورد. هنوز فکر می‌کنم منظورش چه بود. می‌خواست بگوید: «سهم تو از آب‌های همه اقیانوس‌های جهان یک قاشق چای‌خوری بیشتر نیست با همان بساز.» می‌خواست بگوید: «شما آبرویی که با قاشق چای‌خوری جمع کردی برای هر چیزی، با ملاقه دور نریز.» می‌خواست بگوید: «عمر ما، در برابر عمر هستی، یک قاشق چای‌خوری است. میان این همه موجودات، میلیاردها.»