کد خبر: 43750
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 ارديبهشت 1400 - 03:59

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه عمومی پروفسور مریم میرزاخانی افتتاح شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتابخانه عمومی پروفسور مریم میرزاخانی صومعه سرا با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان افتتاح شد.
کتابخانه عمومی پروفسور مریم میرزاخانی افتتاح شد

به گزارش لیزنا، مراسم افتتاح کتابخانه عمومی پروفسور مریم میرزاخانی در صومعه سرا، با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ سید جلال سید محمدی فرماندار شهرستان صومعه سرا؛ آرزو عباس زاده، رئیس اداره کتابخانه های عمومی صومعه سرا، روسای ادارات آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار صومعه سرا، کتابداران، اصحاب رسانه و جمعی از دوستداران کتاب و کتابخوانی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.

کرمی: تلاش نهاد کتابخانه های عمومی برای تربیت فرزندانی متفکر و آینده‌ساز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ابتدای این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، یکی از اهداف مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی را، ایجاد فضاهای مطالعه برای کودکان و مادران با هدف ایجاد شادابی و نشاط در خانه و خانواده و قرار گیری کتاب در سبد خانوار عنوان کرد.

پریسا کرمی در خصوص افتتاح دومین کتابخانه ویژه مادر و کودک استان گیلان در شهرستان صومعه سرا، گفت: این محیط فرهنگی سومین کتابخانه مدرسه استان گیلان است که با همکاری دو مجموعه اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به بهره‌برداری رسید. تمامی منابعی که در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد، مرتبط با مباحث تربیتی و آموزشی و ارتقای سطح دانش مخاطبان است. یکی از مزیت‌های این کتابخانه همجوار بودن با مدرسه و  در استقرار در بافت جمعیتی محل است که صبح‌ها به دانش‌آموزان و بعد از ظهرها به سایر مخاطبان خدمات ارائه می‌دهد.

کرمی با بیان اینکه تمامی کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک و نوجوان است، تصریح کرد: در این کتابخانه‌ها منابعی برای تربیت فرزندانی متفکر و آینده‌ساز، ارائه می شود. این کتابخانه با ۱۰۰ عنوان کتاب شروع به کار کرده و بیش از یک هزار عنوان کتاب از طرف نهاد کتابخانه‌ها برای این مجموعه در نظر گرفته شده است که در روزهای آینده در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این مرکز فرهنگی سال گذشته در فضایی به مساحت ۱۲۰ مترمربع از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان در اختیار اداره کل کتابخانه‌ها قرار گرفت که پس از انجام مراحل تجهیز امکانات ویژه، استانداردسازی و اختصاص کتاب و منابع آموزشی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده است.

کرمی با بیان اینکه ۱میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال برای آماده‌سازی فضای کتابخانه هزینه شد، تصریح کرد: آمادگی راه‌اندازی اینگونه کتابخانه‌ها در هر شهرستانی که فضای مناسبی فراهم شود، وجود دارد.

یعقوب نژاد: کمرنگ شدن گفتگو بین اعضای خانواده دغدغه امروز در جامعه است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای راه اندازی این مکان فرهنگی، بیان کرد: اجرای این طرح ابتکاری و خلاقانه است. کمرنگ شدن گفتگو بین اعضای خانواده دغدغه امروز جامعه است و راه اندازی فضاهای فرهنگی به تقویت این ارتباط کمک می کند.

وی با تأکید بر اهمیت هم افزایی بین دستگاهی برای اجرای پروژه‌های فرهنگی، افزود: تقویت گفتگوی میان اعضای خانواده یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه زنان و خانواده است. راه اندازی چنین پروژه‌های فرهنگی که نقش مادران و کودکان را در کنار هم قرار می‌دهد، می‌تواند زمینه کاهش این دغدغه را فراهم کند. جای خوشحالی است که با تعریف یک فضا، در کنار ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به نقش آموزش و مشاوره برای برقراری ارتباط سالم و آموزش مهارت‌های زندگی برای اعضای خانواده توجه می‌شود.

یعقوب نژاد اضافه کرد: انتظار می‌رود از این دست پروژه‌ها با هم افزایی و همکاری بیشتر دستگاه‌ها اجرایی شود.

سید محمدی: لزوم ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب

فرماندار شهرستان صومعه سرا نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات سازنده اداره کل کتابخانه های عمومی استان در توسعه و ترویج فضاهای مطالعه در گیلان و این شهرستان، گفت: ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. باید با راه اندازی کتابخانه برای روستاها هم فرصت کتابخوانی ایجاد کنیم.

سید جلال سید محمدی با اشاره به اینکه فراگیری بیماری کرونا شرایط خاصی را در جامعه به وجود آورده، افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب در فضای مجازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این فضا در شرایط کنونی امری ضروری است.