کد خبر: 43734
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 ارديبهشت 1400 - 09:51

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه‌های سیار در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی گفت: به‌ منظور ارائه مطلوب خدمات کتابخانه‌ای به جامعه عشایری استان و مناطق حاشیه شهرها از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط استفاده خواهد شد.
کتابخانه‌های سیار در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

به گزارش لیزنا، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری در سال جاری به ریاست جعفر مردانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور احمد فرهادی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی، مشاور استاندار در امور روحانیون؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ حجت الله شیروانی، رئیس حوزه هنری؛ محمدعلی طاهری، مدیرکل دفتر امور شهری؛ رضا ریاحی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد؛ اردشیر آذر، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر اعضای انجمن در محل سالن شهید مردانی استانداری چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشد، افزود: به همین منظور باید در اختصاص اعتبارات در شورای برنامه‌ریزی استان توجه ویژه‌ای به گسترش زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های شهری و روستایی شود و شهرداری‌های نیز لازم است در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری همکاری بیشتری داشته باشند.

وی احداث کتابخانه در منطقه منظریه شهرکرد را نیازمند دریافت مجوزهای لازم از کمیسیون ماده ۲۳ دانست و تصریح کرد: کمبود کتابخانه علاوه بر منطقه منظریه در محله ۳۲ غرب شهرکرد، کوی پلیس و مهدی‌آباد نیز مشهود است که انتظار می رود با همکاری شهرداری و اختصاص ۲ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل‌ونقل شهری به زودی برای نخستین بار با راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری، خدمات کتابخانه‌ای به ساکنان این مناطق ارائه گردد.

مردانی درباره راه‌اندازی کتابخانه در منطقه غرب شهرکرد یادآور شد: اداره کل کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند در اقدامی مشترک، فضایی را برای دسترسی تمامی رده‌های سنی به کتاب و خدمات فرهنگی و آموزشی در این منطقه ایجاد کنند.

وی در ادامه به آغاز فصل کوچ عشایر به چهارمحال و بختیاری و لزوم بهره‌مندی این قشر از جامعه از خدمات کتابخانه‌ای اشاره کرد و گفت: بسیاری از عشایر چهارمحال و بختیاری در مدت حضور خود در استان در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و کیار مستقر می‌شوند که باید با بهره‌گیری از امکانات موجود در دستگاه‌های اجرایی همچون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هلال‌احمر، امور عشایر، آموزش‌ و پرورش، سازمان بسیج و دیگر مجموعه‌های مرتبط، زمینه برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق عشایر نشین فراهم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری جذب همکاری بزرگان عشایر برای پذیرش مسئولیت نگهداری از کانکس کتابخانه‌های سیار و همراهی گروه‌های جهادی در این مورد را در افزایش تعداد این‌گونه کتابخانه‌ها در مناطق عشایری موثر دانست.

مردانی همچنین بر تداوم جشنواره‌ها و پویش‌های مجازی کتاب و کتاب‌خوانی تاکید کرد و افزود: در صورت بهبود شرایط شیوع کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرستان‌ها می‌توان برای ایجاد نمایشگاه‌های کتاب با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مناطق آبی برنامه‌ریزی کرد.

وی نبود کتابخانه در برخی شهرهای استان را نیز یادآور شد و گفت: شهرداری‌ها در این زمینه همکاری لازم را با اداره کل کتابخانه‌ها داشته باشند تا تمامی جامعه شهری استان از خدمات کتاب‌خوانی بهره‌مند شوند.

بازسازی کتابخانه‌های نابینایان و بعثت پیگیری می‌شود

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست، بازسازی ساختمان و راه‌اندازی کتابخانه در روستای آورگان، تجهیز کتابخانه شهید رجایی گهرو و استقرار در ساختمان جدید، راه‌اندازی نخستین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان لردگان و تعمیر کتابخانه داراب افسر بختیاری چلگرد، افتتاح کتابخانه کتابخانه های نوید مهر پردنجان و کتابخانه امام علی(ع) شهر نافچ را از جمله مهم‌ترین اقدامات عمرانی و توسعه‌ای این نهاد در سال گذشته دانست.

احمد فرهادی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه و فضای فرهنگی در منطقه منظریه شهرکرد، استقرار پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در مناطق حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار و راه اندازی کتابخانه های سیار از برنامه‌های پیش روی این اداره کل در سال جاری است، افزود: برای بازسازی کتابخانه رودکی ویژه نابینایان و کتابخانه بعثت فرخ شهر نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

فرهادی در ادامه با اشاره به ضرورت ارائه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی به جامعه عشایری استان اضافه کرد: سعی خواهد شد علاوه بر کارکردهای سنتی کتابخانه‌ای، بستر و زمینه لازم برای ارائه انواع محتواهای آموزشی و دیجیتالی به جامعه عشایری نیز فراهم شود.

گفتنی است اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در این نشست درباره چگونگی ارائه برنامه‌های سال جاری اداره کل کتابخانه‌ها برای تصویب در کمیته برنامه‌ریزی، حل مشکلات ساختمان‌های حق انتفاعی کتابخانه‌ها و اتخاذ راهکار برای توسعه کتابخانه‌ها در مناطق حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار بحث و تبادل‌نظر کردند.